Watermerk toevoegen in Lightroom [Video]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lightroom, doet ie dat ook? Jazeker
Althans, dit is de eerste film. Er zullen er natuurlijk nog vele volgen.

De eerste keer gaat het over een watermerk toevoegen bij het exporteren van je foto's
Wil je nu als eerste op de hoogte blijven van nieuwe filmpjes? Schroom je niet om een abonnement te nemen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Toffe video!!
Net bekeken. Ik wilde idd een transparante png van een zelfgeschreven naam
als watermerk op mijn foto's plaatsen, en zie daar, jouw video :)

Maar vraagje: als ik 300 foto's exporteer, dan kunnen ze niet allemaal op dezelfde plek,
tenzij ik met een border ga werken. Borders knip je zo van een foto af, dus dat valt eigenlijk een beetje af.
Is hier een trucje voor, of moet je idd per foto je watermerk positioneren?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind watermerken persoonlijk niet zo fraai op foto's. Maar ieder zijn meug. Wil je het mooi doen en ook meteen goed, dan is het toch wel een heel stuk maatwerk. Ik heb geen manier ontdekt waarmee je ook nog een selectie op een andere positie kan voorzien van een watermerk en waarmee je met één druk op de knop vervolgens alle 300 foto's kunt exporteren.

Wat je wel kunt doen is alle foto's voor watermerk A selecteren, die afhandelen. Vervolgens de foto's voor watermerk b en zo verders en zo verders.

Maar had je dit al eens gelezen?
https://www.fotojeroen.nl/fotografietip ... ermerk.php
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Wederom een mooie, instructieve video. Goed dat je je ook op Lightroom richt, want niet iedereen heeft Photoshop.
Voor degenen die noch Photoshop noch Lightroom hebben, wijs ik voor het maken van borders, titels en watermerken,
nu Bodermaker van de baan is, op het mooie programma Faststone Photo Resizer, het broertje/zusje van het evenzo mooie Faststone Image Viewer.
Jammer genoeg alleen voor Windows.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wilde me al een tijdje op lightroom richten maar heb zelf eigenlijk de meeste ervaring met Photoshop. Moest me dus zelf ook eerst een beetje verdiepen. Beiden zijn inderdaad betaalde programma's en niet iedereen wil of kan dat. Zelf neig ik dan naar GIMP. Maar om er nu ook een derde programma bij te doen, dat ga ik echt niet redden qua tijd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLON...nu Bodermaker van de baan is...
Waarom is Bordermaker van de baan, Gerard? Die is toch gewoon nog (gratis) te downloaden?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Dat is een gevaarlijke opmerking Marco waaruit blijkt dat je niet echt onderzoek hebt gedaan.
Als administrator heb je een extra verantwoordelijkheid omdat veel forumbezoekers in het algemeen meer waarde hechten aan beweringen van een crew-lid dan van een mede-bezoeker.
Ter verduidelijking, de makers zijn een aantal jaren geleden gestopt met de ontwikkeling.
De oorspronkelijke website is “overgenomen” en bevat alleen nog maar rommel. Zou daar zeker niet van downloaden.
De meeste zoekers van dat programma komen vaak hier terecht
http://www.bordermaker.nl/nl/download/
Dat lijkt nog enigszins betrouwbaar, maar downloaden lukt daar niet. Als je het probeert, kom je terug op de homepage en dan weet je genoeg.
Wel kun je op internet nog andere bronnen vinden waar je dit programma kunt downloaden, maar die zijn vaak obscuur.
Vrij recent is op EOS Digitaal dit alles ook gesignaleerd.
https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 9#p1316249
Kortom, leuk programma als je het hebt of als je nog aan een versie 5.0 vanuit een betrouwbare bron kunt komen, maar anders moet je op zoek naar een alternatief.
Vandaar mijn opmerking.

Sorry Jeroen dat deze discussie een andere kant op gaat dan jouw bedoeling was.
Aan de andere kant moet je maar denken dat hiermee jouw video-topic langer in de aandacht blijft. :D
Overigens verwachte ik met mijn opmerking niet dat je video’s zou gaan maken over/met het door mij genoemde programma. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLONDat is een gevaarlijke opmerking Marco waaruit blijkt dat je niet echt onderzoek hebt gedaan.
Als administrator heb je een extra verantwoordelijkheid omdat veel forumbezoekers in het algemeen meer waarde hechten aan beweringen van een crew-lid dan van een mede-bezoeker.
Klopt, ik heb inderdaad geen onderzoek gedaan. Waarom zou ik, als ik de vraag ook gewoon kan stellen aan degene die erover begint ;) Gevaarlijk is er niets. Dat zou het worden als ik tegen jouw stelling in zou gaan. Maar daartoe heb ik geen enkele reden, want je hebt een duidelijk betoog neergezet.

Jammer voor de mensen die het wilden gebruiken, want het is een handig programmaatje.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONDat is een gevaarlijke opmerking Marco waaruit blijkt dat je niet echt onderzoek hebt gedaan.
Als administrator heb je een extra verantwoordelijkheid omdat veel forumbezoekers in het algemeen meer waarde hechten aan beweringen van een crew-lid dan van een mede-bezoeker.
Ook ik wil hier even kort op reageren. Niet om een onnodige en vervelende discussie te starten, maar om een nuance aan te brengen die ik sterk voel en in jouw bijdrage niet (voldoende) ervaar.
Het woord 'gevaarlijk' vind ik wat sterk aangezet. Ook of misschien zelfs juist admins/crewleden weten niet alles. Het is juist de community die met elkaar heel veel weet. Het kan dus best zijn dat een crewlid soms iets zegt wat niet (meer) klopt, of wat binnen het kader van een topic al dan niet een waardevolle bijdrage is. Ik vind dat vrij normaal, we zijn tenslotte niet meer of minder geïnteresseerd in fotografie als leden, en net als voor leden is fotografie voor ons een hobby waarin enorm veel te leren is en de stand van zaken voortdurend veranderd...

Dat wij als crewleden een extra verantwoordelijkheid hebben, vanwege onze 'rol' op het forum, zou ik daarom willen nuanceren.
Wanneer het gaat om fotografie-gerelateerde zaken zijn we net zo feilbaar als anderen, en niet meer of minder dan gelijken aan alle leden!!
Pas wanneer we vanuit onze rol als crewlid ingrijpen in zaken die volgens ons (dus volgens de huisregels) niet kloppen, kun je zeggen dat we extra moeten opletten, dat deze verantwoordelijkheid wel degelijk opgaat. Daarom worden dergelijke ingrepen waar mogelijk achter de schermen eerst besproken, zodat wij onderling consensus hebben en deze verantwoordelijkheid gezamenlijk nemen en dragen.

Volgens mij weet je precies hoe dat gaat hier op het forum. Tuurlijk, dat is ook wel eens mis gegaan. Dan neemt een crewlid zijn of haar woorden terug, of geeft een ander crewlid aan dat er verschillende opvattingen bestaan en dat het een grijs gebied betreft. In dat geval is een open discussie mogelijk.

Maar het is dus niet zo dat alles wat een crewlid over fotografie zegt perse klopt. Natuurlijk doen we wel ons best om waardevol aanwezig te zijn ;)

Terug on-topic: ik heb van Jeroens video's geleerd hoe ik watermerken kan maken, en dat is tof!! Dank je wel Jeroen!
Helaas is er geen kant en klare oplossing voor mijn wens om op 300 foto's tegelijk op de juiste plek een watermerk te krijgen tegen een prijs die ik wil betalen
(lees: gebruik van een border). Gelukkig heeft Lightroom wel de optie om 300 foto's te exporteren en per foto stuk voor stuk met het logo te schuiven, zonder dat je elke foto apart moet exporteren.
Dat scheelt al een beetje...

En Gerard, no hard feelings! Ik snap jouw insteek, ik snap ook dat leden foto-gerelateerde bijdragen van de crew soms serieuzer nemen dan bijdragen van leden.
Gelukkig zijn er dan leden die zeggen dat het inhoudelijk toch wat anders zit. Maar maak het niet te groot! Hou het bij de inhoud, corrigeer waar nodig, en dan is
iedereen geholpen! Dat is tenslotte de kracht van dit forum...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Het is maar hoe je een mod wilt zien, een mod is ook maar een user en hoeft ook geen voorbeeldfunctie te hebben dan alleen de forumregels bewaken en ingrijpen waar nodig zonder zelf de regels te overtreden. Ik zelf ben ook mod op het modelbouwforum en ook daar zijn er mensen die vinden dat een mod zich niet in discussies mogen mengen, vaak zijn dat de mensen die juist tegenover je staan die zo graag de mond willen snoeren.

Maar logo's en watermerken kan ook eenvoudig met Irfanview.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Je kunt als amateur fotograaf ook gewoon even het boek aanschaffen, heb je ook niets te doen met discussies als hierboven :wink:

https://www.cameranu.nl/nl/p1026135/het ... gJesvD_BwE
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

ajbeefde schreefCOLONJe kunt als amateur fotograaf ook gewoon even het boek aanschaffen, heb je ook niets te doen met discussies als hierboven :wink:
Ik kan niet voor ieders portemonnee spreken, maar de mijne vertelt mij duidelijk dat ik als 'amateur' voorlopig wel genoeg heb uitgegeven.
The sky is the limit namelijk, en alles is handig of nodig of je komt er pas later achter dat niet alles perse handig en nodig is, maar dan heb je
al wel je geld uitgegeven...

Bovendien is juist dit forum erg geschikt om vragen te stellen, informatie, kennis en ervaring te delen. Toch?
Dat er dan weleens wat ruis ontstaat in een verhaal is amper onvermijdelijk, en kan zelfs positief bijdragen aan
toekomstige discussies. Niet elk verschil van mening is een probleem ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

RoelofT schreefCOLONMaar logo's en watermerken kan ook eenvoudig met Irfanview.
Dat ga ik ook even checken. Dank!!
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 4

Gevaarlijk heb ik gebaseerd op mijn jarenlange kennis van ICT en vooral op hoe veel gebruikers daarmee omgaan. Eerst klikken, dan pas lezen.
Nog steeds los ik problemen op voor mensen die weer in zo’n valkuil zijn terechtgekomen.
Vooral de ransomware zorgt voor heftige drama’s.
Natuurlijk zeggen we allemaal: dat zal mij niet overkomen.
Vreemd dat er dan nog steeds mensen zijn van wie zeer gemakkelijk geld wordt afgetroggeld. Je kunt daarvoor niet genoeg waarschuwen.
Zeker als makers van een gewaardeerd programma ermee zijn gestopt en dat programma niet meer officieel wordt geleverd, gaan mensen toch elders zoeken en dan weet je niet wat je uiteindelijk binnen haalt, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Voor de rest mag iedereen gelukkig zelf bepalen wat zij/hij met mijn waarschuwing doet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar