NW Veluwe

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

De laatste 2 maand een aantal keer 's ochtends vroeg foto's wezen maken van de natuur op het noordwesten van de Veluwe.
Had met name moeite om een goede belichting te krijgen, ene keer was de lucht mooi en de voorgrond (te) donker, de andere keer andersom. Met behulp van HDR gaat dit al een stukje beter.

Hieronder een selectie, hoor graag wat jullie er van vinden!

46783

46784

46785

46786

46787

Groet,

Peter
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

leuke reeks maar:
toch wat meer rekening houden met de stand van de zon.
grt,bouk.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Nr 1 vind ik mooi van sfeer, maar de takken ervoor leiden enorm af en voegen niets toe naar mijn idee. 1 enkele tak die richting bomen wijst zou kunnen. Nr 2 is wat te donker aan de onderzijde op mijn scherm. Bij nr 3 wordt de boom rechts net afgesneden. Nr 4 is sfeervol, maar ik zou de lensflare wegpoetsen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Bedankt voor jullie reacties!

@bouk, waar zou jij de zon liever gezien hebben?

@kiran, ik zal eens kijken of ik die lensflare kan weghalen, m'n lightroom-skills zijn (nog) niet heel best
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Peter, nummer de volgende keer je foto's even van 1 - veel, want dat maakt het een stuk makkelijker commentaar leveren.

1 vind ik de takken ook niet mooi. Het is net of ze zo neergelegd zijn en het geheel is nu net twee ogen en een mond ;) De foto heeft wel potentie, zonder die takken of misschien juist 1 tak helemaal vooraan in beeld off-centre om diepte te geven. Absoluut de mooiste uit de serie!
2 doet mij niet zo veel. Het is me niet helemaal duidelijk wat je doel is.
3 interessante foto, maar wel wat grauw. Toch boeit ie mij wel.
4 Voorgrond vind ik niet mooi, onnatuurlijk. Het lijkt alsof je die hebt geprobeerd op te lichten want er lijkt wat detail te missen. Probeer eens HDR toe te passen.
5 doet mij ook niet zoveel. Ik begrijp dat je probeert een soort dieptewerking te krijgen, maar eigenlijk wordt deze beperkt doordat het steeds donkerder wordt. Mijn oog wordt getrokken naar de lichte delen van de foto en dat is de lucht, en die is niet zo interessant.
Peter91
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2013 19:52

Bedankt voor je reactie, eMKay! Hier kan ik zeker wat mee!
Canon EOS 600D + 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 40mm 2.8 STM
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

Peter91 schreefCOLON.......
@bouk, waar zou jij de zon liever gezien hebben?
achter je.
of schuin achter je.
grt,bouk.
mark leeman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 21:38
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Tegenlicht is altijd een grote uitdaging om mooi te krijgen, en vergt vaak veel van het nabewerken... Maar als het slaagt is het ook gelijk vaak HEEL mooi! Licht recht van achteren vind ik persoonlijk vaak juist niet mooi, omdat dit de foto heel vlak maakt. Licht van opzij of tegenlicht geeft vaak veel mooiere schaduw werking in je landschap, en een mooiere sfeer.

Foto 46786 is denk is wat dat betreft één van de kanshebbers om heel fraai resultaat te geven. Maar de felle flare en de bewerking doen de foto niet veel goeds vind ik. De voorgrond heb je teveel opgelicht en mist contrast, de lucht oogt juist te donker.

HDR kan een oplossing bieden om voorgrond en lucht in een landschap terug in balans te krijgen, maar je kan het ook met "de hand" doen in Photoshop. Als je dat programma hebt, kun je bijvoorbeeld DEZE UITLEG gebruiken die ik een tijdje geleden hiervoor geschreven heb. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren...

Vind trouwens dat je in de eerste foto een heel mooie compositie hebt weten te vinden. Foto 46785 vind ik een heel mooie diepte werking hebben, maar hier vind ik de bewerking in de lucht niet mooi (te donker en grijzig)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar