Vinkje

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Van de week nog wat zitten spelen met mijn camera.

In de tuin zat een vink in de sering en ik heb een testfoto gemaakt vanaf de bank in de woonkamer, waar ik met mijn camera instellingen zat te rommelen.
Deze foto gaat dus niet over de compositie, maar gewoon om aan te geven hoe makkelijk een vogel nu voor mij te fotograferen is met de R6. Ik had de eye detectie aangezet en verder de camera op F6.3 en sluitertijd op 1/320, ISO meestal op auto., was in dit geval 4000, Sigma op 531 mm. De vogel zat er maar heel kort, maar scherpstellen doet de camera zo snel en secuur, dat het maken hiervan erg eenvoudig wordt.
Waar ik voorheen gebruik maakte van 1 scherpstelpunt en dan vervolgens bezig was met de compositie. Is het nu gewoon naar compositie kijken en de camera doet de rest (scherpstellen op oog). Dus de foto is gemaakt door dubbelglas heen. Resultaat is verbluffend en de ruis beperkt.

Nu wachten op mooi weer, om de camera een keer in de natuur te gebruiken bij het fotograferen van roofvogels. Geloof dat het weer de komende tijd niet echt wil meewerken.

Afbeelding[url=https://flic.kr/p/2mLP3Eu] [
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

En al direct een schot in de roos, ik vind de foto heel goed alsook de compositie en dat door dubbel glas van een raam!
Die R5 en R6 camera's van Canon zijn toch wel ongelooflijk goed, zowel op gebied van snel scherpstellen, hoge iso en beeldkwaliteit, ik ben er ook super tevreden over. De RF lenzen van Canon zijn ook super, maar wel duur.
Als je de instellingen van je camera een beetje logisch bekijkt, dan gaat je batterij nog langer mee dan wordt aangegeven.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb ‘m even groot bekeken: wat een verbluffend mooi resultaat voor een snel shot vanaf de bank, door het glas. Fotograferen zou bijna saai worden :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

simpel weg gewoon GAAF! Wat een top shot voor de manier waarop, je zou inderdaad bijna zeggen, saai dat fotograferen!
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik twijfel of deze manier van fotograferen het nu leuker maakt. Het wordt eigenlijk te makkelijk om een mooie plaat te maken. Mis toch een beetje het gefröbel en het puzzelen om iets zelf te maken. Het resultaat is belangrijk, maar ook de weg er naar toe. Stukje spanning is nu wel minder. Ik doe ook vaak F1 actiefoto's, maar nu komt bij de firmware update ook nog de selectie van voertuigen bij. Zal nu dus ook weer eenvoudiger worden.

Denk dat het nu meer experimenteren gaat worden met compositie. Daar heb ik toch nog wel wat moeite mee.

Ik ga voorlopig niet op de RF lenzen over, of de staatsloterij moet eindelijk eens gunstig vallen. Vind de prijzen buitensporig. Enige wat er wellicht bij gaat komen is de 16mm f2.8. Deze is nog betaalbaar en na mijn overstap mis ik nu een echte groothoek.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Met de nieuwste generatie camera's wordt het inderdaad wel wat gemakkelijker om goede foto's te maken. Saai hoeft dat zeker niet te worden, je instellingen moeten nog steeds juist staan en de drang om het perfecte plaatje te maken blijft je nog altijd achtervolgen hoor. Zeker voor natuurfotografie (en waarschijnlijk ook met sportfotografie) moet er ook een beetje geluk bij zijn, vogels en dieren poseren nu eenmaal niet altijd zoals je het zou willen.
Dus, er blijft nog genoeg over om veel plezier te hebben in fotografie.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar