Zwart/wit in Lightroom [Video]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De wereld is prachtig in kleur. Maar in de wereld van fotografie kan zwart/wit ook schitterend zijn.

Hoe maak je nu zwart/wit in Lightroom.

Ik zocht het voor je uit:
Wil je nu als eerste op de hoogte blijven van nieuwe filmpjes? Schroom je niet om een abonnement te nemen
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 4 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jeroen, ik heb een vraag...

Wanneer je aan de schuifjes trekt in de zwart-wit modus, dan beïnvloedt je per kleurkanaal
de lichtwaarde, toch? Heb jij enig idee hoe zich dit verhoudt met de hoeveelheid ruis die je kunt
krijgen wanneer je kwetsbare kleuren 'verlicht'? (bv bij foto's met hogere iso en donkere omstandigheden?)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Ik heb een vraag over lightroom. Ik gebruik het sinds kort. Voorheen gebruikte ik Aperture, maar helaas kan dat niet meer draaien op het nieuwe besturingssysteem. In Aperture kon ik de module verscherpen openklappen en was het mogelijk om met een penseel wat dan tevoorschijn kwam b.v. Over ogen heen vegen zodat alleen de ogen scherper werden. De hoeveelheid verscherping kon je dan met een schuifje meer of minder instellen. Ik heb me suf gezocht op internet, maar ik kan er niet achter komen of lightroom Classic dit ook heeft. Het gewone verscherpen weet ik te vinden. Jij weet alles, dus vandaar mijn vraag aan jou. Heeft lightroom dit, een penseel om het plaatselijk te verscherpen?
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

redone51 schreefCOLONIk heb een vraag over lightroom. Ik gebruik het sinds kort. Voorheen gebruikte ik Aperture, maar helaas kan dat niet meer draaien op het nieuwe besturingssysteem. In Aperture kon ik de module verscherpen openklappen en was het mogelijk om met een penseel wat dan tevoorschijn kwam b.v. Over ogen heen vegen zodat alleen de ogen scherper werden. De hoeveelheid verscherping kon je dan met een schuifje meer of minder instellen. Ik heb me suf gezocht op internet, maar ik kan er niet achter komen of lightroom Classic dit ook heeft. Het gewone verscherpen weet ik te vinden. Jij weet alles, dus vandaar mijn vraag aan jou. Heeft lightroom dit, een penseel om het plaatselijk te verscherpen?
penseel zit aan de rechterkant in het knoppenbalkje onder het histogram meeste rechtse knop. In het paneel dat openklapt bij aanklikken kun je dan aangeven welke functie je aan het penseel wlt hangen.
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb het penseel gevonden, alleen weet ik niet hoe ik hem kan laten verscherpen.
In het menu wat uitklapte staat bovenin A en B. Daaronder Zie ik staan grootte, dat begrijp ik. :wink: Dan staat er doezelaar, maar dat is dacht ik om iets zacht te maken? Daarna staat er stroom, geen idee waar dat voor is. Daaronder automatisch maskeren, opnieuw geen idee waar dat voor is en dichtheid waarvan ik ook niet weet wat het doet. Helemaal onderaan staat in het zwart bereikmasker uit. En opnieuw weet ik niet waar dat voor dient.
Hoe kan ik de penseel instellen dat hij verscherpt, zou je me dat kunnen vertellen?
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Anoniem 4

Ik kan het hier wel uitleggen, maar dat wordt een lang verhaal.
Handiger om onderstaande video te bekijken, dan wordt het snel duidelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=g4FVRJ0AzP0
Succes.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

gumpje schreefCOLONJeroen, ik heb een vraag...

Wanneer je aan de schuifjes trekt in de zwart-wit modus, dan beïnvloedt je per kleurkanaal
de lichtwaarde, toch? Heb jij enig idee hoe zich dit verhoudt met de hoeveelheid ruis die je kunt
krijgen wanneer je kwetsbare kleuren 'verlicht'? (bv bij foto's met hogere iso en donkere omstandigheden?)
Ruis zal voornamelijk voorkomen in blauwe en rode kanalen. Althans, een sensor is meestal gevoeliger voor groen omdat er twee groene receptoren op een sensor zitten en één blauwe en rode (per vierkantje dan) Er komt voor het groene kanaal dus dubbel zoveel licht binnen; ergo; minder ruis in het groene kanaal.

Aan de blauwe en rode schuif trekken zou dus kunnen resulteren in meer ruis. Maar als je die kanalen donkerder wil, dan druk je de ruis juist weer weg.
Maar dit is theorie, vraag me af of het in de praktijk ook zo is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Illuminatus schreefCOLONIk kan het hier wel uitleggen, maar dat wordt een lang verhaal.
Handiger om onderstaande video te bekijken, dan wordt het snel duidelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=g4FVRJ0AzP0
Succes.
Super bedankt!
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Thanks Jeroen, dat van die rgb-verdeling was me even ontschoten, maar kan idd van invloed zijn en de moeite waard om te testen!
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

Weer een juweeltje, Jeroen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar