Foto's gemaakt met mijn nieuwe EOS m50 [landschappen]

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik vind het erg prettig om nou eens met een kleine camera rond te lopen. En wat levert het nou als kwaliteit op, zo'n systeemcamera met een APS-C sensor?

De foto's zijn volgens mij wat betreft beeldkwaliteit wel iets minder dan foto's gemaakt met mijn 6D. Maar gezien:

- de nieuwwaarde van de m50 ongeveer 1/4e is van de nieuwwaarde van de 6D en
- de nieuwwaarde van de EF-M 15-45 (de kitlens van de m50) ongeveer een 1/5e is van de nieuwwaarde van de EF 17-40 en ongeveer 1/14e is van de nieuwwaarde van de TS-E 24 mm II (dit zijn de Canon lenzen die ik heb)

levert hij af en toe best wel goede foto's af.

Ook heb ik gewerkt met C-Raw bestanden (Compressed-Raw) die 30 tot 40% minder grote bestanden levert dan CR3 bestanden, maar wel iets minder van kwaliteit zijn.

Vooral door het gebruik van betere objectieven is nog veel winst te boeken, denk ik. Het gaat ten slotte om een APS-C sensor, dezelfde die ook in de EOS 70D en EOS 80D zit. (althans, dat heb ik ergens gelezen).

En dan denk ik aan native M-lenzen, want via een adapter zijn alle EF- en EF-S lenzen te gebruiken, maar die zullen voor het grootste deel nogal groot zijn tov de M50 body.

En ik hoop dat die betere objectieven al in het huidige aanbod M-objectieven te vinden zijn. Dezelfde situatie als met EF- en EF-S lenzen, dat je per bereik meerdere niveau's van kwaliteit objectieven hebt, zul je met de M-objectieven wel niet snel krijgen. Daar is het teveel een niche-markt voor. Alhoewel een merk als Sony voor hun APS-C systeemcamera's wél een behoorlijk groter aanbod objectieven heeft. Maar voor Sony is het dan ook geen niche-markt.

1.
ISO 100, 21 mm, f5.6, 1/160
AfbeeldingIMG_7788 by 2011*Alwin, on Flickr

2.
ISO 160, 15 mm, f/3.5, 1/60
AfbeeldingIMG_7802 by 2011*Alwin, on Flickr

3.
ISO 1000, 28 mm, f/5.0, 1/100
AfbeeldingIMG_7804 by 2011*Alwin, on Flickr
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Vind ik persoonlijk heel volwassen foto's met mooie kleuren, ondanks je kleine camera en, het gebruiksgemak om die overal mee naar toe te nemen krijg je er bovenop bij.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Goede foto’s
Ik heb zelf naast de 6D nog een s120 van Canon, maar ik merk dat die niet meer gebruikt wordt sinds de laatste iPhone SE aankoop... tegenwoordig doet die alles al ik zonder “echte” camera op pad wil...
Apple fan, Canon volger...
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De fotofunctie van mobieltjes wordt steeds beter, dat is zo. Toch hebben ze een veel kleinere sensor. De mogelijkheden tot nabewerking van de foto's in een extern programma zullen daarom denk ik beperkt zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar