Ira

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Wilde m'n nieuwe filmlampen (DedoLight DLED4.2) uittesten. Na afloop nog een paar snelle shots buiten in de ondergaande zon gemaakt. Hier is het resultaat:

1. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
2. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
3. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
4. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
5. AfbeeldingIra relaxing by OculusFilm, on Flickr
6. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
7. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
8. AfbeeldingFlare by OculusFilm, on Flickr
9. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr
10. AfbeeldingIra by OculusFilm, on Flickr

Het is de eerste keer dat ik aan portretfotografie doe, wat kan ik verbeteren?
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Prachtig uitgevoerd, mooi model ook.
De zwart/wit versies spreken mij zeer aan, met name #1
Bij foto 8 leiden de blauwe gebouwen mij enorm af. Deze foto zou veel mooier zijn geweest zonder.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Dank voor het compliment! Ik ga even kijken wat ik aan die blauwe containers kan doen, misschien de verzadiging van blauw wat naar beneden.

Ben benieuwd of jullie de huidnabewerking teveel vinden? Het is de eerste keer dat ik het doe en vind het nog moeilijk inschatten wat teveel is en wat niet.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb totaal geen verstand van portretfotografie, maar er zitten tussen jouw serie een paar foto's die me erg aanspreken. Foto 3 vind ik erg sterk, al zou die hand rechtsonderin van mij weg mogen. En foto 6 is mijn topper, dankzij de mooie ogen! Mooi model!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Dank! Moet zeggen dat no. 6 wel redelijk veel is nabewerkt. Had een probleem met de reflectie van het groene gras, waardoor het controleren van kleuren zeer bemoeilijkt werd. Is uiteindelijk nog redelijk gelukt, maar de volgende keer schiet ik geen portretten meer op gras waarop de zon staat te schijnen! (In ieder geval niet in tegenlicht, want die anderen gingen prima)
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik vind de huidbewerking zeker niet teveel, je ziet nog steeds structuur (oneffenheden) in de huid.
Nogmaals, mooi gedaan.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

6 en 8 vind ik goeie foto's!

opbouwende kritiek

3, 9 en 10 in potentie ook mooi - maar daar had je de slagschaduw van de neus beter uit kunnen lichten met reflectortje oid
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Bij bijv. 4 heb ik wel een reflector (foamboard) gebruikt; dacht dat ik het bij die andere foto's niet nodig had vanwege het beoogde dramatische effect. Maar toch: wat tekening in de schaduw moet eigenlijk wel. De volgende keer ga ik wat meer experimenteren met reflectors.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Foto 1 lijkt het scherpstelpunt niet op het linkeroog (camera-rechts) te liggen. Of het daarmee op het rechteroog ligt kan ik niet zien, dat zit in de schaduw. Ik zou het prettiger kijken vinden als het oog dat je kunt zien scherp is. Daarnaast is het een geweldige film-achtige foto. Hoog contrast en scherpe schaduwen. I like it.
Bij Foto 2 (ik moest even op de link klikken want hier doet ie het niet meer) vind ik het haarlicht te fel. Het trekt de aandacht meer dan haar gezicht. Zou dus wat subtieler mogen.
Foto 3 is ook prachtig, net als 1. Maar die hand. Waar komt die hand vandaan? Het is net die hand uit de Adams Family ;) (geintje natuurlijk).
Foto 4, mooie blik. Je zou kunnen overwegen de ogen (de kleur van de ogen) iets meer licht mee te geven zodat ze nog meer uitspringen.
Foto 5, heel mooi! Niets aan doen wat mij betreft.
Foto 6, eigenlijk een vreemde vogel in de serie (qua kleur en verzadiging), maar hij is absoluut mooi!
Foto 7, haar rechteroog valt half weg in de schaduw en dat geeft mij een beetje een - hoe leg ik dat uit - onheilspellende indruk. Ging je hier voor split-belichting, of wilde je juist Rembrandt? Het zit er nu een beetje tussenin en ik zou zelf of het oog zichtbaar hebben of in de schaduw. Nu is het half-half. Overigens is dat dan wel echt mierenn**ken hoor :)
Foto 8, is al genoeg over gezegd ;)
Foto 9, mooi! Het enige (kleine) puntje zou kunnen zijn dat er een boom uit haar hoofd komt.
Foto 10, Prachtplaatje! Ik had wel graag ook haar rechteroog in focus gezien, maar ook dat is van klein belang.

Al met al veel stijlverschil tussen de foto, hetgeen de serie misschien niet echt een serie maakt. Maar dat hoeft dan ook niet want je doel was te oefenen met je set.

Het is uiteraard heel erg smaak afhankelijk en maar net wat je wilt bereiken. Qua smaak ben ik het niet eens met Hari Seldon (met alle respect hoor Hari!). Die slagschaduw geeft een soort film-noir look en kan best mooi zijn. Het foam board bij 4 heeft een goede uitwerking overigens.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Ah, blijkbaar gaat het niet goed als ik de foto's replace op Flickr. Had wat tags toegevoegd...

Een paar reacties:
1. Heb er ook een waar bij het scherptepunt op het linkeroog ligt. Vond deze (met scherptepunt op rechteroog) toch beter werken. Dacht ook dat de conventie was om het dichtstbijzijnde oog in focus te hebben, maar misschien moet het eerder zijn: het oog in het lichtste deel van het gezicht? Vond deze ook beter werken door het scherpteverloop in het gezicht (bij deze is de neus nog relatief scherp, bij die andere is de neus onscherp)
2. snap ik: is alleen met hairlight + bounce gedaan. Keylight was wel nodig
3. Haha, ja, die hand, daar heb ik meer over gehoord...misschien nog een keer wegshoppen
6. Is redelijk over-the-top bewerkt, misschien één van de redenen waarom hij anders lijkt
7. Rembrandt was eerder het doel...het is nét niet...maar heb hem er toch ingedaan omdat de rest van de foto mij wel beviel (o.a. de schaduw van haar haar op het linkerdeel van het gezicht, dat haar gezicht shapet)
10. Denk ik hetzelfde als bij 1. Ga er bij de volgende shoot eens over denken (of in ieder geval beide shots maken)
Aisha
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2015 08:50

Ik vind het een mooie serie!

Nummer 8 vind ik echt geweldig kwa expressie van het model en het licht wat zo van achteren komt, Het is inderdaad jammer van de blauwe dingen op de achtergrond.

Foto nummer 3 vind ik heel mooi, en ik denk dat het zwart wit er een mysterieus effect aan geeft.

Op de laaste twee foto's valt het me op dat ze een beetje een rood oog heeft.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar