Forum perikelen

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld hebben gemerkt zijn er de laatste dagen flink wat problemen op het forum geweest. Dit is vorig weekend begonnen toen het forum ineens een witte pagina gaf. Nader onderzoek wees uit dat het forum door russische hackers geinfecteerd was, hierdoor werd er via de server van eosdigitaal verkeer gegenereerd naar hun eigen troep-sites, waar zij dan weer geld mee verdienen, etc...

Dat is toen opgeschoond, maar 2 of 3 dagen later was alles weer wit. Een diepere zoektocht toonde nog andere geinfecteerde bestanden, welke toen ook weer zijn geschoond. De portal, welke op een wat oudere Joomla versie draait, hebben we toen ook maar helemaal uitgezet.
Afgelopen weekend was het echter voor de derde keer raak, en mocht er weer geschoond worden...

Op dit moment lijkt het daardoor redelijk zinloos om dat gevecht telkens maar weer aan te gaan. Qua forumsoftware draaien we op de laatste versie, met alle security patches erin. Het kan zijn dat er nog lekken in phpbb zitten welke nog niet gedicht zijn waardoor ze steeds weer binnenkomen. Het kan ook zijn dat we telkens nog een infectie missen, waardoor ze daarlangs weer opnieuw weten te infecteren. Op de server zelf draait een Anti Malware programma met ook de laatste updates, dus we doen ons best om de russen zoveel mogelijk uit te sluiten.

Hoewel de hack vorige week ook wel weer extra noodzaak gaf aan onze wens om zsm de nieuwe server in te richten, zorgt dit kat en muis spelletje er aan de andere kant wel steeds voor dat we daar niet aan toekomen... We zijn nu aan het overwegen of we misschien het oude forum nu uit moeten zetten, om dan maar per direct de nieuwe server in te gaan richten. Dit heeft wel als nadeel dat dit proces ineens adhoc gedaan wordt, waardoor de downtime van het forum langer zal zijn als je het vergelijkt met een geplande migratie. Maar dit spelletje geeft ook regelmatig downtime en geeft daarbij ook nog eens wat 'angst' over de persoonlijke gegevens bij de leden of die wel of niet buit zijn gemaakt. Dat laatste lijkt in elk geval niet te zijn gebeurd, vermoedelijk zit de hack in Joomla en een daarbij behorende oude plugin voor de phpbb integratie. De database zelf is gewoon schoon nog.

Namens de crew,
Rutger
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zal het forum best wel missen, maar leg het maar plat voor zolang het nodig is om de nieuwe installatie uit te voeren.
Zo mogelijk wel één pagina in de lucht houden met info over het verloop van de werkzaamheden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Eensch met Boels, leg de boel liever per direct plat. Voor updates zou ik persoonlijk eerder naar Twitter of Facebook uitwijken dan zelf weer een pagina op een server te gaan bijhouden (is ook meer "push" technologie dan een pagina waar je regelmatig langs moet om updates te halen).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^
Geen probleem mee, ik leer wel te leven met de heftige afkickverschijnselen (ik doe niet aan twitter en facebook) :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Een paar dagen van te voren op het forum aankondigen dat we 'dan t/m dan' (ongeveer) plat gaan ivm upgrade oid.
Daar heeft iedereen begrip voor!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Rudger, het mag gezegd worden na al het gemopper op dit forum: JULLIE DOEN HET ERG GOED!
Lastig als EOSDigitaal plat ligt, temeer ik dan niet kan zien of het mijn pc die weer eens moeilijk doet en dan is het afwachten idd afkicken.
Ik ben ook wel eens gehacked en dat is gewoon balen. Het werk dat je eraan hebt is gewoon zonde van de tijd en energie.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

RienW schreefCOLONRudger, het mag gezegd worden na al het gemopper op dit forum: JULLIE DOEN HET ERG GOED!
Helemaal mee eens.

Hans.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou, ik denk dat ik namens nagenoeg alle leden hier mag zeggen dat we het daar mee eens zijn. Maar inderdaad, ik denk ook dat het op dit moment wenselijker is dat het forum wat langer uit de lucht is ivm het inrichten van de nieuwe server, dan dat ie op elk willekeurig moment 1 of 2 dagen uit de lucht is, om brandjes te blussen. Dat is ook vervelend voor de admins.
Iedereen is hierbij gebaat.
In elk geval hartelijk dank voor de informatie, dit geeft wat meer duidelijkheid en daarmee vast ook begrip.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Mee eens, stop het gemopper op mensen die vrijwillig de site in de lucht houden! En als de site wat langer uit de lucht moet, dan moet het maar zo zijn!
Gisteren kreeg ik bij het bezoek aan de site de (fake!) mededeling dat ik de browsers opnieuw zou moeten installeren omdat er een "wachtwoordafkijk" iets in zou zitten. Ik kon op die mededeling meteen een browser uitzoeken..... (ergens in Rusland?) Dat soort dingen wil je toch ook niet?

Ha, zie net dat ik niet de enige was: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=115713" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

boels069 schreefCOLONIk zal het forum best wel missen, maar leg het maar plat voor zolang het nodig is om de nieuwe installatie uit te voeren.
Zo mogelijk wel één pagina in de lucht houden met info over het verloop van de werkzaamheden.
Mee eens!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

eens.
Beter plat en schoon/nieuw dan aan blijven modderen (no phun intended to the mods)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ook mee eens, alhoewel ik dan wel even afkickverschijnselen zal hebben. Wel opteer ik dan ook voor een statuspagina, waar we de voortgang kunnen zien en mee kunnen aftellen totdat de site weer in de lucht is.
Anoniem 4

Beter alles in één keer goed, dan telkens half. Met de posters hiervoor pleit ik voor een pagina met voortgangsinfo.
Geef daarin dan ook een planning aan, één, twee of meer weken, ook al moet die tussentijds worden bijgesteld door tegenvallers.
Als je goed communiceert, zul je weinig tegenstand ondervinden.
Een blanco pagina irriteert en leidt tot speculaties. Geef ook nog even de ruimte om zaken af te ronden.
Heel veel succes gewenst.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar