Mijn eerste portret

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Heb deze met de canon 600D gemaakt met als objectief EF-S 15-85mm. Ik heb het gelaat zoveel mogelijk
in Lightroom in de soft-sfeer geplaatst. Als amateur wil ik gaarne uw reactie's aanhoren v.w.b. wat niet of wel goed is gegaan!
Groetjes,
Cees

Afbeelding[url=https://flic.kr/p/HbAjrT]
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Normaal reageer ik niet zo snel, maar ik vind het leuk dat er weer iets gepost wordt in portret!

Leuk kliekje/ leuk moment gevangen, Ik zeg dat omdat gekozen hebt voor een vlakke belichting (natuurlijk licht?) Daarbij vind ik het jammer dat de ogen weg vallen in de schaduw en de oog zakken juist meer zichtbaar worden.
Let op je achtergrond zeker op locaties dit kan je shot maken of juist breken wat is ander het punt van werken op locatie?
In dit geval werkt het redelijk het groen steekt mooi af tegenover de dame (haar) en creeerd voormij gevoel natuurlijke vignettering/ diepte werking

Hoe kun je dat verbeteren?, door het model in dit geval iets meer omhoog late laten kijken (over jou heen zeg maar)
een reflectiescherm >> licht terug kaatsen om de schaduwen op te vullen

Bewerkingen

naar mijn idee ben je iets te ver doorgeschoten met je bewerkingen, probeer extra alert te zijn bij de ogen, mond en hoe het licht valt.
De tanden ogen voor mij onnatuurlijk te soft>> zoom meer in op de details en kleur met het kwastje nauwkeuriger het probleem gebied in.
Gebruik daarbij tonen laag masker zodat je weet waar je geschilderd hebt.

De gouden tip lekker blijven en veel oefenen in verschillende licht omstandigheden.
Wat nabewerking betreft laat dit na het de post productie de foto even liggen en kijk er naar een ander moment er weer naar om te kijken of het resultaat nog steeds dezelfde gewenste effect heeft
Groet Patrick
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Leuk meisje op de foto maar dat maakt een foto natuurlijk niet meteen ook een goede foto. Daarom vind ik het vooral ook erg leuk om de opmerkingen van Rick T te lezen. Zelf vind ik de compositie ook iets te simpel/zwak. Voor mijn smaak zou er rechts een reep af mogen zodat het portret niet alleen aan de bovenkant gesneden is maar er ook iets van het haar wordt gesneden.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

nou ben ik zelf niet een pro fotograaf, maar goed, nabewerking daar ben ik niet zo voor tenzij het heel subtiel is want feitelijk ben je fouten in de gemaakte foto aan het corrigeren, ik zou dan ook graag het origineel ernaast zien.

Maar het eerste wat me opvalt is dat de bovenkant van het haar weg is, dat is voor mij zoiets (met alle respect) hetzelfde als mijn moeder vroeger foto's maakte en voeten ontbraken of iemand er maar voor de helft opstond, dat is wel iets om op te letten.

voor de rest vind ik de groene achtergrond goed gekozen, het steekt lekker af bij haar rossige haar

Oh en je foto staat op prive bij flickr
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Update zoals Jonggolde suggereerde

Afbeelding[url=https://flic.kr/p/23szP9D]

Groetjes,
Cees
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Hier het origineel!

Afbeelding[url=https://flic.kr/p/23pRmbN]

Groetjes,
Cees
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Allen hartelijk dank voor uw reactie in deze.

Zal overigens wat bescheidener met het bewerken van foto's!

Als 83-jarige vind ik het heerlijk om in dit forum nog te mogen mee doen!

Groetjes,
Cees
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

mooi dat je ervan geniet, Cees, en dankzij de input is het een leerzaam topic! Ik vind de uitsnede die door Henriette is gesuggereerd een hele goede: maakt de foto veel sterker.
kromlensje schreefCOLONnabewerking daar ben ik niet zo voor tenzij het heel subtiel is want feitelijk ben je fouten in de gemaakte foto aan het corrigeren,
Ieder zijn mening, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Optimaliseren is iets wezenlijks anders dan corrigeren.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

MarcoEOS550D schreefCOLONmooi dat je ervan geniet, Cees, en dankzij de input is het een leerzaam topic! Ik vind de uitsnede die door Henriette is gesuggereerd een hele goede: maakt de foto veel sterker.
kromlensje schreefCOLONnabewerking daar ben ik niet zo voor tenzij het heel subtiel is want feitelijk ben je fouten in de gemaakte foto aan het corrigeren,
Ieder zijn mening, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Optimaliseren is iets wezenlijks anders dan corrigeren.
Dank voor je reactie Marco!
groetjes,
Cees
Anoniem 3

Ik vind de bewerkte versie, na de tip van Jonggolde, ook mooier dan het origineel.

En ik ben benieuwd wat fotojeroen hiervan vindt. Hij heeft vast wel heel nuttige tips.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar