Gevederd gespuis

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Afgelopen week heb ik een vogel voederplek gemaakt. Resultaat blijft niet uit want het is een komen en gaan van gevederd gespuis. Ik heb nooit eerder foto's van vogels gemaakt maar nu ik 'geschikt material' heb en een beetje tijd moest het er maar eens van komen. Voordeel voederplek: veel aanvliegend wild. Je leert op een leuke manier veel soorten kennen. Nadeel voederplek: ze zitten niet echt op een natuurlijke plek dus minder fotogeniek, ze vreten je arm en maken er een bende van.. Maar verder is het wel gezellig. Overigens zijn de meeste foto's door 3 lagen glas gemaakt en dat zie je hier en daar wel. Ben benieuwd of jullie zien welke niet door het glas is geschoten.

Groet!
Dward

Koolmees

42278

Bonte specht (maar welke?)

42279

Blauwmees

42280

Boomklever

42281

Geelgors

42283

Koolmees

42284

Blauwmees

42285

Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Leuke serie.

De bonte specht is volgens mij scherper dan de rest, dus ik gok dat die niet door het glas is gemaakt
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hé, deze soorten heb ik vandaag ook allemaal voor mijn lens gehad, leuk!!
Jammer dat er scherpte mist in de foto's maar door drie lagen glas kan dat ook haast niet anders.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik mis idd ook een stukje scherpte.
De geelgors is een mooi beessie, ken hem niet "live".

Ook ik gok trouwens op nr. 2 als geschoten met glas zonder voorzetglas.
Maar wat bedoel je met "nu ik geschikt materiaal heb?"
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Leuke serie maar idd jammer van de scherpte, zelfs door glas heen kan dat toch wel beter!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Leuke serie.

Probeer in de buurt van de voederplek wat takken rondom te plaatsen waarin de vogels kunnen gaan zitten. Zo voorkom je dat de voederbak op de foto komt.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Zoals Jeffry aangeeft zou ik ook voor een meer natuurlijke aankleding zorgen, als dat mogelijk is.
Is er niets op te vinden dat je niet door 3-laags glas heen hoeft te fotograferen want het maakt toch het verschil tussen een geslaagde en mindere (niet scherpe) foto :( .
En Blauwmees is dat Noors voor Pimpelmees ?
Maar je krijgt wel gevarieerd bezoek, dus binnenkort meer ?

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

DavevdrH schreefCOLONDe bonte specht is volgens mij scherper dan de rest, dus ik gok dat die niet door het glas is gemaakt
Vaut!
Judith schreefCOLONHé, deze soorten heb ik vandaag ook allemaal voor mijn lens gehad, leuk!! Jammer dat er scherpte mist in de foto's maar door drie lagen glas kan dat ook haast niet anders.
In jou serie mis ik de boomklever en de geelgors, maar ik heb het roodborstje hier nog niet kunnen spotten :-) Maar eerlijk = eerlijk: jou serie is veel mooier. Heerlijke kijkplaten!
Frank64 schreefCOLONOok ik gok trouwens op nr. 2 als geschoten met glas zonder voorzetglas.
Maar wat bedoel je met "nu ik geschikt materiaal heb?"
Nr. 2 is vaut. Overigens is het geen 2 lagen + voorzet hoor. Gewoon 3 laags thermopane met 1 cm lucht tussen elke plaat glas.
Met geschikt materiaal bedoel ik het juiste glas om dit soort beestjes van een aanzienlijke afstand goed op de foto te kunnen krijgen (of in ieder geval goed in beeld)
Marfique schreefCOLONLeuke serie maar idd jammer van de scherpte, zelfs door glas heen kan dat toch wel beter!
Ja, soms gaat het wel redelijk door het glas maar soms ook niet. Veel is afhankelijk van de hoek waardoor je door het glas schout en hoe het licht op het glas valt. De bonte specht is door de drie lagen heen wel oké, terwijl een aantal mezen net niet lekker zijn. 1, 2 of 3 lagen glas scheelt echt heel veel jammergenoeg.
Jumper schreefCOLONZoals Jeffry aangeeft zou ik ook voor een meer natuurlijke aankleding zorgen, als dat mogelijk is.
Is er niets op te vinden dat je niet door 3-laags glas heen hoeft te fotograferen want het maakt toch het verschil tussen een geslaagde en mindere (niet scherpe) foto :( .
En Blauwmees is dat Noors voor Pimpelmees ? Maar je krijgt wel gevarieerd bezoek, dus binnenkort meer ?
Ik zal eens kijken of ik het iets natuurlijker kan aankleden. Ik heb wel een ideetje. Het is wel mogelijk om ze buiten te fotograferen maar ik weet niet of ik dat zelf wel leuk vind bij -10 of kouder... :?
Blauwmees is inderdaad hetzelfde als pimpelmees. Beide namen worden in het Nederlands ook wel gebruikt. In het Noors heet ie blåmeis. Blauwmees is dus een 1 op 1 vertaling. Zo erg lijkt Noors dus op Nederlands. Of andersom. http://no.wikipedia.org/wiki/Blåmeis (waarom werkt die link niet?)
Ik verwacht nog een paar andere soorten dus wellicht binnenkort meer!

Overigens is de Geelgors niet door het raam geschoten. Ondanks het hek tussen z'n tenen heeft deze foto wel mijn persoonlijke voorkeur. Ik dacht eerst dat er een winterharde kanarie op het hek zat!

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dan is de laatste niet achter glas genomen... denk ik ivm het lage(re) standpunt.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Even de laatste regel in mijn vorige bericht lezen Dave... ;-)

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ah tuurlijk... dat was mijn 3e keus :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Is wel een behoorlijk verschil in scherpte vergeleken met de rest. En wat een kleuren heeft die kanarie. Geelgors bedoel ik... :-)

Groet!
Dward
Akumal

Mmm echt scherp zijn ze niet, wel een leuke afwisselende reeks.
Foto's mogen van mij wat frisser, minder contrastrijk ;-).
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Waarom heb je het raam niet open gezet? Dat scheelt echt een slok op een borrel. Ik ben ook begonnen met door de ruit heen vogels te spotten, maar nu zij een beetje gewend zijn zet ik mijn raam open. De gordijnen dicht en ze rondom de lens met knijpers vastgezet zodat ze mij zelf niet zien. De achtergrond bij de specht vind ik heel mooi.

Gr. Henriëtte
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar