bruiloften Qleco fotografie

Huwelijksreportages, bruiloften en andere feestelijkheden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

De eerste twee ogen wel heel uitzonderlijk. Vind de kleuren niet mooi.
Zou die niet in mijn trouwalbum willen.

De derde is wel geslaagd.
Alleen de bruidegom kijkt. Zal wel in opdracht zijn :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De eerste twee doen me denken aan verweerde foto's die je in een oude trouwalbum kan vinden, qua kleuren. Zeer persoonlijk, denk ik. Foto 2 heb je het moment goed gevangen. Bij foto 3 valt de bruid een beetje weg tegen de achtergrond.

O ja, even off topic: kijk ook eens even hier. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=2
(stille hint :wink: )
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

De eerste vind ik echt heel mooi, mooi moment, tederheid en geluk tussen de twee. De kleurzweem is persoonlijk, maar ik vind het wel wat. Bij de tweede vind ik dat wat minder geslaagd.

De laatste heeft een wat te drukke achtergrond (toch is het wel een leuke plaat hoor).
Dutchcorps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 11:56

De eerste is echt TOP! De tweede is ook fraai, lekker out-ot-the-box. Bij de laatste hadden ze m.i. eigenlijk allemaal naar de camera moeten kijken, net als de achtergrond. Maar mijn complimenten voor alle drie!

Gr,
René.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Geelduikbootje schreefCOLONDe eerste twee ogen wel heel uitzonderlijk. Vind de kleuren niet mooi.
Zou die niet in mijn trouwalbum willen.
Dan is het maar goed dat het niet jouw huwelijk is 8)

Het is ook niet mijn smaak, maar volgens mij zijn het hele aardige foto's waar liefhebbers van deze stijl erg blij mee zijn. Maar wat ik niet snap is de zwart/wit, die past weer helemaal niet bij de kleurenfoto's....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mijn smaak zijn de eerste 2 ook niet.
Nou is dat met bewerkingen wel vaker, maar heb toch het gevoeld dat deze resultaten nu zo zijn geworden omdat de foto's van zichzelf niet goed genoeg waren.
Beide momenten zijn goed getimed, maar komen voor mij zo niet tot hun recht.
Anders dan standaard zijn ze wel in ieder geval, net als je wijze van introductie als nieuwkomer hier... 8)

Het moment van de laatste is leuk (al dan niet geregisseerd of spontaan moment) maar idd jammer dat de achtergrond wat roet in het eten gooit.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Normaal gesproken zou je een nieuwkomer/beginner met coulance tegemoet treden.
In dit geval echter worden plompverloren zonder enige toelichting 3 foto’s geplaatst.
Er is geen enkel verband, behalve dat het zoals de titel aangeeft foto’s van bruiloften betreft.
De enige echte huwelijksfoto is voor mij de eerste. Een prachtig moment, prima wat betreft compositie en kadrering, wat evenwel teniet gedaan wordt door de (voor mij) niet geslaagde trucage. Graag zou ik hiervan de originele foto willen zien, die een toonbeeld zou kunnen zijn van wat ieder bruidspaar graag in hun album terugziet.
Zo’n bewerking heet cross processing (hier gecombineerd met vignettering), mits goed en subtiel uitgevoerd, kan dit soms mooie beelden opleveren.
Hier verdient de uitvoering niet de schoonheidsprijs en dat gaat ook nog eens ten kosten van de schoonheid van het oorspronkelijke, niet bewerkte beeld. Jammer.
De tweede foto is duidelijk grappig bedoeld. Het lijkt geregisseerd en gecomponeerd, niet een spontane bruidsfoto.
Weer cross processing, maar wederom (naar mijn mening) niet goed uitgevoerd. Bij zo’n foto past het wel, maar het kan echt beter. Ook de compositie laat te wensen over: het grote witte vlak rechts met de twee grijszwarte vlekken trekt de aandacht weg van dat deel dat juist die aandacht verdient.
De laatste foto had een klapper kunnen worden, maar is zo te zien wat afgeraffeld.
Het idee is leuk, maar ik krijg de indruk dat het de zoveelste poging was.
Geen van de personen op de voorgrond lijkt geamuseerd, nee eerder verveeld. De enige die naar de camera kijkt (was dat de bedoeling) straalt uit: … zo goed dan?
De bruid denkt alleen maar: stug doorlopen, dan is het snel klaar.
Het had mooi kunnen zijn, maar dan nog zou de achtergrond het beeld volledig verpesten: zo druk, zo gekunsteld, zo zonder verband met de voorgrond en dan wil ik het nog niet eens hebben over het primitieve photoshoppen.
Een hard oordeel, maar ik hoop toch dat de plaatser er zijn voordeel mee kan doen.
Alle begin is moeilijk en je leert het meest van kritische beoordelingen.
Misschien wil de plaatser toch ook de originele, onbewerkte 1e foto nog laten zien. Ik denk dat die positievere reacties zullen opleveren.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Zoals hier bekend, maak ik geen foto’s (ben geen fotograaf), maar bewerk ik beelden.
Om een foto en/of een bewerking te kunnen beoordelen, hoef je niet bij het maken aanwezig te zijn geweest. Ik ben maar zelden aanwezig geweest bij het maken van foto’s die ik moet bewerken. Kunstcritici zijn ook vrijwel nooit aanwezig bij het maken van een te beoordelen kunstobject. Zij beoordelen ook alleen het resultaat dat ze voorgeschoteld krijgen.
Mijn commentaar is gebaseerd op wat ik hier zie en op mijn kennis en ervaring van beeldbewerken.
Toegegeven, kunst en ook bewerkingen van foto’s zijn in belangrijke mate een kwestie van smaak. Dus als wat je hier laat zien helemaal jouw smaak is en ook van je klanten, moet je er gewoon mee doorgaan.
Maar misschien kan een andere blik toch leiden tot verbetering. Stilstand is achteruitgang en ontwikkeling geeft ook bevrediging.
Een WOW-reactie streelt wel je ego (voor korte tijd), maar draagt verder niet bij aan je ontwikkeling als fotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Na de uitleg van de zw-foto, zie ik je visie Qleco. Echter blijft mijn aandacht gaan naar de bruidegom die (in mijn ogen) een blik heeft van "waar ben ik aan begonnen?" En zo maakt iedereen een eigen verhaaltje aan deze foto. Dat is het mooie aan de foto. De vrijheid om een eigen verhaal er aan te geven.

Even een vraag mijnerzijds. Als jij een trouwalbum maakt, zijn dat dan allemaal foto's met dezelfde bewerking, zoals de eerste twee foto's? Of gebruik je enkele pagina's om de sfeer te zetten? Het lijkt me niet prettig kijken om een heel album op deze manier te voorzien van foto's.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

1 & 3 komen voor mijn gevoel het beste uit de verf
Alhoewel ik mij voor een deel kan vinden in de feedback van Bavarian wat de bewerking betreft (ben zelf gek op gesplitste tonen)
Vind ik ook dat het aan de TS zelf is hoe iets wel of niet te na te bewerken daar is de makers eigen keus.

foto 1
klassiek beeld afgewerkt met een klassiek veel uitgevoerde bewerking (fris, dromerig, liefde spat er van af
Hier zou een bruidspaar blij mee zijn.

foto2
Het idee vind ik leuk wat ik mis is het oogcontact, waardoor je niet de fonkeling in de ogen ziet van yea ik ben net getrouwd.
De gesplitste toon gebruik vind ik niet in balans met het aanwezig licht te geel en in oogwit blauw tonen maken dit beeld niet gezond ogen ( persoon lijkt eerder zich niet goed te voelen dan een huwelijk te vieren)
Tip schroef de tonen iets terug op de persoon zelf en maak de achtergrond wat rustiger (lampen, boom etc)

foto 3
De B&W omzetting en de scene vind ik leuk bedacht
Ik vraag mij alleen af waarom bruidegom alleen onze kant op en niet bv beide of de bruid?
Maar goed voor de rest leuk gevonden
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Bavarian schreefCOLONOm een foto en/of een bewerking te kunnen beoordelen, hoef je niet bij het maken aanwezig te zijn geweest. (...) Kunstcritici zijn ook vrijwel nooit aanwezig bij het maken van een te beoordelen kunstobject. Zij beoordelen ook alleen het resultaat dat ze voorgeschoteld krijgen
Ben ik het mee eens! Je kunt heel veel over een foto zeggen zonder dat je achtergronden, personen, omstandigheden en dergelijke hoeft te kennen.
Des te meer een fotograaf verteld over wat hij heeft gedaan en waarom, des te toegespitster kunnen de commentaren zijn. Een beetje geven en nemen dus.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

qleco fotografie schreefCOLON(zorg wel dat je eigen werk neerzet, voordat je iets gaat vinden van een ander)
Waarom ? Zonder dat je kan fotograferen kan je toch ook iets van een foto vinden. Als ik slecht kan koken wil nog niet zeggen dat ik niet kan beoordelen of iets lekker is of niet. :D

De reactie van Bavarian is direct maar wel onderbouwd en moet je zien als zijn mening of hoe hij de foto's ziet. (ik ga niet twisten dat dat misschien niet helemaal uit zijn tekst te halen is :wink:, maar ik denk wel dat hij het zo bedoeld. )

Toch nog even over de foto's:

#1 Een mooi moment de bewerking is kwestie van smaak, van mij had het iets minder gemogen
#2 Leuk moment maar qua foto had het ook een snapshot kunnen zijn en vind ik de bewerking en kleur nu niet mooi.
#3 Mooie foto waar echt over nagedacht is. Ik vind deze wel wat hebben. De poses en kijkrichting van iedereen geven je wat te denken en dat is leuk. De twist met de grote portreten op de achtergrond is ook leuk.

Het lastige bij het beoordelen vind ik dat het eigenlijk drie op zich zelf staande foto's zijn. Ik denk dat als je deze in een boek in een serie ziet je er al weer heel anders naar kijkt.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar