Mijn eerste studiofoto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
erwin_peters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 21:18
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een verkorte workshop gevolgd voor studiofotografie. Zoals gezegt, een verkorte workshop want dit heeft uiteindelijk maar 1,5 uur geduurd, maar we kregen wel kans naar eigen initiatief wat foto´s te schieten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden :) Tips voor mij (en voor het model) zijn meer dan welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat extra info:

Canon EOS 20D
Canon 17-85 IS USM

Model: Marije Dijkema

Ik hoop dat jullie het wat vinden en bedankt voor het kijken :)
Just a starter!

Canon EOS 20D + 17-85 IS USM + 70-300 USM + 50mm 1.8
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Zijn dit de foto's van bij de workshop of een losse shoot? Ik vind het zeker niet slecht! Er zit wat veel van hetzelfde bij, maar de belichting en poses zijn wel o.k. . Ik denk dat je in de nabewerking wat "pop" kunt toevoegen. Het is wat vlak belicht, er mag wat meer pit in. Wellicht de volgende keer wat spelen met de ratio tussen de flitsers?
Maar ga vooral door! Meer shoots doen, experimenteren...
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

mikekiwi schreefCOLONZijn dit de foto's van bij de workshop of een losse shoot? Ik vind het zeker niet slecht! Er zit wat veel van hetzelfde bij, maar de belichting en poses zijn wel o.k. . Ik denk dat je in de nabewerking wat "pop" kunt toevoegen. Het is wat vlak belicht, er mag wat meer pit in. Wellicht de volgende keer wat spelen met de ratio tussen de flitsers?
Maar ga vooral door! Meer shoots doen, experimenteren...
+1 !
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Ja ik ga mee met de vorige commentaren hoewel je het supergoed hebt uitgelicht, zit er niet veel spanning en variatie in qua belichting in de serie. Kaders en pose's zijn mooi vooral de 1 na laatste en de allerlaatste mooie close up lekker dynamisch. De eersten van de serie komen wat geposseerd over op mij het geeft niet écht een emotie weer of een handeling.
Bedankt voor posten mooie foto's :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

belichting is mooi, weinig spannends inderdaad, model heeft wel een eenzijdige uitdrukking, steeds weer die uitdagende blik met ietwat dichtgeknepen ogen, daar mis ik wat variatie in.

Model heeft wel potentie, prachtige mond en ogen, zou ik wel meer van willen zien !!

Probeer de volgende keer eens meer met 1 kop te werken, nu is het (denk ik) een standaard tangverlichting (eentje links, eentje rechts) om iets meer variatie in belichting te geven, of een haarlichtije van achter enz..
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als ik het goed begrijp is dit na de workshop gemaakt in een vrij "speel" uurtje.

Op zich al heel keurige pics als je voor het eerst in de studio in de slag bent gegaan.
Belichting is genoeg over gezegd, maar dat is iets om straks juist mee te exprerimenteren en 1 van de uitdagingen van studiowerk.
Wat (achteraf) iets aandacht behoeft bij een serie is de kleurtoon. Die wijkt onderling nogal af.

Wat mij betreft komen de poses niet te geposeerd over, hoewel ik 4 en 5 iets minder vind.
Dat soort opmerkingen begrijp ik ook nooit, het model poseert tenslotte, het zijn nu eenmaal geen spontane snapshots. En houding en expressie passen prima bij elkaar.

Wat poses algemeen betreft;
Model hoeft niet perse in de lens te kijken. Zeker zo;n foto op een stoel mag ze best eens uit beeld kijken.
Verder, probeer te voorkomen dat armen van het model teveel als vooste lichaamsdeel in beeld komen. Die vragen al gauw teveel aandacht. Tevens proberen te voorkomen dat het model de armen te stevig tegen haar lichaam drukt. Worden ze onnodig " dik" van.

Heb Marije al vaker (ook hier op EOS) voorbij zien komen. Mooie naturel look en doet het goed op pics.
Mooie expressies. Zou ook wel eens met haar willen werken, maar dat terzijde.

2 en 3 zijn mooi van compositie, maar de laatste is mijn favo.
Zou aleen aan de bovenkant nog iets krapper kaderen, tot aan de bovenste krul van haar pony zeg maar. Wint de plaat nog meer aan kracht.

Benieuwd naar je eigen studiowerk in de toekomst, hoop dat je er zo veel plezier aan gaat beleven als ik.. ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
erwin_peters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 21:18
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen.

Allereerst mijn excuses voor mijn vertraagde reactie. Ik was helaas niet eerder in de gelegenheid om te reageren!

Bedankt voor jullie toch wel positieve berichten.

Ik zal een wat algemene reactie geven daar jullie eigenlijk wel het zelfde denken over de foto's.

De foto's zijn inderdaad gemaakt in een vrij speeluurtje. Of ja, kwartiertje meer. Het was een verkorte workshop. Normaal duurt deze workshop een hele dag en werd verkort gegeven (1,5 uur) op een open dag van een fotostudio als 'lekkermakertje' ;) Heel veel tijd was er dus niet om een hele serie foto's te schieten. Vandaar dat het een niet heel gevarieerde shoot is. Dit is het resultaat van een in totaal ongeveer 40 foto's.

De verlichting behoeft inderdaad nog iets meer aandacht. Rechts stond op de vloer een kleine invulflits om harde schaduwern te voorkomen. Die had misschien iets minder krachtig gemogen en misschien zelfs iets meer naar achter. Dat is inderdaad iets waar ik zometeen lekker mee kan stoeien.

Alle credits gaan overigens uit naar het Model. Ze pakte alles goed op en wist zelf een mooi aantal poses neer te zetten. We moesten naar eigen inzicht foto's schieten en dat is, ook als op dat moment voor het eerst in de studio staat en waar toch wat ervaren mensen meekijken, best wel even lastig. Daarbij kregen we natuurlijk een hele korte tijd om foto's te schieten.

Wat betreft de bewerkingen ben ik wat voorzichtig geworden. Ik fotografeer wel al enige tijd en voornamelijk flora en fauna. Om de foto's een beetje krachtiger te maken bewerkte ik deze vrijwel allemaal een beetje na. Achteraf bleek dit toch wat over de top. Slechte belichting en té veel kleur. Omdat ik dit gelijk goed wilde doen, heb ik toch overwogen een Spider aan te schaffen en daar zag ik duidelijk verschil. Wellicht ben ik nu iets te voorzichtig geworden. Ik ga daar nog even mee spelen :)

Bedankt allemaal voor jullie waardevolle informatie. Daar kan ik wat mee. Ik hoop snel een vrije shoot te mogen / kunnen doen en dan kan ik jullie commentaar goed meenemen. Ik plaats ze toch om er wat van te kunnen leren.

Voor de geinteresseerde in het model: Marije Dijkema

Groetjes!
Just a starter!

Canon EOS 20D + 17-85 IS USM + 70-300 USM + 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
erwin_peters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 21:18
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONAls ik het goed begrijp is dit na de workshop gemaakt in een vrij "speel" uurtje.
2 en 3 zijn mooi van compositie, maar de laatste is mijn favo.
Zou aleen aan de bovenkant nog iets krapper kaderen, tot aan de bovenste krul van haar pony zeg maar. Wint de plaat nog meer aan kracht.

Benieuwd naar je eigen studiowerk in de toekomst, hoop dat je er zo veel plezier aan gaat beleven als ik.. ;<)
Ik wil hier graag nog even dieper op inhaken :)

Ik heb onwijs lopen stoeien met de laatste foto en met name met de bekadering. Ik vond dit uiteindelijk het mooiste resultaat, maar ik ga dat vanavond even proberen om hem zo te plaatsen zoals jij zegt. Ik ben benieuwd!

Bedankt :)
Just a starter!

Canon EOS 20D + 17-85 IS USM + 70-300 USM + 50mm 1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar