A forest Nymph

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Somewhere in a deep forest , I came upon the spot in contact with this beautyfull creature. may partly obliterated by :
Model Yalou van Herpen
MUA Amy Lopulissa

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Wel nu weinig mensen die zich ook bezig houden met portret fotografie dus laat ik het idee van Marian Korte toepassen.
Een keer iets anders, hoe komt een shoot als dit tot stand?
Dit keer een kort omschrijving van de "voorbereiding":

Nu ben ik geen Frank Doorhof en beschouw mij zeker niet als prof maar een nobele gevorderde portret fotograaf.
Neem dus niet alles letterlijk van mij aan, ik omschrijf puur uit mijn eigen ervaring.
Voor wie graag zich meer wil verdiepen in deze tak kan ik het boek van Frank doorhof "Mastering model shoot en Scot kelby "Light It, Shoot It, Retouch It" aan bevelen (nee wordt niet gesponsord helaas hihihi)

> creativiteit
Nee je hoeft hier geen duizenden euro's aan apparatuur te hebben, al kan dit het wel makkelijker maken het alle belangrijkste is je eigen creativiteit en de wil om een soort van plan te hebben hoe je dit aanpakt.
Daarnaast een stukje inlevingsvermogen is ook belangrijk

> maak een soort planning of moodboard
Hoe meer je van te voren dingen voorbereidt des te minder je op de dag zelf hoeft te regelen.
Hier bedoel ik mee als je van te voren weet hoe, wat, waar en wanneer je iets gaat doen heb je veel meer tijd om naar het voor oog hebbende resultaat te behalen.
Geef van te voren aan je team aan als je bv een nieuwe camera of andere speeltje gaat gebruiken en dat je even wat meer tijd nodig hebt om vertrouwd te raken.
Uiteraard geef je dit op tijd aan, want het is niks zo vervelend als je een wachtend team om je heen staat terwijl jij je apparatuur probeert te testen.

Een goude tip check een dag van te voren of eerder of alles naar behoren werkt.
Ik had met deze shoot een nieuwe camera bij mij en ik kreeg hem met geen mogelijkheid de flitsers aangestuurd. de dag van te voren deed hij het wel maar ook dan wees eerlijk en geef aan wat er aan de hand is.

Nu is een plan en of moodboard de ene keer tot de puntjes voorbereidt en de andere keer binnen een halve dag besproken met een des betreffende persoon.
Er zijn tal van manier om een plan of board te maken de veel gebruikte methode is bv pinsterest of ouderwets plaatjes uit bv de margriet scheuren etc
Het nut van het maken van een moodboard is dat je ideeën makkelijker kan overbrengen naar de rest van je team.
Zij weten dan waarna ze moeten zoeken of hebben misschien eigen ideeën die misschien goed passen bij de shoot.

> Teamwerk
Daarnaast wil je werk op liften naar een ander niveau dan kan je haast niet zonder een team die van het begin tot het einde met je meedenkt en inspeelt op verschillende situaties.
Natuurlijk hou jij als fotograaf de regie maar sta wel op voor feedback, tips en suggesties.

Zo ook hier, het begint bij een idee en dat ga je eerst voor jezelf op een rijtje zetten wat voor beeld wil ik nou eigenlijk maken wat heb ik daarvoor nodig en hoe pak je dat aan met de locaties.
Kan mijn taken dirigeren of moet wil ik dit zelf doen.
Ken ik een locatie of moet ik gaan scouten.
Nu zijn er tal van manieren om een geschikte locatie te vinden maar het beste is om te beginnen in je eigen regio op plekken waar je eerder bent geweest of makkelijk te bereiken zijn om onderzoek te verrichten.

Zit er een restaurant of ander bedrijf in de buurt waar we kunnen verzamelen en klaar kunnen maken of moet ik zelf voor beschutting zorgen (omkleed tent)
etc etc
Uiteraard is dit per shoot verschillend.
Als je contact legt met een bedrijf of locatie zorg er dan voor dat je plan goed en overzichtelijk kun presenteren.
Hoe beter je dit voor elkaar hebt des te eerder je toezegging krijgt met of zonder vergoeding of in ruil van.
Zelf als ik een bedrijf niet ken begin eerst met het versturen van een mail met als bijlagen het plan, moodboard op welke basis de shoot is en waarvoor de foto's gebruikt worden.
* Tip doe dit ruim van te voren.

Indien je sneller een locatie nodig hebt is het langs gaan ook een sterke optie zeker in deze tijd van de smartphone en tablets kun je ter plekken jou plan precies presenteren.

Het is belangrijk als fotograaf/ regisseur je taken te verdelen anders kom je namelijk om in de taken.
Door dit te doen inspireer je team en betrek je ze nog meer bij je creative denk process.
Een Make-up & hair artist kan je vast wel helpen bij het verfijnen van je make-up en hair look
Een model kan voor de kleding, schoenen en vedere styling zorgen.
Een mede fotograaf of kennis wil je vast wel mee helpen met het assisteren voor en tijdens de shoot (maak hierbij wel duidelijk afspraken met wel of niet mee mogen fotograferen en overleg dit met je team)

> Toestemming vragen
Het is zeker aan te raden als je een iets uitgebreide shoot doet dat je toestemming vraagt aan de des betreffende beheerder of eigenaar of jij met je team op het terrein mag komen shooten, het is niks zo vervelend namelijk als je halve wegen je shoot wordt weggestuurd of erger nog een boete krijgt voor het betreden van een verboden terrein.
Vaak vraag ik toestemming als bv in een gebouw of op een bepaald terrein terecht wil.
Nu zitten hier haken en ogen aan en soms moet je ook een beetje brutaal zijn neem bv een winkel centrum plein (buiten) of treinstation, parkeerplaats etc
Het traject van toestemming vragen gaat meestal vrij lastig en heeft een hoge kans van afwijzing.
In zulke situaties van geen toestemming is raadzaam niet te veel op te vallen en compact en snel te werk te gaan.
Blijf uiteraard altijd vriendelijk en respecteer de wens als je wordt aangesproken tenzij je weet dat je in je recht staat.

> Hoe weet je nu of je het juiste team gevonden hebt?
Dat is best lastig eigenlijk, wat bv op hun fb of website ziet hoeft niet altijd iemands ervaring en kunnen correct weer te geven
Het beste kom je hierachter door met een des betreffende persoon in contact te gaan en met elkaar.
Je merkt dan zelf aan je gevoel of het wel of niet klikt.
Daarnaast als je benaderd wordt of je bent opzoek naar een samenwerking kijk eens wat voor fotowerk ze eerder hebben gedaan.
Indien niet aanwezig vraag er gerust naar.
Als je voor wat uitgebreide idee gaat is het vaak het handigst om te beginnen met het zoeken van een MUA en of stylist/ ontwerper
Dit zijn namelijk de moeilijkste mensen om te vinden, daarnaast spelen deze mensen ook een grote rol in je eindresultaat en kunnen je helpen met het ontwerpen van je plan
Als jullie een beetje een beeld hebben wat het onderwerp gaat worden is het tijd om opzoek te gaan naar een bijpassend gezicht.
Nu gaat dit al een paar stappen te ver denk ik.
Dus als je net begint zorg ervoor dat jij als fotograaf een idee hebt wat je wilt gaan fotograferen en ga dan opzoek naar bij passend gezicht.

* tip: als je net begint met portret fotografie is het aan te raden een model te kiezen met wat of meer ervaring.
Het voordeel is dat deze persoon jou in de gelegenheid stelt om iets meer bezig te kunnen zijn met de basis ( het kennen van je apparatuur en dat de persoon jou kan helpen met het vinden van een bijpassende pose of expressie.

* Tip hoe aantrekkelijk voor het sommige ook lijkt laat alle onderwerpen met het thema, naakt, erotiek schaars gekleed als beginner links liggen!
Het ding bij dit onderwerp is dat de persoon in kwestie bijzonder kwetsbaar staat opgesteld voor jou camera en als je niet goed de basis beheerst is dat geen prettige motivatie voor persoon en kwestie en daardoor ook niet voor jou als je de beelden terug kijkt.
Deze onderdeel in de fotografie staat niks voor niks bekend als een van de moeilijkste tak van fotografie!

Wel nu ik zie dat ik aardig wat beschreven in vogels vlucht ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Voor hoe een fotoshoot verloopt op de dag zelf zijn er voor elk wat wils wat te bekijken op youtube
Net zoals poses en dergelijke
De laatste tip die ik jullie mee wil geven, denk soms niet altijd te moeilijk en blijf oefenen
Begin met je mensen dicht om je heen en werk en bouw dat dan later rustig op.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

jonggolde schreefCOLONIk moet eerlijk gezegd een beetje lachen.
Lachen is gezond :lol:
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mooi om je uitleg en voorbereiding te lezen. En een leuke, mooie serie.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik vind het heel erg leuk dat je hier uitlegt hoe je tot de uitvoering van een idee komt. Ik heb zelf weinig ervaring met fotoshoots met mensen in de hoofdrol en ik heb me al vaker afgevraagd hoe je zoiets opzet. Ik kreeg gisteren al een paar heel leuke tips waar ik verder mee kan, en dit gaat zeker ook helpen.

Bij je foto's vind ik het licht nogal scherp, dat zou ik zelf niet verwachten bij een soort sprookjesfiguur..... :) . Daar zou ik meer nevel en geheimzinnigheid vermoeden. De laatste bevalt me daarom ook het best.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar