Extreem 18+

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mgifotografie:
Wie laat zich nu gek maken?
Voor mij zijn het productfoto's met het doel om te scoren bij een doelgroep.
De boodschap van de reclame kan vertaald worden in: stoer doen, geweld, vernedering is OK.
Daar is een doorsneemens het niet mee eens.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Aerowswift schreefCOLONKlein beetje sneu om weer iemand aan te vallen op zijn gebruik van de Nederlandse taal en daarop weer van alles te baseren. En dit heeft ook totaal niks met de verbrandingsovens te maken zie het verband ook niet maar ik heb die foto's dan ook niet gezien.

+1
Als de helft van Nederland de Nederlandse taal zou beheersen zoals de TS doet, zouden veel docenten Nederlands al zeer gelukkig worden.
Ik weet niet in welke kringen de heer Roel Jansen de laatste 10 jaar heeft geleefd, maar in de dagelijkse werkelijkheid is veel erger gesteld met de Nederlandse taal dan wat ik hier op dit forum zie.
Het merendeel van onze jeugd spreekt inmiddels een soort van Nederlandse taal met invloeden uit Nederland, Suriname, Marokko en Turkije. Niet geheel onbegrijpelijk in een multiculturele samenleving.
En nee; ik ben geen leraar. Ik werk gewoon dagelijks met jongeren tussen 16 en 24 jaar uit alle bevolkingslagen.

Verder vind ik het ronduit schofferend om iemand op zijn verstandelijke vermogens te beoordelen door zijn taalgebruik.
Iemand kan iets niet begrijpen omdat zijn Nederlands niet perfect is? Dit lijkt me wel heel erg kortzichtig.

De link tussen de verbrandingsovens van de Nazi's en deze foto's zou ik toch wel eens uitgelegd willen hebben. Ik kan hem nergens ontdekken. (en wij hebben helaas meerdere familieleden verloren in Bergen-Belsen)

Je mag uiteraard je mening geven over deze foto's (dat vraagt de TS uiteindelijk ook)
Het zou ons echter wel sieren als we dat gefundeerd en beleefd doen. Laten we er geen zaken bijslepen, zoals in dit geval het Nederlands, die op zich niets met het onderwerp te maken hebben.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

+1 voor jans1960.

@boels069: voor mij zijn het bijna satirische foto's voor een trash metal band die ver staan van de werkelijkheid. Dit wordt mede veroorzaakt door de gemaakte uitdrukkingen en het " over de top" gaan in de beelden. Ik zie daardoor geen geweld of onderdrukking, laat staan dat geweld en onderdrukking OK zouden zijn. Het laat je niet gek maken slaat op een aantal reacties in dit topic (bv taal gebruik, verbrandingsovens, smakeloos zonder verdere uitleg). Feedback geven is ok, maar dan wel volgens de regels van feedback. Dat laatste mis ik in dit topic in sommige gevallen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mgifotografie:
De beelden staan juist niet ver van de werkelijkheid.
Dat schuurt en roept reacties op.
Het is geen satire, gewoon een productfoto.
Het product roept weerstanden op.
Satire:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satire" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

@Boels069: dank voor je link, beschrijft precies zoals ik tegen de foto's aankijk.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat dit extreme foto's zijn die niet bij iedereen in de smaak zullen vallen is duidelijk. TS is echter duidelijk in zijn gedachte en bedoelingen met de foto's en wij vinden dit niet over de grens gaan wat hier toelaatbaar is. Wat wel over de grens gaat is het ongenuanceerd reageren op elkaar. Verzoek om inhoudelijk te reageren op de foto's en dat mag zowel over het onderwerp als fototechnisch. Niet inhoudelijke reacties zullen zonder opgaaf van reden door ons verwijderd worden.

EOSdigitaal Crew
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Pffff, ik zag de bui gisteravond al hangen. :shock:
Op zich is er niks mis met de kwaliteit van de fotografie. Hetgeen (je hebt omschreven) dat je wilde overbrengen is gelukt. Maar wat zijn ze schokkend.
Ik kan me een heel aantal reacties hier erg goed voorstellen, ik had ook neiging om direct te reageren.

Zelf had je denk ik ook vooraf kunnen bedenken dat je op dit forum geen groot applaus zou krijgen. Dit soort zaken komen hier (gelukkig) nagenoeg nooit voorbij. Het is een vorm van fotografie waar weinig mensen feeling mee zullen hebben.
Ook bij fotografie speelt ethiek naar mijn mening een erg belangrijke rol. Bepaalde foto's bied je aan aan een gericht publiek en plaats je op gerichte sites.
Volgens mij heb je je gehouden aan de - huidige - voorschriften mbt het plaatsen van foto's. Misschien een taak voor de crew nog eens kritisch naar deze voorschriften te kijken om ons behoeden voor dit soort confronterende foto's.
Op een fotoforum is het laten zien en bespreken van gemaakte foto's natuurlijk erg belangrijk. Foto's plaatsen kan via een eigen webruimte of via je Persoonlijke album, hier brengen we graag een paar extra richtlijnen onder de aandacht.
.............Erotisch getinte afbeeldingen zijn toegestaan, maar dienen (indien nodig) voorzien te zijn van een leeftijd-tag. Voor afbeeldingen waarin (delen van) geslachtsdelen en/of (delen van) ontblote borsten te zien zijn is een [18+]-tag (in de topictitel) vereist...........
Indien de crew twijfelt over het bestaansrecht van een bepaald topic (omdat de foto's in strijd zijn met aanvullende richtlijnen zoals voor Natuur, bijvoorbeeld), behoudt zij zich het recht voor om, onder vermelding van een duidelijke reden, een topic te sluiten voor overleg. Binnen 24 uur volgt er een oordeel
ps de opmerking vd crew overlapte mijn bericht :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Rijk schreefCOLONDat dit extreme foto's zijn die niet bij iedereen in de smaak zullen vallen is duidelijk. TS is echter duidelijk in zijn gedachte en bedoelingen met de foto's en wij vinden dit niet over de grens gaan wat hier toelaatbaar is. Wat wel over de grens gaat is het ongenuanceerd reageren op elkaar. Verzoek om inhoudelijk te reageren op de foto's en dat mag zowel over het onderwerp als fototechnisch. Niet inhoudelijke reacties zullen zonder opgaaf van reden door ons verwijderd worden.

EOSdigitaal Crew
@rijk
Dank je wel Rijk.
Volgens mij is dit hetzelfde als wat ik schreef:
jans1960 schreefCOLONJe mag uiteraard je mening geven over deze foto's (dat vraagt de TS uiteindelijk ook)
Het zou ons echter wel sieren als we dat gefundeerd en beleefd doen. Laten we er geen zaken bijslepen, zoals in dit geval het Nederlands, die op zich niets met het onderwerp te maken hebben.
Ik heb geen moeite met het verwijderen van niet inhoudelijke reacties, wel met met verwijderen van niet inhoudelijke reacties zonder opgaaf van reden.
Dit klinkt niet erg democratisch en klinkt een beetje als wij bepalen wel wat goed is voor jullie. Sorry, maar ik vind dat altijd een beetje eng klinken.

@karin115
Ik begrijp de moeite die je hebt met deze foto's. Ik vind echter niet dat de crew hoeft te kijken naar aanvullende regels.
Hoe onsmakelijk, gruwelijk of confronterend je de foto's ook kunt vinden je kunt ze nooit ontlopen.
Deze beelden komen dagelijks tot ons via media als TV, tijdschriften, internet, etc, etc. En we vragen bv aan de NOS dan ook niet om de regels maar even aan te passen.
De vermelde 18+ toevoeging in de kop geeft al aan dat je andere beelden dan normaal kunt verwachten. Je kunt het topic dan ook overslaan. Maar door de menselijke nieuwsgierigheid openen we het topic vaak dus toch.
Overigens ter verduidelijking: deze foto's zijn ook niet mijn smaak, maar in de context van de uitleg van de TS wel begrijpelijk.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

jans1960 schreefCOLON
Ik heb geen moeite met het verwijderen van niet inhoudelijke reacties, wel met met verwijderen van niet inhoudelijke reacties zonder opgaaf van reden.
Dit klinkt niet erg democratisch en klinkt een beetje als wij bepalen wel wat goed is voor jullie. Sorry, maar ik vind dat altijd een beetje eng klinken.
Wat Rijk probeert aan te geven is dat als een reactie verwijdert wordt in dit onderwerp, die persoon zich niet gehouden heeft aan het uitdrukkelijke verzoek. Er is dus wel degelijk een reden opgegeven alleen wordt daar nu op voorhand al naar verwezen (de mod-reactie van Rijk). Deze maatregel geldt enkel voor dit topic.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ok duidelijk.
Maar misschien had de zin dan moeten zijn:
Dat dit extreme foto's zijn die niet bij iedereen in de smaak zullen vallen is duidelijk. TS is echter duidelijk in zijn gedachte en bedoelingen met de foto's en wij vinden dit niet over de grens gaan wat hier toelaatbaar is. Wat wel over de grens gaat is het ongenuanceerd reageren op elkaar. Verzoek om inhoudelijk te reageren op de foto's en dat mag zowel over het onderwerp als fototechnisch.
Niet inhoudelijke reacties zullen onder verwijzing naar de hiervoor genoemde reden door ons verwijderd worden.

Klinkt een stuk minder eng :D :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb een beetje een ja en nee gevoel bij de foto's.
Op zich klopt het allemaal wel, maar het had denk ik beter gekund

Inhoudelijk kun je erover praten natuurlijk, maar ik vind het wel passen. Ik vind wel dat de nadruk verkeerd ligt en dat je het allemaal meer had kunnen overdrijven. Mede door de bewerking (alles behalve het model behoorlijk minder in verzadiging) komt de aandacht al erg snel op het model. Haar anonimiteit werkt deze aandacht dan weer tegen en laat mij als kijker een beetje in verwarring. Moet ik nu wel of niet op dat model letten?
Ook het lage standpunt in de eerste foto werkt de aandacht op het model in de hand. De drie mannen erachter zijn praktisch meer met elkaar bezig dan met het model. En op dit gebied vind ik dat je een klein beetje de boot mist. De essentie waar het om draait; de band, raak je juist een beetje uit het oog.
Ook de lichte achtergrond in de eerste trekt de aandacht weg
Zo ook op de tweede. Het bellende bandlid links bedekt zoveel van het middelste dat de band een beetje buiten de boot komt te vallen. Ik had, wanneer geweld en een naakt model het thema was, het toch anders gedaan.

De derde is een goede bandfoto. Klein puntje, denk aan de vingers aan de onderkant
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik begrijp niet waarom iemand zulke fots zou willen...
Verheerlijking van geweld, vrouwen onderdrukking...
Fototechnisch netjes gedaan, maar helaas is dit een rauwe werkelijkheid waarvan in diverse landen mensen de dupe worden.... In landen als het onze zouden we dat niet moeten verheerlijken oid... Of mee willen identificeren...
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Waar ligt de grens voor wat hier op het forum toelaatbaar is.
Als ik een foto plaats van een nest waarin een kuiken uit een ei komt, iets mooiers kun je je haast niet voorstellen, en ik heb bij het maken van die foto geen enkele verstoring van het nest bewerkstelligd, dan wordt de foto toch verwijderd. Immers volgens de regels is het niet toegestaan.
Hier is sprake van een soort verheerlijking van extreem geweld tegen vrouwen, iets wat in brede lagen van de bevolking in onze cultuur wordt verafschuwd.
Kennelijk zijn daar geen regels voor op het forum.
Wat nu als ik soortgelijke foto’s maak, maar de vrouw vervang door een zwarte man. Krijgen we dan de zwarte piet/slavernij discussie. Vrees van wel.
Fototechnisch is op de foto’s niet zoveel aan te merken. Het pistooltje en de bijl storen mij niet.
Waar ik mij aan erger is het totale beeld dat een soort ode uitdrukt aan brute vernedering en geweld tegen vrouwen. Ik ben blij dat ik in een land leef waarin ik daartegen in opstand mag en kan komen. Dat zal ik blijven doen ook al wordt mijn bijdrage hier op het forum verwijderd.
Anoniem 3

Ik ben het zo met je eens.
Goed onder woorden gebracht.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

De hele discussie of deze foto's nu wel of niet toelaat baar zijn op dit forum hou ik me even van buiten.
Puur op de foto's sommige dingen zijn al gezegd maar ik zie een klein foutje in foto 2
alles behalve het model heb je in zwart wit gedaan maar rechts boven het model is het hout nog in kleur.
misschien dat je er iets aan hebt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik vind het wel leuk dat er eens een ander soort foto's wordt getoond. Of de foto's door de beugel kunnen of niet hangt als je het mij vraagt af van de zender van de boodschap ( fotograaf & band), maar evengoed van de ontvanger ( Lezer). Persoonlijk neem ik er geen aanstoot aan en zie ik het ook niet als verheerlijking van geweld. Dan zou ik wel een aantal betere vormen kunnen aandragen die wel maatschappij breed worden gezien als normaal.

Echter we zijn op een foto forum, dus ik heb ook nog wel wat te melden over de foto's.
Eerst wat mij in foto 1 opvalt is dat de rits van de broek van de dame open staat, is hier bewust voor gekozen?

Foto 2 zou ik persoonlijk het model iets meer hebben uitgelicht, ze valt nu wel heel erg weg.

Foto 3 vind ik de mooiste van het stel, hoewel jammer van de eerder genoemde vingers die een stukje missen.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
ronhui

Ik vind de tweede foto best sterk. Vaak wil je met een plaat een heel verhaal vertellen, dat lukt zeker. Het contrast tussen de kleur van de huid en het gebrek aan kleur in de rest van de foto vind ik heel goed. Foto 1 is voor mij te veel in scene gezet, 3 een mooi portret.

Dat mensen de foto's als smakeloos bestempelen, is meteen een bevestiging dat je bereikt hebt met je foto's wat je (in ieder geval je oprachtgevers) wilden, een schokkend effect. Ik persoonlijk kan het wel waarderen, zolang het gespeeld is en niet echt :)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik vind ze zelfs nog erg netjes. Bij mij zouden ze veel vuiler zijn geweest. Het model is te schoon, zeker in foto 2.

Foto 3 is een redelijk gewone metal foto, zeer vergelijkbaar met wat er in de jaren 80 heel gewoon was, maar ja, wat toen gewoon was, kan nu wel weer als nieuw ervaren worden.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De eerste spreekt mij wel aan, om eerlijk te zijn. Alleen heeft die vent in het midden zijn mond een beetje raar open.
De tweede vind ik moeilijk, er gebeurt teveel. En om eerlijk te zijn vind ik iemand (man of vrouw) die zo ineengedoken zit moeilijk om te zien.
Met de derde is niets mis, maar ik zou 'm waarschijnlijk mooier in zwart-wit.

Of dit moet kunnen? Zeker. Ik zie hier immers ook regelmatig dat er op baby's geschoten wordt ;)
(baby's geschoten = babyshoot, mocht dat niet duidelijk zijn)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Pffffff mensen mensen wat een reacties!!!.
Ga niet op alles reageren.
Maar merk wel dat er een discussie op gang is gekomen en dat smaken erg verschillen.

Iedereen was blij met de foto's en vond ze precies goed!.
Er zijn inderdaad achteraf details wat verbeterd had kunnen worden.

Toch allemaal erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties! ....
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar