Test - Halil

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fototique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2015 19:48
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo :D

Ik ben nieuw hier op het forum en heb vandaag voor de tweede keer foto's gemaakt met mijn EOS 600D.
Momenteel heb ik nog problemen de ogen scherp te stellen (heb spotmeting gebruikt) en de juiste kleurtoon te treffen.
Ik heb even getwijfeld om foto's te posten, maar alleen door ervaring en feedback kan je leren dus bij deze....

Foto's heb ik vanmiddag geschoten in het bos met volgende instellingen: Objectief: Canon EF 50mm 1:1.8, f1.8, ISO 100, sluitertijd 1/40.

#1 Overbelicht aan de linker kant, #2 voor mijn smaak weer beetje te donker
49317
49318

Door op de foto te klikken komt de vergroting :)

Groetjes Monique
Fototique - See the light inside you[r body]- photography
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Allereerst welkom hier Monique.

Het gebruik van de spotmeting is niet bedoeld voor het scherpstellen. De spotmeting heeft te maken met de lichtmeting op een onderwerp.
Door het gebruik van de autofocuspunten(AF_punten) bepaal jij of de camera waarop er scherp gesteld wordt.

Ik denk(gok) dat je nog in de 'auto"-stand fotografeert. Hierin laat je de camera alles bepalen. Ik zou voorstellen om hem in dit geval in de AV-stand(diafragma voorkeuze) te zetten.

In jou geval zou ik allereerst je autofocuspunt vastzetten op het middelste punt. Wss als je nu scherp stelt lichten verscheidende AF-punten op.
Als je nu met het middelste AF-punt ingestelt op het oog scherpstelt en dan de foto maakt heb je het oog scherp.

Nu zou ik ook je diafragma (f-waarde) verhogen naar bv f5.6 of f8, zodat je het hoofd helemaal scherp krijgt.
Het diafragma zorgt voor de scherptediepte, ofwel bij f1.8 heb je een hele klein scherptediepte wat wel zorgt voor een wazige achtergrond, bij bv f13 is je scherptediepte veel groter, dus meer scherper.

Ik raad je aan om je te gaan verdiepen in de belichtingsdriehoek: iso, diafragma, sluitertijd, zodat je weet wat deze waarden betekenen.

Verder is dan veel doen en experimenteren met verschillende waarden een goed leerproces.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Fototique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2015 19:48
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo Jeffrey,

bedankt voor je feedback.
De fotos zijn onstaan in manueller modus en AF is ingestelt op het middelste AF-punt.
Ik wou graag het achtergrond waziger hebben op de foto, Maar misschien was een iets hogere f beter voor meer scherpte inderdaad.
Ik ga mij zeker nog verder verdiepen in de belichtingsdriehoek, na veel lezen haal ik een paar begrippen door elkaar :P oeps

Ga binnenkort weer het bos in, dus veel oefenen :)

Groetjes Monique
Fototique - See the light inside you[r body]- photography
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi Monique,

Een groter diafragma geeft inderdaad een mooi wazige achtergrond.

Met jouw camera en gebruikte instellingen heb je echter maar een scherpte diepte van +/- 2-3 cm, dit ook afhankelijk van je afstand tot het onderwerp. Zo zie je dat in de eerste foto zijn rechteroog scherp is en zijn linkeroog al buiten de scherptediepte valt.

Met onderstaande URL kun je bekijken hoe dit werkt:
https://www.sonjavandriel.nl/scherpte-d ... ekenen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een shoot als deze zou ik altijd een beetje "spelen" met instellingen en later op je gemakje controleren wat er gebeurd.

Succes en veel plezier met fotograferen!
Groet, Marco

Flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bij de m-stand moet je alles zelf instellen, als je dan nog niet helemaal goed weet wat iso, diafragma, sluitertijd met elkaar doet, is het wat lastig.

Bij een portret als die van jou zou ik toch in de AV-stand gaan zitten.

Oefenen kan natuurlijk ook thuis. Zet een klein onderwerp, bv beker oid, op tafel en maak eens met verschillende f-waarden en een vaste afstand foto's daarvan. Probeer daarna je afstand te vergroten of te verkleinen en je zult zien dat de afstand ook invloed heeft op je scherptediepte.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Fototique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2015 19:48
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt voor de handige tips en motivatie Jef :)
Ik ga zekers aan de slag en zal binnenkort weer eens iets posten :)

Groetjes Monique
Fototique - See the light inside you[r body]- photography
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar