Anemoonvissen (Diergaarde Blijdorp)

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

In het publiekslab in het Oceanium van Diergaarde Blijdorp zwemmen oa Anemoonvissen.
Hierbij 2 van de soorten waarvan Nemo een van de bekendste is.


1:
Afbeelding


2:
Afbeelding


3:
Afbeelding
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Heel mooi gedaan, door glas fotograferen is niet zo gemakkelijk. Hoe heb je dat gedaan?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Aquaria blijven altijd lastig. Deze drie zijn prima geslaagd wat mij betreft.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

Dank jullie wel voor de reacties :D .

Dieren achter glas fotograferen lijkt vaak wel lastig, maar als je de (on)mogelijkheden een beetje kent valt het volgens mij wel mee.
En die heb ik mij door veel uitproberen inmiddels een beetje eigen gemaakt.


De belangrijkste regels zijn volgens mij:

Pas op voor reflecties en/of spiegelingen in het glas.
Die kan je voorkomen door de zonnekap (ik heb die altijd op mijn objectieven zitten) plat tegen het glas te zetten.
Daarmee heb je meteen een vast punt waardoor je zonder statief toch een wat langere sluitertijd kan gebruiken.
Tevens voorkom je dat het glas van het dierenverblijf vreemde spiegelingen op de foto kan laten zien.
Nadeel is dat je dan maar een beperkt deel van het verblijf in beeld hebt, en je zal natuurlijk altijd zien dat de dieren niet in je beeld willen komen.
Daarvoor kan je de zonnekap ook schuin tegen het glas zetten.
Dan is er wel een kier, waardoor er weer reflecties op de loer liggen!
Echter is het onder bepaalde hoeken mogelijk om met je linkerhand die kier zodanig af te dichten zodat reflecties voorkomen worden.
Het is wat behelpen. Zo kan je de zoomring dan natuurlijk niet meer bedienen.
En dit werkt natuurlijk ook alleen maar als het dier/onderwerp verder weg is dan de minimale scherpstel afstand van je objectief.
De foto's van de Pinché-aapjes in het andere topic heb ik op deze manier gemaakt!

Bij de vissen in dit topic was dit geen optie omdat de vissen hier niet verder dan +/- 30 cm achter het glas zitten.
En ik heb deze met een 100-400 mm objectief gemaakt waarvan de minimale scherpstel afstand toch wat meer is.
Hierbij heb ik mij zoveel mogelijk loodrecht voor het glas gepositioneerd (zowel horizontaal als verticaal).
Dat kan dus alleen maar als het niet zo druk is en als het glas moet schoon zijn.
Mogelijk moet je vanwege de nodige vingerafdrukken zelf het glas eerst nog wat schoonpoetsen?
En nu is het goed opletten dat je geen reflecties van verlichting, mensen of andere storende factoren in beeld hebt.
Het kan dus zijn dat je jezelf wat naar links of rechts moet verplaatsen.

Ook is het belangrijk wat voor verlichting er in het dierenverblijf is gebruikt.
Tegenwoordig wordt er met ledverlichting een bepaalde kleurtemperatuur nagebootst door verschillende kleuren leds in een armatuur te plaatsen.
Door de golfslag aan de oppervlakte (ook al is die maar klein) geeft dit vreemde kleureffecten in het bassin.
Voor zover mijn ervaring inmiddels reikt, is hier niet goed te fotograferen.
Ik heb het wel geprobeerd, maar daar heb ik nog nooit een echt mooie foto van kunnen maken
Als voorbeeld hieronder een Murene die ik dezelfde dag gemaakt heb (ik probeer het tegen beter weten in toch altijd weer..... :lol: ):
Afbeelding
Hier is duidelijk te zien dat de rug voor een deel wit/geel gekleurd is. En dat is de echte kleur!
Maar het overgrote deel is blauw/paars. Wat niet de goede kleur is.
Mogelijk is dit met nabewerking nog op te lossen, maar ik ben daar niet goed (lees slecht!) in.

Wat in deze foto ook goed zichtbaar is, zijn zwevende deeltjes in het water.
En dat is ook iets om mee rekening te houden.
Soms zweeft er zoveel in het water, dat er gewoon geen mooie foto te maken is.


Voor mijn gevoel zijn dit de belangrijkste zaken om op te letten.
Als er nog vragen over zijn, stel ze gerust.
Ik zal dan mijn best doen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Lourens voor je bereidwillige uitleg, met deze tips kan ik bij gelegenheid zeker mee starten. Ik heb het een paar jaar geleden eens geprobeerd om in aquaria te fotograferen maar dat was toen een totale mislukking, daarom was ik nu benieuwd hoe jij dat gedaan had. Super toch zo'n forum hé, ik heb waarschijnlijk nog geen enkel forumlid ontmoet en toch voelt het aan alsof we goede vrienden zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar