Bewerking van de foto 'butterfly kisses'

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
randomfoto
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 19:29

In het topic van een foto van mijn dochter heb ik aangeboden om uitleg te geven over hoe ik de bewerking gedaan heb, dus hierbij:

Ik had van deze serie meerdere foto's. Een aantal waar de vlinder helemaal op stond en degene die ik wilde gaan gebruiken, zie hieronder:
1. de foto die ik wil gaan gebruiken
Afbeelding

2. de foto die ik nog heb voor de vleugels van de vlinder
Afbeelding

Als eerste laadt je beide raw bestanden in en bewerk ze beide tegelijk (dit kan door ze beide te selecteren en de bewerkingen uit te voeren)
Ik heb dit niet gedaan omdat ik het puntje van de vleugel later heb toegevoegd.

Daarna heb ik foto 1 recht gezet en gecropt
Afbeelding

Om alles uit de foto te halen wat je niet in beeld wil hebben kan je een programma gebruiken zoals vertus fluid mask, wat ik heb gebruikt.
Je kan ook naar laag gaan en een laag masker aanmaken hierin kan je met een zwart penseel aangeven wat je weg wilt hebben en alles wat wit is in het masker blijft zichtbaar.
Als ik met een licht plaatje werk dan leg ik er altijd een zwarte laag achter zodat ik goed kan zien of ik de juiste delen weghaal.
Afbeelding
(Zoals op de afbeelding te zien is heb ik links een deel erin gelaten, dit komt omdat daar de sprieten van de vlinder zaten en die erg lastig zijn om uit te knippen)

Ditzelfde doe je ook voor het puntje van de vleugel en die zet je vervolgens op zijn plek. Met ctrl+t kan je hem schalen en draaien. Om de overgang tussen beide delen te verbergen heb ik de onderkant van het punt met een zacht penseel weggegumd.

De achtergrond kan je nu wit maken of eventueel in kleur.

Er komen nog een aantal correctielagen bovenop zoals levels, curves, etc.

Dan om een mooie vignetting te krijgen gebruik ik de volgende methode:
Ik leg een nieuwe laag helemaal bovenaan en die maak ik vervolgens wit.
Dan bij filters -> lenscorrecties maak ik de vignetting met zwart.
Meestal kies ik hier voor het maximale.
Als ik dit gedaan heb dan ga ik terug naar de laag en verander ik de blendmode en de transparantie.
De blendmode gaat op multiply en de transparantie op ongeveer 30%.
Afbeelding

Door er een aanpassinglaag (levels) boven te leggen kan je de vignetting aanpassen (hoever komt het zwart naar binnen)
Om de aanpassingslaag alleen maar invloed te laten hebben op de laag er direct onder houdt dan alt ingedrukt en klik tussen de lagen in. Als het goed ziet het er dan uit zoals op de afbeelding hierboven.

Zo ben ik tot dit eindresultaat gekomen en ik hoop dat het behulpzaam was.
Afbeelding

Mocht iemand nog vragen hebben dan hoor/zie ik het graag.

Gr Robin
http://www.randomfotografie.nl
Voor photoshop tips & tricks kijk op mijn blog
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Een hele hoop werk inderdaad, maar het resultaat is ook erg goed. Leuke uitleg, bedankt :)
Gebruikers-avatar
K9 Design
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 23:03
WoonplaatsCOLON Bolsward
CONTACTCOLON

Mooi en duidelijk uitgelegd Robin.

Alleen de link in je onderschrift naar je blog met tips doet het niet en ben erg nieuwsgierig wat voor handige tips je nog meer hebt.
Een heel leuk setje fotografeer ik mee.
http://www.forum.k9-design.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Vragen stellen aan iemand die meer dan een jaar niet online is geweest lijkt mij niet echt zinvol...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar