Eerste thuisstudio shoot

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
tweenie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Volkel
CONTACTCOLON

Hallo Forumleden,

Afgelopen week mijn eerste studio opnames proberen te maken.
Ik heb een flitser (EX430), paraplu, zwart doek en een reflector gebruikt.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

1:

37331

2:

37332

3:

37333

4:

37334

5:

37335

6:

37336

7:

37337

8:

37338

Groeten Twan
als ik het niet meer weet .... kijk ik hier
_________________________________
canon eos6d -- ef24-105[b][color=#FF0000]L[/color][/b] -- ef100-2.8macrousm -- ef50mm 1.4EX -- ef70-210 F4 -- EX430II
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Voor mij springt #3 eruit. Mooie spannende foto. Rechterzijde hoofd ( op de fot links) zou iets meer licht mogen hebben maar vind het een knappe foto.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Helemaal niet onverdienstelijk voor een 1e keer..!

Leuke composities over het algemeen ook, hoewel 7 en 8 iets meer kijkruimte zouden mogen hebben.
Het licht is nog wat "gebundeld" en hard hier en daar. Maar wordt met wat oefening vast beter.

Op 3 mis ik een invulling aan de donker zijde. Omdat de bal wit is en toch veel licht vangt had ik die aan de andere kant laten vasthouden. Benieuwd naar de volgende resultaten..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Voor een eerste keer in de studio helemaal niet verkeerd!

Er zit een leuke afwisseling in de serie en je hebt al leuke verschillende composities weten te maken! En ik weet uit ervaring dat je zo'n eerste keer met van alles en nog wat qua techniek bezig bent, dus vind het knap dat je daar al op hebt weten te letten!
Het licht op foto 5 en 7 vind ik wat hard in haar gezicht. En de kleurstelling van foto 6 vind ik net weer wat minder lekker, ik denk mede doordat ze een beetje wegvalt in de zwarte achtergrond en geen contouren meer heeft.
Foto 4 heeft ook hard licht, maar daar vind ik het juist wel bij passen trouwens!
Gebruikers-avatar
tweenie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Volkel
CONTACTCOLON

Heren bedankt voor jullie commentaar.
Paar vragen van mijn zijde:
- jullie geven aan dat in sommige foto's hard licht zit.
komt dat omdat ik een gewone flitser gebruik of geen ander licht.
ik heb namelijk in een compleet donkere kamer met een klein extra licht gefotografeerd.
Is het een probleem als er extra daglicht bijkomt?
- wat raden jullie me aan. Een daglichtlamp voor extra licht of een flitser ?
als ik het niet meer weet .... kijk ik hier
_________________________________
canon eos6d -- ef24-105[b][color=#FF0000]L[/color][/b] -- ef100-2.8macrousm -- ef50mm 1.4EX -- ef70-210 F4 -- EX430II
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dat soort advies op afstand gevenis vaak lastig als we niet precies weten wat en hoe je het gedaan hebt.
Maar wat algemene tips;

Wat daglicht kan zeker geen kwaad hoor, de ruimte hoeft echt niet helemaal donker te zijn.
Hoe donkerder, hoe meer flitslicht je ook nodig hebt om je modellen nog goed uit te kunnen lichten.
Dus hoe harder het licht zal worden. Een mix van wat daglicht en kunstlicht geeft vaak prima resultaten.

Je hebt een paraplu gebruikt en een reflectiescherm.
Is dat een reflectieplu of een doorschietplu? Wat was de afstand van flitser/plu tot je modellen?
Een reflectie plu zorgt voor wat harder licht en hardere/scherpere schaduwen dan een doorschietplu.

Om donker haar tgen een zwarte grond goed uit te laten komen zal je wat meer van boven moeten belichten en eventueel aan de achterkant met je reflectiescherm gaan werken om wat licht op boven/achterzijde hoofd te laten vallen.

Afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken is het handig om een paar min of meer dezelfde opnamen te maken met je licht steeds opgesteld in een iets andere hoek ten opzichte van je model. Zeg maar recht van voor beginnen en dan steeds meer naar de buitenkant.

Doe dat vervolgens ook eens door je licht vanaf een afstand steeds wat dichterbij te plaatsen. Dan je foto's eens op je gemakje terugkijken en de verschillen beoordelen van de verschillende resultaten.
Dan ga je steeds meer zien en begrijpen wat de opstelling van je licht voor effect heeft op het resultaat.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar