Extreem 18+

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Interessante discussie in dit topic, helaas gaat het meer over ethiek en onderlinge onenigheid dan over dat waar het over zou moeten gaan: de foto's zelf.

Ik doe zelf ook af en doe wat bandjes op de foto zetten. Daarbij heb ik het idee dat in de foto de uitstraling en muziek van de band zichtbaar moeten zijn. Voor zover dit kan.

Het thema van deze foto's is duidelijk. De uitvoering van deze foto's is ook prima in orde, op een paar details na die dan ook weer betwistbaar zijn. Een ding valt me op: ze zijn te schoon, te veel in scène gezet. Maar wat me het meeste 'stoort' in de eerste twee foto's is, dat het geen bandfoto's zijn. De foto's willen teveel verhaal vertellen, terwijl de band toch de hoofdrol zou moeten spelen.

De foto's moeten shockerend zijn, maar ze laten de kijker geen ruimte voor fantasie: ze zijn te expliciet en daardoor worden ze niet echt shockerend.
Stel je voor, de derde foto van de bandleden met de wapens in de hand en op de achtergrond een half naakte dame (niet schoon maar smerig) op de grond. Zo'n foto is veel suggestiever en laat ruimte voor de kijker om een eigen verhaal eraan te geven. Daarmee worden de foto veel sterker.

Wat foto's, compositie en post-processing is er weinig mis mee. Maar wat bandfoto betreft slaan ze voor mij volledig de plank mis. Alleen die derde, die in deze serie wel buiten de toon valt met bewerking en uitstraling, is een bandfoto. Een standaard bandfoto in dit geval. Niets mis mee, niets meer en niet minder.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ja ja, jij mag zeker niet klagen als het om het aantal reacties gaat! :) :)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

18+ in de titel garandeert altijd veel clicks, maar niet persé veel reacties. In dit geval dus duidelijk wel ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

nando schreefCOLONInteressante discussie in dit topic, helaas gaat het meer over ethiek en onderlinge onenigheid dan over dat waar het over zou moeten gaan: de foto's zelf.

Ik doe zelf ook af en doe wat bandjes op de foto zetten. Daarbij heb ik het idee dat in de foto de uitstraling en muziek van de band zichtbaar moeten zijn. Voor zover dit kan.

Het thema van deze foto's is duidelijk. De uitvoering van deze foto's is ook prima in orde, op een paar details na die dan ook weer betwistbaar zijn. Een ding valt me op: ze zijn te schoon, te veel in scène gezet. Maar wat me het meeste 'stoort' in de eerste twee foto's is, dat het geen bandfoto's zijn. De foto's willen teveel verhaal vertellen, terwijl de band toch de hoofdrol zou moeten spelen.

De foto's moeten shockerend zijn, maar ze laten de kijker geen ruimte voor fantasie: ze zijn te expliciet en daardoor worden ze niet echt shockerend.
Stel je voor, de derde foto van de bandleden met de wapens in de hand en op de achtergrond een half naakte dame (niet schoon maar smerig) op de grond. Zo'n foto is veel suggestiever en laat ruimte voor de kijker om een eigen verhaal eraan te geven. Daarmee worden de foto veel sterker.

Wat foto's, compositie en post-processing is er weinig mis mee. Maar wat bandfoto betreft slaan ze voor mij volledig de plank mis. Alleen die derde, die in deze serie wel buiten de toon valt met bewerking en uitstraling, is een bandfoto. Een standaard bandfoto in dit geval. Niets mis mee, niets meer en niet minder.

Ik snap wat je bedoeld ;) , achteraf hadden we haar ook smerig moeten maken en inderdaad het is gemaakt.
Maar dit was niet officieel een bandshoot ,ja wel met de band maar de shoot had maar 1 ding ''aandacht trekken van mensen''
En onder dat kopje vind ik het wel goed geslaagd, de foto's knallen eruit ... gemaakt of niet gemaakt iedereen valt de foto's op.
Er zijn inderdaad dingen wat beter konden, maar dit was voor mij ook de eerste keer met een naakt model.
Ik vond het idee van de foto's al gruwelijk dus probeerde zo voorzichtig mogelijk met het model om te gaan.

Wellicht komt er wel een keer weer zo'n shoot.
Ik heb veel geleerd uit de shoot en van jullie commentaar waarvoor dank.
Het blijft tevens een kwestie van smaak....

En qua bruutheid, geloof me het kan nog veel erger ;) ...
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
clabamsk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2013 15:59
CONTACTCOLON

Ieder zijn ding...
Waar ik nu 'verschrikkelijk' over struikel is de openstaande broekrits bij de dame in plaat 1.
Laten we het een beetje fris en fruitig houden zeg!
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Eindelijk weer een topic waar veel reactie op komt, alleen wat mij betref jammer dat het bij deze serie is, dat doet veel andere post tekort.
Verder lees ik dat TS alle bij positieve reacties vrij normaal reageert, bij kritiek schiet hij in de verdediging. :oops:
Mijn bescheiden visie:
Technisch okee
Inhoudelijk vind ik ze vreselijk. Ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan geweld, ook in foto,s. En dat is ook een " normale" feedback, want die primaire reactie komt over me heen.
Opdracht of geen opdracht, metal of geen metal
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
mdbphotography

PP schreefCOLONEindelijk weer een topic waar veel reactie op komt, alleen wat mij betref jammer dat het bij deze serie is, dat doet veel andere post tekort.
Verder lees ik dat TS alle bij positieve reacties vrij normaal reageert, bij kritiek schiet hij in de verdediging. :oops:
Mijn bescheiden visie:
Technisch okee
Inhoudelijk vind ik ze vreselijk. Ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan geweld, ook in foto,s. En dat is ook een " normale" feedback, want die primaire reactie komt over me heen.
Opdracht of geen opdracht, metal of geen metal
Beetje jammer alleen dat er altijd reacties als dit altijd de boventoon voeren hier zodra er ook maar iets niet godsdienstelijk verantwoord is. Zolang je het bij bloempjes en bijtjes houd zit je hier veilig, als het ook maar iets excentriek begint te worden dan barst het los en zijn inhoudelijke commentaren de meesten ver te zoeken. De kortzichtige, botte en vooral onnodige niets toevoegende reacties in dit en vele andere "excentrieke" topics zijn daar het bewijs van... er is zelfs een topic over geopend: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=115268.
Telescoop schreefCOLONSmakeloos.
Telescoop schreefCOLONJa hoor,
De eerste foto is een escalatie van geweld. Daar krijg ik dagelijks al teveel van over me heen gestrooid. Vernedering van een vrouw, gebruik van wapens (overigens kan je daarvoor opgepakt worden, ook al is het nep).
De tweede foto is al helemaal vernederend voor het vrouwelijk geslacht. Drie macho's die een vrouw in een hoek drijven. Walgelijk.
De derde is nog de meest onschuldige.
Jaap Koole schreefCOLONIk ben het eens met Telescoop.

En bovendien, als je zegt:
raycko schreefCOLONEn eerlijk ik vind het geslaagde foto's
, dan hoef je het anderen toch niet te vragen?! De opvatting van de band en van de fotograaf staan immers al vast....
A3 A schreefCOLONIk ben blij dat er geen muziek bij staat, want dat kan ook nooit veel goeds zijn.
Dat mensen dit überhaupt willen, zielige vertoning.
Daar zakt mijn broek nou echt van af, ik heb het wel een beetje gehad hier met dat soort figuren ;)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Vind de 1e foto niet geloofwaardig overkomen, zoals deze wss wel bedoeld is. De emotie, uitdrukking komen te fake over. Dit door de onervarenheid van de bandleden.
Die openstaande broekrits van de dame is wel grappig ja. Mss ook een ander soort broek kunnen kiezen, die haar iets flateuser zou staan.

Foto 2 komt rommelig over. Ik kijk even naar de personen, maar wordt meer getrokken om door het raam naar buiten te kijken.

Foto3 is dan nog de beste.

Merk wel Raycko, dat je blij bent met positieve reacties en hierop goed reageerd, maar als er kritiek wordt geuit je meteen aangevallen voelt.

Zoals al gezegd:
mgifotografie schreefCOLONDe band is blij met de foto's, jij bent blij met de foto's. Dat is het enige wat telt :D Who cares wat andere er van vinden......uitgesproken meningen krijg je nu eenmaal bij uitgesproken foto's.
Maar incasseer ook de kritieken.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik heb niet de moeite genomen om alle reacties te lezen, ik ben op de helft gestopt. Het feit dat dit zoveel los maakt zegt genoeg volgens mij. Dus in die zin zeg ik Missie geslaagd.
Dit is toch wat de band uiteindelijk wil. Dat de beelden blijven hangen en zo op te vallen.

Net even op je site gekeken. Toch leuk om te zien dat je ook hele tedere bruidsfoto's maakt!!!!

Nu nog hopen dat ze ook een beetje kunnen spelen haha. En over de foto"s zelf is al genoeg gezegd denk ik.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Toch gaaf dat de foto's zoveel los maken, daarmee is je missie misschien al een beetje gelaagd :). Wat betreft de inhoud ben ik het wel met Jeroen en Nando eens. Met name de eerste is wel heel erg druk en je wordt als kijker alle kanten opgeschopt (om in het thema te blijven). Anderzijds kan ik me goed voorstellen dat ie het in een cd boekje best zou kunnen doen, daar zie wel eens wat meer verhalende foto's.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Anoniem 3

mdbphotography schreefCOLON
PP schreefCOLONEindelijk weer een topic waar veel reactie op komt, alleen wat mij betref jammer dat het bij deze serie is, dat doet veel andere post tekort.
Verder lees ik dat TS alle bij positieve reacties vrij normaal reageert, bij kritiek schiet hij in de verdediging. :oops:
Mijn bescheiden visie:
Technisch okee
Inhoudelijk vind ik ze vreselijk. Ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan geweld, ook in foto,s. En dat is ook een " normale" feedback, want die primaire reactie komt over me heen.
Opdracht of geen opdracht, metal of geen metal
Beetje jammer alleen dat er altijd reacties als dit altijd de boventoon voeren hier zodra er ook maar iets niet godsdienstelijk verantwoord is. Zolang je het bij bloempjes en bijtjes houd zit je hier veilig, als het ook maar iets excentriek begint te worden dan barst het los en zijn inhoudelijke commentaren de meesten ver te zoeken. De kortzichtige, botte en vooral onnodige niets toevoegende reacties in dit en vele andere "excentrieke" topics zijn daar het bewijs van... er is zelfs een topic over geopend: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=115268.
Telescoop schreefCOLONSmakeloos.
Telescoop schreefCOLONJa hoor,
De eerste foto is een escalatie van geweld. Daar krijg ik dagelijks al teveel van over me heen gestrooid. Vernedering van een vrouw, gebruik van wapens (overigens kan je daarvoor opgepakt worden, ook al is het nep).
De tweede foto is al helemaal vernederend voor het vrouwelijk geslacht. Drie macho's die een vrouw in een hoek drijven. Walgelijk.
De derde is nog de meest onschuldige.
Jaap Koole schreefCOLONIk ben het eens met Telescoop.

En bovendien, als je zegt:
raycko schreefCOLONEn eerlijk ik vind het geslaagde foto's
, dan hoef je het anderen toch niet te vragen?! De opvatting van de band en van de fotograaf staan immers al vast....
A3 A schreefCOLONIk ben blij dat er geen muziek bij staat, want dat kan ook nooit veel goeds zijn.
Dat mensen dit überhaupt willen, zielige vertoning.
Daar zakt mijn broek nou echt van af, ik heb het wel een beetje gehad hier met dat soort figuren ;)
"Dat soort figuren"....
Zwakke opmerking...
Als je het gehad met met ons... ben ik blij met je vertrek.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Wauw voor je foto's en dubbel wauw voor de reacties.
Betreft je foto's; knap gedaan. 1 zou ik even recht zetten daar stoor ik mij enorm aan.
Reacties. Heerlijk om te zien wat dit los kan maken bij mensen. Eerlijk gezegd moet ik er wat om lachen, hebben we niet belangrijkere dingen in het leven om ons zorgen over te maken?
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ehtische reactie:

Als je er twee seconden over nadenkt, is dit niet minder schokkend of vernederend dan de gemiddelde reclame's over chocolade, maandverbandjes of wasmiddel. Dus zo choquerend is het wellicht niet. Kijk even naar films als Pasolini's Salo, Haneke's Funny Games of Von Triers' Antichrist - dan begrijp je denk ik wel wat ik bedoel.
Fotograaf, band en model zijn tevreden: opdracht gelukt. En het vrouw-vernederende is an isch niet erger dan een geblindoekte vrouw die het juiste genot moet uitbeelden bij het proeven van het juiste stukje chocolade of wasmiddel. Het vrouw vernederende is ook niet erger dan de dame die niets kan omdat ze verkeerd maandverband of haarwasmiddel heeft... maar genoeg daarover.

Fototechnische reactie:

Prrrrrima uitgelicht, technisch prima foto's! Lekker scherp en lekker rauw.

Twee kleine puntjes:

Bij foto 1 had ik links ietsjes ruimer gekaderd, nu valt de voet van de man links er net af. Daarnaast lijkt de vloer niet helemaal recht te staan.

Bij foto 3 had ik wellicht iets meer rechtgezet, nu lijken alle ogen scheef, die van de middelste muzikant zou recht mogen staan (weet niet wat dat met de andere twee doet, zou je even moeten proberen)

My 2 cents.
alabaster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 11:39

Ik vind de foto's mooi. Dat brute hoort nu eenmaal bij het image van een heavy metal band en het is ook nog eens afgebeeld met een knipoog.

Diverse reacties vind ik wel wat moralistisch en aanmatigend.

Deze fotograaf publiceert hier natuurlijk nooit meer iets, terwijl hij ook heel andere foto's maakt.

All I am saying, is give him a chance. (vrij naar Lennon).

Jos
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Ik hou van foto's die een discussie oproepen....:) en ja dan moet je ook open staan voor alle soorten commentaren.
Wat ik fototechnisch van deze beelden vind..
1. teveel geposeerd...snap totaal het verhaal in de foto niet! Een zwartwit foto met kleurelementen vind ik een foto niet versterken. Ik denk dat je het hier gedaan hebt om de vrouw meer eruit te lichten. Als je verhaal sterk genoeg was geweest was dit nodig geweest,
2. Wederom kleurelement in een zwartwit foto zonde. Daarbij heb je een stuk van de muur boven de verwarming per ongeluk ook in kleur gelaten.
Maar ook hier is mij het verhaal niet duidelijk Waarom staat de man rechts nog met een bijl bij haar hoofd...alsof een pistool niet genoeg is?
3. Had deze foto omgezet in een mooie ruige zwart/wit versie en dan had je een mooi beeld. Want ook al is dit een cliché bandfoto, hij is wel goed qua blikken. Maar nee echt opvallen zullen ze niet met deze foto.
Daarom hebben jullie gekozen voor foto 1 en 2 te maken dat is duidelijk.
Maar ik vraag mij wel af waarom je als band zo'n imago wilt creëren? ook al geef je aan dt het een satire is.
Maar ja ik behoor natuurlijk ook niet meer tot de doelgroep die zij willen bereiken:)
Als je ze echt had willen laten opvallen had ze dan juist totaal anders neer gezet......in een totaal foute omgeving die niet bij ze past.
Bij de bejaarden aan de theetafel...of netjes in de rij in een supermarkt achter elkaar.
Juist iets totaal anders dan je bij een heavy metalband zou verwachten laat ze meer opvallen dan dit denk ik.
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Super foto's.....en je kan bepaalde antwoorden verwachten van mensen die alleen bloemetjes en bijtjes fotograferen op zondag (wie de schoen past) ;-)
Ik hou der van :-)
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Ik hoop van harte dat jouw opmerking door de een of andere mod verwijderd wordt.
Ongelooflijk wat je hier aan ongefundeerde vooroordelen spuit.
De melding is gedaan.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

We melden nogmaals dat we het graag over de foto's willen hebben en dat we elkaars mening dienen te respecteren.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 3

Rijk schreefCOLONWe melden nogmaals dat we het graag over de foto's willen hebben en dat we elkaars mening dienen te respecteren.
Over de foto's hebben we het gehad, dat is duidelijk. Meningen worden niet gerespecteerd, dat is ook duidelijk.
Dus is het duidelijk dat hier IMHO een kettingslot op past.
Ouwe koeien mogen geslacht worden.. toch??
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Telescoop...val mij niet lastig met je prive berichten alsjeblieft...


Wat een denigrerende opmerking naar collega-fotografen. Ieder zijn hoekje in de fotografie. Maar om jouw keuze en voorkeur nu op die manier te ventileren slaat werkelijk alles. HerrieNL is inderdaad een prima nickname voor een schreeuwer van onzin.

Antwoord:
Heb je je eigen teksten ook al eens terug gelezen??? Enne waarom verwachte ik precies van jou antwoord ;-)
Precies die ene waar ik me totaal niets van aantrekt.

En even voor de duidelijkheid...ik reageerde op de foto's en op het "commentaar" en zoals ik al schreef...wie de schoen past....maar ga mij niet lastig vallem met prive berichten :-(
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar