Putter

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Iedere winter kijk ik uit naar de komst van Putters in onze natuurtuin. En, ondanks dat onze tuin helemaal door bewoning omsloten is, valt er toch heel wat leven in te bespeuren. Foto is gemaakt vanuit mijn schuiltentje.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

prachtig vogeltje. Zou nog mooier zijn als ie wat groter was. Je kunt in Flickr de afmeting kiezen die je wilt gebruiken, voor dit forum maximaal 1024 als ik het goed heb.
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Mooie rustige achtergrond, vind de vogel mooi in de compositie "zitten". Kleuren en belichting vind ik fraai.

Ook hier had de scherpte op de kop iets hoger gemogen van mij.

En verder komt de naam distelvink ook helemaal tot zijn revht
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel heren voor de opmerkingen.
Waarschijnlijk het ik de foto teveel verkleind want in mijn originele foto is de Putter knoertscherp. Ik zal de volgende keer 1024 gebruiken, bedankt voor deze tip.
Anoniem 4

Kleine nuance, de langste zijde mag 1024 zijn.
Foto's die hier vanuit Flickr te zien zijn, leveren altijd iets aan scherpte in.
Je kunt ze voor uploaden naar Flickr een klein beetje extra verscherpen.
Even experimenteren.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Gerard voor de extra tips, het is voor mij nog wat zoeken. Ik vond het al raar dat de foto onscherp overkwam, zelf heb ik de originele foto eens extra uitvergroot en je ziet echt het kleinste detail. Maar geen probleem, we leren nog altijd bij al begint dat door mijn oudere hersens wat trager te gaan.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

sschot schreefCOLON 26 Dec 2020 15:15
En verder komt de naam distelvink ook helemaal tot zijn revht

Van mij mag je dat zeggen Steven, maar vaktechnisch is het niet helemaal correct.
Putters of Distelvinken zijn verzot op Distelzaad. Alleen lijkt de plant waarop deze zit op een Distel maar is het echter niet.
Het is de grote Kaardebol in uitgebloeide toestand. De zaden zijn een lekkernij voor de Putter en in een grote vaas misstaat de Kaardebol niet in een droogboeket.
Vroeger hoorden ook het Duifkruid en de Beemdkroon tot de familie der Kaardebollen. Terecht wees Gerard me op het feit dat de laatstgenoemde planten nu bij de Kamperfoelifamilie zijn ingedeeld.
Vwb de foto: Schitterend gekiekt!!! :D :D :D
Jammer dat de foto niet wat groter geplaatst is!
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Jo voor de extra toelichting. De Grote kaardenbol is meer een plant van jou kalkrijke streek denk ik Jo, op onze zandige en zure Kempense bodem voeg ik plaatselijk wat biokalk en eigengemaakte compost toe voor een betere groei van deze plant. Ik kweek ze speciaal in de hoop dat Putters tijdens de winter naar onze tuin komen en dat lukt blijkbaar elk jaar. De naam Kaardenbol is ontstaan omdat deze vroeger gebruikt werden om wol van schapen te kaarden.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Blijven doen Paul!!! De grote Kaardebol is gemakkelijk te kweken en doet het op iedere bodem waar het wat vochtiger is. Het is géén typische kalkplant maar kan daar wel tegen.
Leuk zijn de "waterbekkens" gevuld met water bij de tegenoverstaande bladeren aan de stengel. Hier komen vogels graag drinken. De Putter is echter verzot op de zaden!!!
Ik heb vroeger Putters en nog meer vinkachtigen in een grotere vliegren tot gezinsuitbreiding kunnen overhalen. Mijn grootste succes betreft de Boekvink en Goudvink, maar ook Barmsijzen, gewone Sijzen en Europese Kanaries.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wat een schitterend vogeltje is dit toch. Fraai vastgelegd!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

j.jennekens schreefCOLON 28 Dec 2020 23:16
sschot schreefCOLON 26 Dec 2020 15:15
En verder komt de naam distelvink ook helemaal tot zijn revht

Van mij mag je dat zeggen Steven, maar vaktechnisch is het niet helemaal correct.
Putters of Distelvinken zijn verzot op Distelzaad. Alleen lijkt de plant waarop deze zit op een Distel maar is het echter niet.
Het is de grote Kaardebol in uitgebloeide toestand. De zaden zijn een lekkernij voor de Putter en in een grote vaas misstaat de Kaardebol niet in een droogboeket.
Vroeger hoorden ook het Duifkruid en de Beemdkroon tot de familie der Kaardebollen. Terecht wees Gerard me op het feit dat de laatstgenoemde planten nu bij de Kamperfoelifamilie zijn ingedeeld.
Vwb de foto: Schitterend gekiekt!!! :D :D :D
Jammer dat de foto niet wat groter geplaatst is!
Dank voor deze wijze correctie, al blijft de foto er even schitterend van!
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Helemaal gelijk Steven!!! :D :D :D
Ik wens iedereen op dit fraaie forum een prima uiteinde en een nog betere start en voortzetting van 2021.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar