Enquête 2011 - Het vervolg

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Uit de enquête resultaten hebben we de volgende conclusie kunnen samenstellen:

Algemene vragen
De interesse in Natuur en Mensen heeft toch wel de overhand. Dit was op zich ook wel te verwachten gezien de foto’s die over het algemeen op EOS geplaatst worden. De reacties van de mensen die “Anders” gestemd hebben veranderd niets aan de uitslag.
Wat betreft het niveau vinden de meeste mensen zich vooral gevorderd. Maar ook de beginner vind zijn weg wel.
De gemiddelde leeftijd ligt een stukje hoger dan de verwachting.

Forumgedrag
We hebben iets meer passieve dan actieve forum gebruikers. Iets dat ook wel in de verwachting ligt. Het verschil lijkt wel klein te zijn maar we mogen een deel van de mensen die de enquete niet ingevuld hebben ook wel zien als passief. In de praktijk zal het verschil dus nog iets groter zijn.
Apart om te zien dat het forumbezoek aardig verdeeld is. De tijd dat iemand door brengt op het forum is dan wel weer duidelijk: minder dan een uur.
In het rubriekenbezoek wint de showcase het vooral. Dit is waarschijnlijk weer te koppelen aan het opgegeven niveau van de gebruikers.
Op de vraag of je foto’s via het album plaatst of via een andere manier hebben verdacht veel mensen geen antwoord gegeven. Hetgeen we niet helemaal kunnen plaatsen…
Wat betreft de exif vinden de meesten het prima zoals het nu gaat. Al moet die 25% die vind dat het verplicht zou moeten worden niet genegeerd worden. Misschien duidelijker maken dat exif gegevens erg op prijs gesteld wordt door andere gebruikers.

Portal
Hier wordt het duidelijk dat de portal vooral gebruikt wordt om laatste topics te bekijken. Al weten veel mensen de weg rechtstreeks op het forum te vinden naar de laatste topics. Bij meer en relevantere informatie, zal de portal ook meer gebruikt gaat worden. Vooral voor nieuwe bezoekers moet het zeker een visitekaartje zijn.

Marktplaats
Ongeveer 20% van de mensen heeft weleens iets gekocht of verkocht. Een percentage dat de marktplaats mijn inziens best rendabel maakt. De regels zijn in ieder geval prima.

Off-Topic
Een groot deel (bijna de helft) wil toch wel dat het forum vooral over fotografie gaat. 30% vind het niet erg als het af en toe een keer over iets anders gaat. Gezien dit nu volgens mij ook het huidige beleid is, is dat goed op elkaar afgestemd.
De waar/wat is dit is aan de percentages te zien een welkome afleiding of in ieder geval iets waar men niet zo heel erg aan stoort.

Regio-Uitjes
Wat betreft de Regio-Uitjes is er ook niet veel spannends te melden. De gebruikers vinden het leuk dat het er is al hebben de meesten er nog nooit aan één deelgenomen.

Inkoopacties
Ook de inkoopacties worden gewaardeerd. Gezien de bijna 70% die wel iets wil kopen maar dit nog niet gedaan heeft, is het omarmen door de crew van initiatieven wat betreft een inkoopactie zeker aan te bevelen.

Expositie
Ook deze uitslag is weer representatief voor de reacties die vaak in de FvdM topics gegeven worden. We kunnen ook opmaken dat de fotokeuze die gemaakt wordt door de crew best goed is.
Ook wat betreft de fotowedstrijd kan alles lekker door blijven draaien zoals het nu gaat. Het “Niet mee doen” lijkt hier volledig te relateren te zijn aan de zin van de gebruikers zelf en niet aan de opzet van de fotowedstrijd.
Ook de expositie krijgt een absolute meerderheid hetgeen betekend dat ook dat onderdeel prima gaat zoals het nu gaat.

Showcase
Ook hier vind de absolute meerderheid dat wat betreft de verdeling in showcase en testcase het prima gaat zoals het nu gaat.
Het terugbrengen van het aantal foto’s van 20 naar 10 verdient wel de voorkeur. Ook gezien de reacties in het verleden op het forum vinden we wel dat de showcase/testcase onder de loep genomen dient te worden of in ieder geval verduidelijkt moet worden.

Workshops
Ook hier blijkt dat de workshops gewaardeerd worden al hebben de meesten er nog geen gevolgd via het forum. Ook weer hier een taak voor de crew de initiatieven te blijven omarmen.

Reageren op Foto’s
De meesten vinden dat ze toch wel wat meer mogen gaan reageren. Iets waar de gebruikers zichzelf op moeten aankijken.
De vraag of je op de gegeven reacties ook weer reageert als Topic Starter zijnde wordt dan weer verbazend vaak (31%) overgeslagen. Al doen er veel mensen hun best netjes te reageren.
Ook de reacties die geplaatst worden zijn over het algemeen goed te noemen (bijna 60%). 40% daarvan neemt een rare opmerking wel voor lief.

De Crew
De manier waarop gemodereerd wordt, wordt als goed ervaren. Ook de mensen die er niks van merken kunnen we daaronder rekenen.
Ook het bannen wordt gezien als noodzakelijk maar dan wel met een waarschuwing en motivatie vooraf.
Aan de Invited Users groep kan nog gesleuteld worden. En dan zal dit vooral te maken hebben met het feit dat het niet duidelijk is wat de bedoeling hierachter is. Aan de crew de taak de opzet duidelijk te maken aan de gebruikers.

Geef een cijfer
De sfeer, de laagdrempeligheid, de kennis, de technische invalshoek en dat het forum gratis is. Dat zijn de dingen die in de gaten en hoog in het vaandel gehouden moeten worden omdat die dingen door de gebruikers als belangrijk gezien worden.



Al met al blijkt dat we het dus zeker niet slecht te doen maar er kan op een aantal vlakken zeker nog het een en ander verbeterd worden. We hebben daarom een lijst samengesteld met daarin de aandachtspunten waar vanuit de enquête blijkt dat er nog het een en ander aan gesleuteld kan worden. Aan die lijst hebben we per aandachtspunt een vertegenwoordiger aangesteld. Die persoon is de kartrekker van dat punt. Indien je vragen, opmerkingen of ideeën hebt aangaande een specifiek aandachtspunt dan kan je die middels PB aan de betreffende vertegenwoordiger voorleggen.
  • Profilering invited users - fotoarts
    Uit de enquête is gebleken dat er onduidelijkheid is onder de leden wat de groep Invited Users nu precies inhoud, wat ze doen, wie ze zijn en hoe de groep opgebouwd wordt.
    Dit aandachtspunt moet er voor gaan zorgen dat er meer helderheid komt hierover naar de leden.
  • Laagdrempeligheid voor beginners - gumpje
    Het mogelijk maken dat beginners op de website en het forum hun weg kunnen vinden en makkelijk de benodigde informatie tot zich kunnen krijgen.
  • Post angst - KiwiChick
    Voor beginners is het vaak een hoge drempel om die eerste foto op het forum te plaatsen. Ook commentaar geven op andermans foto's wordt vaak niet gedaan met de reden dat beginners vinden dat ze hiervoor niet capabel zijn.
    Deze aandachtspunt moet deze drempel wat weg nemen.
  • Showcase/Testcase - Sushi
    Uit de enquête bleek dat de Showcase/Testcase verdeling als prima wordt ervaren. Gezien de reacties in het verleden op het forum vinden we dat dit toch nog wat aandacht verdient. Denk hierbij aan de verduidelijking/aanpassing van de regels en duidelijkheid in de naleving hiervan.
    Uit de enquête is wel gekomen dat veel leden het aantal foto's graag terug gebracht ziet worden naar 10. Dit zal ook hierin meegenomen worden.
  • Informatievoorziening Portal - gumpje
    De informatievoorziening op de portal kan beter. Wat er nu op staat, staat er vaak heel lang op waardoor het eigenlijk al gedateerd is. Vooral voor nieuwe leden zal de portal de eerste ontmoetingsplek zijn met EOS Digitaal. Ook wat betreft de nieuwsvoorziening naar de leden is de portal de aangewezen plek.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

CodeCOLON Alles selecteren

Op de vraag of je foto’s via het album plaatst of via een andere manier hebben verdacht veel mensen geen antwoord gegeven. Hetgeen we niet helemaal kunnen plaatsen…
lijkt me logisch, meer dan 50% van de mensen plaatst helemaal niets, daarvan heeft een deel "geen antwoord" gekozen (het meest logische antwoord als de optie "niet van toepassing" mist), maar ook een deel gekozen voor "album" of "andere manier" en dat is grappig.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ja, je hebt gelijk. Het is dus wel te plaatsen. :wink:
Waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door het deel dat voor "album" of "andere manier" gekozen heeft.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ja. Omdat je het antwoord "ik plaats nooit foto's" niet hebt, kun je dit nooit meer helemaal scherp krijgen, maar je kunt de fout kleiner maken door de antwoorden van de passieve lezers te negeren.

waar ik zondermeer wel benieuwd naar bent, is of er veel verschil in beantwoorden (en dus in beleven van het forum) is tussen de "actieve" en "passieve" lezers.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONJa. Omdat je het antwoord "ik plaats nooit foto's" niet hebt, kun je dit nooit meer helemaal scherp krijgen, maar je kunt de fout kleiner maken door de antwoorden van de passieve lezers te negeren.
Klopt, dat had het een stuk duidelijker gemaakt ja maar dat antwoord zijn we helaas vergeten. Je aangedragen oplossing is de beste workaround denk ik ja.
eos4all schreefCOLONwaar ik zondermeer wel benieuwd naar bent, is of er veel verschil in beantwoorden (en dus in beleven van het forum) is tussen de "actieve" en "passieve" lezers.
De tool om een kruistabel te maken wil even niet werken bij mij maar heb je een specifieke vraag die je graag afgezet zou willen zien tegen de actieve/passieve forummers? Dan ga ik die proberen te maken als de tool weer wil werken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee, hoor, maar voor de interpretatie is het wel van belang. Gemiddeld een 6 kan betekenen dat iedereen het wel voldoende (=6) vindt, of het kan betekenen dat je twee groepen hebt, een groep die het prachtig vindt en alles hoger dan een 6 geeft en een groep die helemaal niet tevreden is en alles lager dan een 6 waardeert.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik zou graag een presentatie willen zien waarbij de gegevens geinterpreteerd worden op ALLEEN de actieve gebruikers.

Met alle respect voor de passieve gebruikers zijn het de actieve die het forum maken en gemaakt hebben zoals het is. Dus de actieve gebruikers zijn in deze op verschillende punten in mijn ogen de doelgroep, waarbij je natuurlijk wel in het achterhoofd moet houden hoe de passieve gebruikers het graag zien.

Overigens hulde voor de nu duidelijke interpretatie van het GEHEEL. En succes met de kruistabel.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Uit dit overzicht (zeer helder verder hoor, mijn complimenten het zo kort en krachtig weer te geven) wordt me niet duidelijk wat er wordt is gedaan met de losse op en aanmerkingen die we her en der mochten maken. Ik kan me voorstellen dat ook daar meerdere leden soortgelijke aandachtspunten hebben genoemd die niet rechtstreeks door de enquête zijn bevraagd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONIk zou graag een presentatie willen zien waarbij de gegevens geinterpreteerd worden op ALLEEN de actieve gebruikers.
Ik kan het je niet beloven maar als ik tijd over heb zal ik er eens naar kijken.
mmk schreefCOLONUit dit overzicht (zeer helder verder hoor, mijn complimenten het zo kort en krachtig weer te geven) wordt me niet duidelijk wat er wordt is gedaan met de losse op en aanmerkingen die we her en der mochten maken. Ik kan me voorstellen dat ook daar meerdere leden soortgelijke aandachtspunten hebben genoemd die niet rechtstreeks door de enquête zijn bevraagd.
Een goeie.
Dat is een van de redenen waarom we onder andere ook de Showcase/Testcase als aandachtspunt hebben genoemd. Deze kwam namelijk niet direct naar boven in de harde getallen. Wel al meerdere keren op het forum en zo ook een aantal keer in de extra opmerkingen.
De rest van de opmerkingen die gedaan zijn worden, indien mogelijk uiteraard, meegenomen in de aandachtspunten.
Anoniem 4

Hoeveel formulieren zijn er in totaal ingevuld? Is er een verdeling in geregistreerde bezoekers en gasten?
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Wordt er nog nagedacht over het beperken van van het aantal posts.
Veel posts verdwijnen nu snel op de achtergrond doordat er zoveel geposts wordt.

Wellicht een beperking op:
- aantal foto's per posts? Je ziet soms posts met daarin grote series foto's. Zie zelf liever dat een post beperkt blijft tot 3-4 foto's
- aantal posts per week? Beetje als hierboven. Sommige schijnen het nodig te vinden om 3x per week een post van (bijna) hetzelfde huisje/boompje/beesje/vul maar in.... te doen

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONHoeveel formulieren zijn er in totaal ingevuld? Is er een verdeling in geregistreerde bezoekers en gasten?
Totaal zijn er 968 formulieren ingevuld. Er is geen verdeling in geregistreerde bezoekers of gasten.
ebeckers schreefCOLONWordt er nog nagedacht over het beperken van van het aantal posts.
Veel posts verdwijnen nu snel op de achtergrond doordat er zoveel geposts wordt.
Die vraag is ook gesteld in de extra opmerkingen en zullen we via die weg ook meenemen.
ebeckers schreefCOLON Wellicht een beperking op:
- aantal foto's per posts? Je ziet soms posts met daarin grote series foto's. Zie zelf liever dat een post beperkt blijft tot 3-4 foto's
- aantal posts per week? Beetje als hierboven. Sommige schijnen het nodig te vinden om 3x per week een post van (bijna) hetzelfde huisje/boompje/beesje/vul maar in.... te doen
Over het aantal foto's per post is uit de enquête gekomen dat de meesten dit het liefst naar beneden gesteld zien worden naar 10. Dit zal dus meegenomen worden in het Showcase/Testcase aandachtspunt.
Over het aantal posts per week zie antwoord hierboven.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

We zijn nu een half jaar verder (meer zelfs) en ik vroeg me nu af wat er verder van gekomen is?

De uitleg is duidelijk genoeg hierboven en ik snap best wel dat je niet zomaar op een appel en ei de boel even veranderd, maar ik heb nog niets zien veranderen eerlijk gezegd.
Bijvoorbeeld, het is me nog steeds niet duidelijk wat de groep invited users inhoudt? Meer dan 40% is het met me eens hier volgens de enquete, maar ik vind geen uitleg verder hierover?
Ook zie ik dat we 4 nieuwe moderatoren hebben. Volgens de portal was de solicitatieronde hermee afgesloten. Alweer, geen sollicitatieronde gezien/gemerkt. Ik ben best wel heel vaak actief hier (al zet ik niet altijd wat neer) maar ik zou niet weten hoe je kan solliciteren. Ik wil best wel een handje meehelpen, maar weet op forums dat het not done is om het zelf te vragen... (heb er zelf nog een paar geadministreerd, gemodereerd etc)

Ik vroeg me gewoon af hoever het nu staat...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Mee eens Jerenes, Ik ben ook wel benieuwd welke veranderingen nu al doorgevoerd zijn. Minder postings zou ik niet doen, Want er wordt hier al een stuk minder gepost dan voorheen. Dat invited users Heb ik ook nog weinig van gemerkt. E ook de laagdrempeligheid voor nieuwe leden heb ik nog weinig van gemerkt, Er staat nog steeds nergens duidelijk hoe mensen foto's op het forum kan plaatsen(wordt ook nog te vaak gevraagd in een topic van een nieuw lid)
Laatst gewijzigd door 1 op BossA, in totaal 10 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Als nieuwe gebruiker op dit forum kan ik wel zeggen dat dit een zeer leerzaam forum is. Op andere forums zie je inderdaad meer reacties op topics maar hoeveel serieuze reacties daar tussen zitten... Ver zoek, dan zie ik het toch liever zoals op dit forum hoor.
Ik heb hier althans al veel bijgeleerd. Hier helpen de mensen elkaar tenminste.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar