vraag over croppen vliegtuig foto's

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Remy82
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 17:59
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Ik heb een vraag over het croppen van foto's, waarom ik de vraag hier stel is omdat ik vooral vliegtuig foto's maak. Als ik met PSE7 ga croppen kan dit op 2 (eigenlijk 3) manieren. Bij de ene manier snijd ik de foto en veranderen het aantal pixels mee (net zoals bij RAW). Bij de ander blijven de pixels hetzelfde als de originele foto.

Nu is mijn vraag wat is nu het voor en nadeel van beide manieren en wat is het beste om te doen (croppen in RAW, croppen met behoud van pixels of croppen met het meeveranderen van de pixels)

PS. Als dit toppic verkeerd staat graag verhuizen naar de goede categorie.
Eos 1000D+BG|18-55mm f/3.5-5.6 |55-250mm f/4-5.6 IS
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Croppen met mee veranderen van de pixels.
Als je een foto van 4000 pixels breed hebt en je gaat die voor de helft croppen dan zou je 2000 pixels over moeten houden.
Als je cropt en je behoudt je pixels dan gooi je in feiten eerst 2000 pixels weg en die resterende 2000 rek je vervolgens weer uit naar 4000. De kwaliteit van je foto gaat hiermee een flink stuk achteruit.

Dat is althans mijn mening.

Wel zorgen dat de verhoudingen van de crop hetzelfde zijn als het origineel!
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gus schreefCOLONCroppen met mee veranderen van de pixels.
Als je een foto van 4000 pixels breed hebt en je gaat die voor de helft croppen dan zou je 2000 pixels over moeten houden.
Als je cropt en je behoudt je pixels dan gooi je in feiten eerst 2000 pixels weg en die resterende 2000 rek je vervolgens weer uit naar 4000. De kwaliteit van je foto gaat hiermee een flink stuk achteruit.

Dat is althans mijn mening.

Wel zorgen dat de verhoudingen van de crop hetzelfde zijn als het origineel!
Helemaal mee eens op de laatste zin na. Als je cropt zonder het aantal pixels in te geven of wel pixel in te geven die kleiner zijn dan het origoneel dan kun je gerust van verhouden veranderen hoor.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar