De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Wie kan en wil mij back button focus voor een 600D uitleggen. Dus wat de opties 1, 2 en3 exact inhouden.

Alvast bedankt.
Peter
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bedoel je dit?
C.Fn-9 Sluiter/AE-vergrendelknop
0: AF/AE-vergrendeling
1: AE-vergrendeling/AF
Dit is handig wanneer u afzonderlijk wilt scherpstellen en meten. Druk op de knop <*> om automatisch scherp te stellen en druk de ontspanknop half in om de automatische belichting te vergrendelen.
2: AF/AF-vergrendeling, geen AE
In de modus AI Servo AF kunt u op de knop <*> te drukken om het automatisch scherpstellen tijdelijk te stoppen. Hierdoor voorkomt u dat een onjuiste scherpstelling wordt verkregen door een obstakel dat tussen de camera en het onderwerp passeert.
De belichting wordt ingesteld op het moment dat de opname wordt gemaakt.
3: AE/AF, geen AE
Dit komt van pas als een voorwerp herhaaldelijk beweegt en weer stilstaat. In de modus AI Servo AF kunt u op de knop <*> te drukken om het voortdurend automatisch scherpstellen te starten of te stoppen. De belichting wordt ingesteld op het moment dat de opname wordt gemaakt. Zo weet u zeker dat de scherpstelling en de belichting steeds optimaal zijn terwijl u op het beslissende moment wacht.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Hallo Boels069,

Dat bedoel ik inderdaad, maar dan wat er precies staat.
Wordt bijv. Bij optie 1 met de * alleen scherp gesteld en niet gemeten qua belichting? En hoe zit dat dan bij optie 3?
Ik heb een artikel gevonden op Canon Digital Learning Centre, maar daar komt dan uitleg voor een 50D. En niet voor een xxxD, zoals mijn 600D. Bij de 600D zit er ook geen AF-On knop op.
Dus, wie kan me dat nou duidelijk maken? Jij/U?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zoals ik het begrepen heb:

Optie 1:
automatisch scherpstellen met <*>
belichting halfindrukken ontspanknop

Optie 2:
tijdelijk automatisch scherpstellen uit met <*> (halfindrukken ontspanknop heft deze actie op)
belichting indrukken ontspanknop (opname maken)

Optie 3:
tijdelijk automatisch scherpstellen aan/uit met <*>
belichting indrukken ontspanknop (opname maken)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
peter56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 16:05

Dank voor je snelle reactie!
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

maximus schreefCOLONIk heb mijn polarisatie-filter er iets scheef opgedraaid en krijg hem er niet meer af. Tips om hem eraf te krijgen?
Inmiddels is hij er af maar ik meld even de procedure, mocht iemand hetzelfde probleem hebben :D

Ik ben eerst naar een fotozaak in Arnhem gegaan, daar kregen ze hem niet los en zeiden ze dat de enige optie was om hem naar Canon op te sturen. Waarschijnlijk was de schroefdraad sowieso naar zijn vaantjes en die zouden hem dan uit elkaar halen en er een nieuw schroefdraad etc inzetten. Kostenschatting: ongeveer 200-300 euri :shock:

Omdat ik toch even een 2nd opinion wilde ben ik naar Foto Patent in Utrecht gegaan (ik werk in Utrecht, dus daar maar eens gaan kijken). Na eerst wat geklooid te hebben met een zeem (wat niet werkte) heeft hij het met een klein schroefendraaiertje opgewipt zodat ie weer recht zat en hij eraf gedraaid kon worden. De schroefdraad zag er ook nog goed uit. Scheelt me al bij al weer een paar honderd euro :D

Dus mocht er een filter bij iemand schreef op zitten: probeer hem voorzichtig op te wippen met een schroevendraaier!
It's not the quality of the pots that makes food taste good
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

IngridM schreefCOLONIk ben in dit topic bijna bij blz. 30 dus misschien ga ik nu vragen stellen die al langsgekomen zijn maar voordat ik ze vergeet (heb veel vragen):

- hoe werkt een batterij grip ? Klopt het dat je dan niet meer hoef te wisselen met batterijen ? Of is het dat je ze dan gewoon "bij je hebt" en dus makkelijker en sneller kan wisselen ?
-
Normaal heb ik weinig bijdrage in deze. Maar nu denk ik een ervaring om te delen.
Ik heb namelijk ook een 60D. Gebruik de LCD enkel voor instellingen. En kan 200-300 foto's maken per dag. En dat 3-4 dagen lang ( 1200 totaal ). Heb het nooit verder geprobeerd. En ben ook nog niet verder geweest dan dat de camera aangeeft dat het niveau lager is dan 50%, meestal zelfs meer dan 75%. Als je dan een back-up wilt, zou ik eerder een extra accu in de tas stoppen.

Ik heb een collega met een 60D met batterij grip. Ik vind dat niet fijn, te zwaar en niet nodig. Heb ook een collega met een 1100D. Wat een ongelooflijk licht ding. Maar dat is een andere.

Met een 60D zie ik niet de waarde die een batterij grip heeft. Of je moet duizenden foto's op een dag willen maken, en niet de mogelijkheid hebben om ertussen op te laden.

Anders zou ik investeren in een tweede accu die je meeneemt. Mocht er 1 niet voldoende zijn.
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Bedankt nog voor je reactie WL078.

Ten tijden van het stellen van die vraag kon ik een 650D "krijgen" met batterijgrip. Ik zat toen echter heel erg te twijfelen tussen de 650D en de 60D. Ik weet dat de 60D een super batterij heeft !
Nu heb ik uiteindelijk een 60D gekocht en is deze vraag eigenlijk niet meer van toepassing. Hij is zwaar genoeg voor iemand met schouderproblemen :-) En inderdaad, mocht ik hier extra back up willen koop ik "gewoon" een losse.

Maar bedankt voor je uitgebreide antwoord !
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

heeft iemand ervaring met de lampen statieven van Falcon-eyes? let me know via PB aub zou fijn zijn ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Hoe lang de batterij meegaat heeft ook te maken met je lenzen; bij gebruik van de IS is de batterij sneller leeg!
Ik heb gewoon een 2e accu (Phottix, gekocht bij aq4u.nl , mvq hier op t forum :) )
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ook AI-Servo AF met de halfingedrukte sluiterknop vergt energie.

Net als met IS, is het objectiefafhankelijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Jullie hebben allemaal gelijk, qua batterij duur. En die afweging moet je ook zeker meenemen.

Heb de 60D in combinatie met een 17-85 objectief. IS en AF staat altijd aan.

"Ook AI-Servo AF met de halfingedrukte sluiterknop vergt energie."
Ik doe dat bijna standaard. Om te proberen of de instellingen kloppen waar daar je het onderwerp verwacht.

Daarop is mijn ervaring gebaseerd.

Mijn collega met de 1100D, geen IS, wel AF. hoor ik ook niet over de batterij/accu.
Een andere collega; Een 550D, met kitlens. Ook IS en AF altijd aan, hoor ik er ook niet over.

En nog een volgende collega;
Een 60D met grip en een 18-270 tamron objectief.
Over het objectief ga ik niets zeggen ( behalve dat je het niet moet willen. )
Die zweert bij de grip.

Heb het in handen gehad, en ga het niet leuk vinden. Doet niets voor de stabiliteit van de camera ( zonder ervaar ik als beter. ). Je hebt meer gewicht om je nek hangen, dat is het.
En ja, een 60D met objectief, dat merk je als je een dag op pad bent.

En als het dan al zo is, dat het einde accu is. Dan heb je binnen een minuut de accu uitgeruild.

Met een 60D is dan niet je eerste probleem de accu, maar de geheugenkaarten die je in de camera steekt.
Die upgrade is een meer logische. Die zul je eerder moeten uitruilen.

Overigens ook bij de andere camera´s.
Met vriendelijke groet,
Les
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De grip wordt steeds vaker ook alleen nog maar "grip" genoemd. Je moet hem nemen omdat je de extra greep met knopjes bij portrait schieten handig vindt, of omdat je de camera wat beter in balans vind hangen, maar de meeste mensen zullen de grip niet zo snel nodig hebben voor de extra accu.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hm.. lightroom "probleempje"..
ik wil een foto exporteren .. maar het vreemde is dan als ik de bewerkte foto exporteer uit LR krijg ik een 22mb(?!) "formaat" ..
hoe kan dit??
wie kan me helpen?
vragen? alsjeblieft stel ze!! ;)

gr. Michel

[edit]
ik heb het misschien wel gevonden..
kan het aan de EXIF gegevens liggen? (lijkt me ontzettend vreemd dat dit 16,4 MB inneemt? :P)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Bij het exporteren krijg je een scherm te zien, en kun je gaan kiezen voor verschillende uitvoeren.
Kies hier JPG in plaats van Tiff en je bestand is een stuk kleiner.

Gr ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

de instellingen waren bij mij:
-JPG
-kwaliteit 100
-sRGB
-120cm Breedte, lengte niets ingevuld/vanzelf
-PPI 350
-verscherpen voor dof papier (wilde op canvas afdrukken)
-EXIF gewoon erin laten staan
-geen nabewerking of watermerk..

nu heb ik de EXIF eruit gehaald en word het opeens 16,4MB minder?! :P
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Anoniem 4

Een breedte van 120 cm en een resolutie van 350 pixels per inch.
Dan heeft LR er behoorlijk wat pixeltjes bij moeten fantaseren.
Geen wonder dat je dan een groot bestand krijgt.
Waarschijnlijk heb je niet de Exif er uit gehaald, maar de afmeting naar de oorspronkelijke waarde teruggebracht.
In de Exif worden ook alle gegevens van bewerkingen opgenomen. Haal je die weg dan kom je weer bij het oorspronkelijke.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONEen breedte van 120 cm en een resolutie van 350 pixels per inch. Dan heeft LR er behoorlijk wat pixeltjes bij moeten fantaseren.
Dat valt wel mee toch? Dat zijn er maar 16535 in de breedte! :D :lol:
Anoniem 4

Voor een (wat smalle weliswaar) panoramafoto is daar helemaal niks mis mee. :lol:
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ehm.. het was ook voor op panorama formaat, canvas.. :oops: hahaha
welke afmetingen moet ik dan gebruiken?
het gaat over 1,20m breedte.. en ik heb gelezen dat het breedte 3 , hoogte 1 is.. :oops: (al ik dit goed zeg)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar