Gepikeerde pauw

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
jvecht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2013 11:02

De kinderboerderij was beter bereikbaar dan Blijdorp, dus ik zondag na al die mooie dierentuin foto's hier op het Forum de laatste tijd daar maar naar toe. Oefening baart kunst.

Hier is het resultaat, met verzoek om commentaar.

Afbeelding

Ik heb geprobeerd de aanwijzingen van bij mijn eerste foto hier in de praktijk te brengen. Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=112373" onclick="window.open(this.href);return false; Veel van geleerd! Die pauw is trouwens niet zo scherp als ik had gewild. Dat kroontje van die pauw weet ik. Dat is nou niet echt eenvoudig. Maar de rest van de pauw had toch wel haarscherp gemogen

Canon 6D, Canon EF 70-200mm f/4L (non IS), 1/1250 sec, f/4,5, ISO 800.

Had ik beter dat diafragma niet helemaal vol open gezet? Het was erg wisselend qua licht. Dan bewolkt, dan weer volle zon. Had het wat gelijkmatiger geweest, dan had ik de ruimte van die erg korte sluitertijd ingewisseld voor een paar f-stops hoger. De EOS 6D is erg lichtgevoelig. Maar hoger grijpen dan ISO 800 wilde ik toch ook weer niet.

Tenslotte nog een vraag. Stel nou dat ik zo'n foto wil printen en in een lijst wil plaatsen. Hij is gecropt en past daarbij niet meer normaal in een standaard lijst met een normaal passe-partout. Ik bedoel: of de linker- en rechter zijde van dat passe-partout worden een stuk breder of idem ditto de boven- en ondermarge. Dat wordt dat accepteren of een passende lijst knutselen of (beetje duurder) laten maken? Of is daar een oplossing voor?

Ik zie de reacties weer met belangstelling tegemoet.
EOS 450D, EOS 6D en L lenzen. Maar het gaat tenslotte om de foto.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Een poging tot een paar antwoorden/reacties/input...
1) als de scherptediepte niet klopt zou je idd beter iets kleiner diafragma hebben kunnen nemen. Zoek eens op Depth of Field topic, in dit forum. ( soms heb je maar mm of cm scherptediepte)
2) de 6d kun je met genoegen op 3200 iso zetten zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies... Gewoon doen dus
3) je noemt m.i zelf de opties op... Geen idee welke opties je vermoedt. Als je buiten de verhoudingen cropt krijgt je randen, je kunt er voor kiezen die onderdeel vd foto te maken bijv dmv een kader en die kan assymetisch zijn bijv onder meer ruimte dan boven, maar het moet passen bij de foto...
Ik hoop dat ik je vragen goed begrepen heb, zo niet ... Gewoon reageren ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Misschien kun je een portret crop maken van de pauw zodat je de persoon rechts in beeld kwijt bent...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
jvecht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2013 11:02

Dank jullie wel.

Ik ga een 50-40 lijst kopen bij de Action en eens kijken of ik die netjes kan ombouwen tot een nette 40-40 versie. Knutselen hoort bij mij wel bij de hobby. Je moet het niet overdrijven, maar als ik jullie zo begrijp zijn er geen voor de hand liggende alternatieven. Mooi klusje ook voor de lange avonden.

Ik heb van de zomer een oude (maar nog prima) grote expositielijst cadeau gehad. Daar heb ik een A2 print in gezet. Wel, zo'n grote print maakt enorm veel indruk. Maar het al bestaande passe-partout had een hele grote linker en rechter marge. Dat is echt geen gezicht. Dan kan je die print beter in een goedkope kunststof lijst gooien met een ook goedkope pp. Die dan wel in de goede verhoudingen dus. Dat kunststof is veel beter te bewerken.

@wibo53 Je hebt gelijk. Die ISO800 is nog een beetje de grens die ik bij mijn 450D aanhield en dat is bij de 6D echt niet nodig. Ik moet dat maar rap afleren en me op de 6D richten.

Nog tips wat de foto zelf betreft? Ik vond zelf de altijd wel eigenwijze pauwenkop met die langslopende mooi geklede jongedame wel leuk. De pauw alleen is maar een pauw alleen. Die jongedame (als staat ze er maar voor de helft op) wil ik er daarom liever niet afkroppen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
EOS 450D, EOS 6D en L lenzen. Maar het gaat tenslotte om de foto.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik zou er ook een portret van maken.

Wij kijken anders tegen de foto aan, dan jij. Wij zien alleen deze foto en jij hebt het totaal beeld gezien hoe jij het daar zag.

Voor mij is het iig een gedeelte Pauw en 2 benen/stukje tas/stukje laars.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik kan het niet helemaal volgen.

Los van het feit dat de pauw in de foto nu ondergeschikt is aan de halve benen, halve tas en halve snowboots van naar ik begrijp een onbekende? (Edit, Jef was net eerder zag ik)

Je geeft zelf direct al aan dat de Pauw er niet top op staat.
En je wilt de benen er niet afknippen omdat je dat zelf een toegevoegde waarde vind hebben.
(Meningen kunnen en mogen verschillen)

Maar je foto is rechthoekig. En dan wil je een afwijkende lijst kopen en die ombouwen tot een vierkant?
Dus toch wel alsnog de foto droppen?

Ik zou gewoon teruggaan naar de kinderboerderij, de foto opnieuw maken met de tips die je nu weer gehad hebt en als die beter gelukt is die vervolgens gebruiken en ophangen.
Zo te zien heb je van boven naar beneden geknipt. Ga eens op de grond zitten, geeft heel ander beeld.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
jvecht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2013 11:02

Het is wel een goed idee om die pauw nog eens te schieten. Dat beest steekt zijn kop maar zo nu en dan omhoog. Voor de rest is hij op zoek naar voedsel. Lastpak, deze pauw. En een goed oefenobject.

Ik was niet van plan deze foto naar vierkant te croppen. Dat was ongelukkig geformuleerd. Ik heb lopen zoeken naar wat grotere lijsten in afwijkende maten. Bijvoorbeeld vierkant. Maar die heb ik niet gevonden.

We zijn er zo wel uit. Ik vind het wel jammer dat het verband tussen de naar de camera kijkende pauw en de passerende persoon niet naar voren komt. Ik hou van dat soort foto's. Soms komt het er niet uit.

Hartelijk dank!

Just
EOS 450D, EOS 6D en L lenzen. Maar het gaat tenslotte om de foto.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Raar ik zie geen foto
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

jvecht schreefCOLON Ik vind het wel jammer dat het verband tussen de naar de camera kijkende pauw en de passerende persoon niet naar voren komt.
Dat komt denk ik omdat het enkel wat benen zijn... als kijker associeer je dat niet direct als een langslopend persoon, en in elk geval al niet als een passerend persoon die de foto een toegevoegde waarde geeft. Interactie binnen een foto kan het totaalplaatje inderdaad versterken, maar daar is hier geen sprake van...
jvecht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2013 11:02

Tja, dan ben ik gewoon te ver gegaan bij het croppen. Als het te ver gaat qua discussie hoor ik het wel. Hier is de originele foto zoals hij uit de camera kwam als jpg. Alleen verkleind en een tikkie verscherpt via de automaat. Niks RAW dus. Ik vond die wat te rommelig met de kinderen erbij.

Afbeelding
EOS 450D, EOS 6D en L lenzen. Maar het gaat tenslotte om de foto.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

zo is het wel meer de "passerende persoon", maar inderdaad met de kinderen erbij nog weer wat drukker.
En de voeten+poten afgekapt.

Mijn tip: Toch gewoon nog een keer naartoe gaan en opnieuw proberen.
Oefening baart kunst zeggen ze toch?
Maar bedenk: Hoofd onderwerp liefst zo min mogelijk concurrentie geven (blauwe snoer bijv. trekt aandacht weg van je onderwerp, maar dat had je al gezien en weggewerkt bij je crop zie ik).
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar