Playing with gels

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

Vandaag gespeeld met gels op mijn flitsers. Het doel was om het licht voor de voorgrond van rechts naar links te laten gaan, en in de achtergrond vice versa. Ik zie jullie op- of aanmerkingen graag tegemoet!

Alvast een goed uiteinde gewenst, en een goed en gezond begin van het nieuwe jaar!

AfbeeldingPlaying with gels by Leon, on Flickr
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Mooie sfeer plaat zo zie je ze ook op canvas bij diverse winkels staan.

Het bordje is leuk maar lijdt ook weer af samen met de ketting.
Het touwtje zou ik weg halen aangezien het net lijkt alsof het uit de kaars groeit

Persoonlijk had ik dan het bordje lager neergelegd (zonder touwtjes) ter hoogte van de kussen van de Boeddha.

De ketting breekt de symmetrie van de lijnen op het beeld dus misschien een optie om deze zo neer te leggen/ hangen dat hij de lijnen van het kleed om de schouder volgt bij wijze van zeg maar.

Een paar dingetjes uit gevoel dus.


Als ik een vervolg oefening mag voorstellen?
Kijk eens wat er gebeurd als je hoofdlicht dichter of juist veder van je onderwerp zet.
Let met name op de lichtval :-)

Je zult merken dat hoe dichter het onderwerp op je licht staat des sneller je lichtval zal zijn.
Hoe veder je het licht zet des te geleidelijker de afval (het lichtval omgekeerde kwadratenwet)
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

Rick T schreefCOLONMooie sfeer plaat zo zie je ze ook op canvas bij diverse winkels staan.

Het bordje is leuk maar lijdt ook weer af samen met de ketting.
Het touwtje zou ik weg halen aangezien het net lijkt alsof het uit de kaars groeit

Persoonlijk had ik dan het bordje lager neergelegd (zonder touwtjes) ter hoogte van de kussen van de Boeddha.

De ketting breekt de symmetrie van de lijnen op het beeld dus misschien een optie om deze zo neer te leggen/ hangen dat hij de lijnen van het kleed om de schouder volgt bij wijze van zeg maar.

Een paar dingetjes uit gevoel dus.


Als ik een vervolg oefening mag voorstellen?
Kijk eens wat er gebeurd als je hoofdlicht dichter of juist veder van je onderwerp zet.
Let met name op de lichtval :-)

Je zult merken dat hoe dichter het onderwerp op je licht staat des sneller je lichtval zal zijn.
Hoe veder je het licht zet des te geleidelijker de afval (het lichtval omgekeerde kwadratenwet)
Dank voor je reactie Rick!

De foto was meer bedoeld als een test met mijn gels, maar was vanmorgen Explored op Flickr.

Ik begrijp je opmerking met betrekking tot het touwtje. Het is echter geen kaars, maar een klein hartje.
Over de ketting had ik nog niet zo nagedacht, maar daar heb je inderdaad gelijk.

Ik neem aan dat je de "Inverse square law" bedoeld, waarbij het licht zachter wordt naarmate je het dichter op het onderwerp zet, maar tegelijkertijd de lichtafval groter wordt? Ik heb ervoor gekozen om de lichtafval geleidelijk van rechts naar links te laten gaan, en bij de achtergrond juist van links naar rechts om een contrast aan te brengen tussen de voor- en achtergrond.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie!
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Nalbandian schreefCOLONIk neem aan dat je de "Inverse square law" bedoeld, waarbij het licht zachter wordt naarmate je het dichter op het onderwerp zet, maar tegelijkertijd de lichtafval groter wordt? Ik heb ervoor gekozen om de lichtafval geleidelijk van rechts naar links te laten gaan, en bij de achtergrond juist van links naar rechts om een contrast aan te brengen tussen de voor- en achtergrond.
Precies, met de lichtafval bedoel ik abrupter afval hoe dichter het licht op het onderwerp (van een kleine lichtbron maak je een grote dus meer gespreid).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar