Spotters resources (o.a. SPL)

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Mensuh,

Voor de gene die nog nooit op Schiphol zijn geweest om te spotten en daar toch een keer een kijkje willen nemen heb ik hier een aantal aardige resources. Deze zijn ook aardig voor de gevorderde spotter maar die zullen ze vast al kennen.

http://www.schiphol.nl
Hier kun je tot een aantal tagen terug de vluchten nakijken. Wil je bijv. weten waar die 737 van HV om 15:03 (bijv.) heen ging kijk dan op bovengenoemde site en kies departure, tijd en kies HV en tada, daar staan ze.

http://www.schipholview.nl
Onder de kop spotters info informatie over de verschillende (algemene) spotters plaatsen. Verder staat hier een timetable met een waslijst aan geplande vluchten. Is nog de zomer lijst dus kan iets afwijken maar is redelijk juist.

http://www.aircolours.com
Hier is ook een timetable beschikbaar die wat meer up to date is in excel formaat. Verder natuurlijk de algemene SPL info maar het mooiste hier vindt ik de Expected visitors lijst. Zoals de titel al zegt, een lijst met verwachte kisten en de verwachte datum/periode waarneer deze verwacht wordt. Denk hierbij bijv. aan de aankomsten van de nieuwe 777's van KLM.

http://www.scramble.nl
Wederom veel informatie over SPL maar vindt de forums hier wel aardig. In het forum Schipol is vaak de dag van te voren te leze welke toestellen de volgende dag worden verwacht maar ook de registratie nummers e.d. van de toestellen op de dag zelf. ERg handig als je een regie niet hebt kunnen lezen op een foto. Even tijd, plaats en maatschapij posten en 9/10 keer heb je de regi zo te pakken.

http://www.boeingmedia.com
Veel info te vinden over nieuwe leveringen en bestellingen. Als er een maatschapij een nieuwe bestelling doet is dat hier vaak al heel snel te zien.

Nou, hopelijk kunnen sommige personen hier nog wat mee. Trek er je voordeel uit zou ik zeggen.

Plezier,



-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Handig deze info :lol: nog 1 om aan te vullen
http://www.crosinfo.nl
zijn er veel vliegtuigspotters hier en welke baan verkiezen ze het liefst?
de polderbaan is erg in trek bij de meeste mensen las ik al een beetje
aan welke kant kan je dan het beste staan
staan jullie dan aan de 36L kant of de 18R kant? :lol:
zie hieronder voor de aanduiding :o
http://www.crosinfo.nl/baangebruik/baangebruik.html
ik zeg altijd maar zo als er maar wat te snacken valt ook :lol: :twisted: :P
Rene Br.

Jackrabbit,

Mooie site met veel info, ik kende hem nog niet !

Thanks.

Rene
Mr. Bones

dat is inderdaad een goeie site! wil je meer info over de Polderbaan, ask me, heb er een heel jaar aan gewerkt! (voor school dan) :wink:
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Waar ik natuurlijk het beste kan staan in verband met de zon.
En wat ik aan iso moet gebruiken en andere instellingen op mijn camera :lol:
Alle info is welkom natuurlijk :lol:
Tips om vliegtuigen te spotten op SPL is altijd welkom :lol:
Mr. Bones

JackRabbit schreefCOLONWaar ik natuurlijk het beste kan staan in verband met de zon.
En wat ik aan iso moet gebruiken en andere instellingen op mijn camera :lol:
Alle info is welkom natuurlijk :lol:
Tips om vliegtuigen te spotten op SPL is altijd welkom :lol:
het enige dat ik weet is alles omtrent het ontwerp en de bouw :lol: ...ik ga wel is naar EHAM, maar ben nog nooit tot bij de Polderbaan geweest. spot-tips kan ik dus niet geven. als het meezit, ga ik in juli.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

EHAM staat toch voor het banenstelsel van SPL of bedoel je daar wat anders mee? :shock:
Mr. Bones

EHAM is de ICAO code van Schiphol. elke luchthaven, overal ter wereld heeft zo'n code. je kan ze makkelijk onthouden: Europe Holland AMsterdam

maar deze regel geld niet voor elke veld, zo beginnen Franse luchthavens met L, Amerikaanse met K enz. in kleinere veldjes kunnen ook cijfers voorkomen, meestel een 3 delige code.

duidelijk? :wink:
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

yes helemaal luid en duidelijk :lol:
nu heb ik alle code's nodig omdat je me nieuwsgierig maakt :lol: :lol: :lol:
Mr. Bones

hier: http://www.scramble.nl/icao.htm kan je ze intikken. het resultaat is enkel de naam van het vliegveld of vice versa.

er zijn sites waar je alle info krijgt die je maar kan bedenken over het desbetreffende veld, maar daar kom ik nu zo rap niet op. :wink:
dccm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 10:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

JackRabbit schreefCOLONEHAM staat toch voor het banenstelsel van SPL of bedoel je daar wat anders mee? :shock:
SPL is niet eens een officiele afkorting van Schiphol.
Zoals al beschreven is het EHAM de officiele ICAO afkorting.
Voor bagage en ticketing gebruikt men AMS (van Amsterdam)

SPL (en ook AMS) zijn wel twee VOR/DME bakens die de piloten gebruiken om te kunnen navigeren. SPL staat bij de kop van de 18C (zwanenburgbaan) en AMS staat bij de kop van 36L (Polderbaan)
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

dank je weer wat geleerd :lol:
Rene Br.

Op 23-06 komt naar alle waarschijnlijkheid een Boeing 747 het Olympische vuur naar Amsterdam brengen.
komt vanuit Belgie.........

Het betreft de Air Atlanta Icelandic Boeing 747-243B, met reg: TF-ARO.
Met speciaal kleurenschema.

Rene Br.
Mr. Bones

op www.scramble.nl (in de forums) vind je dagelijks wat er verwacht wordt. van de gewone airlines tot de speciale vluchten zoals deze.
Gebruikers-avatar
P45k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 23:48
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

zijn er veel vliegtuigspotters hier en welke baan verkiezen ze het liefst?
de polderbaan is erg in trek bij de meeste mensen las ik al een beetje
aan welke kant kan je dan het beste staan
staan jullie dan aan de 36L kant of de 18R kant?
Volgens mij zijn hier alleen maar vliegtuigspotters......

Aan zowel de 36L als de 18R kant alsmede op de helft van de Polderbaan zijn mooie plekken.

Het dichtstbij de vliegtuigen kom je als je naar de taxibaan tussen 36C en 36L (Polderbaan) gaat.
Neem afslag Hoofddorp/Aalsmeer op de A4, rij naar ind. terrein De Hoek, langs de McDonalds, aan het eind links, alsmaar rechtdoor (langs DHL), aan het eind met de bocht mee naar rechts. Onder het spoor door. Dan kom je op een weg met een aantal boerderijen, die je helemaal uitrijdt, parallel aan de nieuwe A5, aan het eind met de bocht mee naar links, dan ben je er....

Hijg hijg buiten adem.... :wink:



Kan ik ook foto's vanaf m'n harde schijf (of vanaf m'n camera) uploaden naar dit forum???
*Marco*

P45k schreefCOLON Kan ik ook foto's vanaf m'n harde schijf (of vanaf m'n camera) uploaden naar dit forum???
Tuurlijk, we doen met z'n allen niet anders. Lees deze FAQff door. Daar staat in hoe je foto's plaats in je forum-album. En ook hoe je ze vervolgens in een nieuwe post kan zetten.
jfaltena
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2004 22:04

JackRabbit schreefCOLONyes helemaal luid en duidelijk :lol:
nu heb ik alle code's nodig omdat je me nieuwsgierig maakt :lol: :lol: :lol:
Beetje late reactie, maar goed; de volgende site kan je een aardig eind op weg helpen met de verschillende code's:
http://www.airlinecodes.co.uk/
Alle mogelijke smaken zijn hier te vinden...:wink:

Grtz, John
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Ik zag op de site van schiphol info een paar kaarten met de luchtroutes. Helaas was dat alleen het gebied rond schiphol zelf. Zijn er ook kaarten op internet te vinden van Europa waar alle luchtwegen op staan? Ik heb wel eens gezocht maar kon niets vinden omdat ik waarschijnlijk niet de juiste search tag intik bij Google :)
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Blue Sky schreefCOLONZijn er ook kaarten op internet te vinden van Europa waar alle luchtwegen op staan?
Kan proberen een foto te maken van de kaart op m'n zolder :D
Ze zijn wel te vinden, ik heb ook heel veel kaarten van vliegvelden maar het is goed zoeken. Zal in verloren uurtje eens kijken voor je.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
petertenthije
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 20:56
WoonplaatsCOLON Oeteldonk
CONTACTCOLON

Gek dat ik dit draadje niet eerder gezien heb, had ik mijn site eerder kunnen pluggen. ;)

www.schipholspotter.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar