TUrbulentie

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ben zelf geen spotter, en misschien kennen jullie de plaat al. Maar ik wilde het jullie toch niet onthouden:

http://www.airliners.net/photo/1091105/L/

Heel vreemd, nog nooit gezien zo.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

echt gaaf zeg. had dit ook nog nooit gezien..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
jan westman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON hoogezand
CONTACTCOLON

wow en nog eens wow
www.jw-photografie.nl
Gebruikers-avatar
Macbean
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 491
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 11:50
WoonplaatsCOLON Arnhem

once in a lifetime shot
[size=67]Eos 40D+Grip, Canon 70-200 [color=red]L[/color] F4 USM, Sigma 17-70 2.8/4.5,Manfrotto 681B en alles in een rugzakkie.[/size].
Anoniem 3

UNIEK zeg! Daar kan Sven Kramer alleen maar van dromen.... :wink:
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Er staan er wel meer op. Schitterend, inderdaad, die vortexen/vortices.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik wel bij straaljagers in het Engels is het een Vortex wat het in het nederlands is weet ik niet. Maar zo heb ik hem nog niet gezien maar wel achter motoren of boven op vleugels van straaljagers. Ik heb een keer wat starts en landingen gezien op de USS Nimitz in de jaren 80. Erg gaaf.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind het er nogal nep uitzien. Vooral bij de contouren van het vliegtuig.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vortex_(flu%C3%AFdum)
Het zou best eens echt kunnen zijn :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
JeffreyMH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2008 21:05
WoonplaatsCOLON Breda

gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Anoniem 3

@Jeffrey:
dank je. Maar of ik het onthoud??? :?:
Dat van die omgebogen wingtips, heb ik toevallig deze week (weer) eens gezien op Discovery of zo.
Maar op de foto is toch net (nou net?) iets meer dan de werveling rond de wingtips?
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Dan zouden het tip-vortex zijn wat we zien. Maar naar mijn idee zien we hier gewoon de bekende downwash. Dat is de neergaande beweging van de lucht na het passeren van de vleugel (eigenlijk de drijvende kracht achter de lift van een vleugel). Die zal ook een wervel veroorzaken in de rest van de "stilstaande" lucht.

Afbeelding
Bron: http://www.centennialofflight.gov/essay ... TH15G5.jpg
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Etienne Jong
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
CONTACTCOLON

Steve Morris is een groot voorbeeld voor veel spotters, ook voor mij.

Mag ik deze van mezelf hier ook even promoten :wink:

http://www.airliners.net/photo/KLM---Ro ... 1523466/L/
Gebruikers-avatar
CH-47D Chinook
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 12:34
WoonplaatsCOLON Tilburg

JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Wow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek? :lol:

Jimmy
Regards Jimmy van Drunen

Canon EOS 450D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM
JeffreyMH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2008 21:05
WoonplaatsCOLON Breda

CH-47D Chinook schreefCOLON
JeffreyMH schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLON Gewoon: luchtwerveling.
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.
Wow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek? :lol:
Nee joh, dat is parate kennis he haha
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Winglet is niet per definitie efficienter overigens. Bij veel zakenjets zitten ze erop omdat het zo sexy oogt, heb ik ergens gelezen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
JeffreyMH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2008 21:05
WoonplaatsCOLON Breda

jvanarkel schreefCOLONIk heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.
Zoiets ja, de winglet neemt de tipwervels over van de vleugel, zodat de vleugel helemaal gebruikt kan worden voor de draagkracht. De tipwervels op de winglet hebben ook zo een draairichting dat het de wervels op de vleugel tegenwerkt.

Afbeelding

Zonder de winglet is die tipwerveling ( zoals op de foto ) veel groter en de motor meer moet draaien om die weerstand te overwinnen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar