Amsterdam Museumplein en Rijksmuseum inside & outside1.

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Alle foto's zijn gemaakt met de EF TS-E 24 mm 1:3.5 L II. Foto's 1, 2 en 3 zijn HDR. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

3".
AfbeeldingMuseumplein Amsterdam NL by 2011*Alwin, on Flickr

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

5".
AfbeeldingInside Rijksmuseum Amsterdam NL by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
Laatst gewijzigd door 1 op 2011*Alwin, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Foto 1 vind ik de HDR erg onnatuurlijk, niet mooi naar mijn mening. De lucht is veel te donker, en er zit een zware korrel in. In de rest van de foto ontbreekt contrast. Ook staat de lantaarnpaal nog een beetje scheef, als je niet uitdrukkelijk had vermeld dat ze met een Tilt Shift waren gemaakt had het me minder uitgemaakt. Nu was er de mogelijkheid het recht te zetten.

Bij foto 2 en 3 vind ik de HDR niet veel toevoegen en zijn er duidelijk halo's zichtbaar, misschien dat je dit zelfs uit één foto had kunnen halen.
Foto 2 vind ik de omzetting wat vreemd, geeft mij het gevoel van een grauwe druilerige dag maar op het gras zit iemand in z'n t-shirt.
Vind de lijn in het pad op foto 3 wel mooi, trekt je door de foto heen.

Foto 4 en 5 vind ik wel mooi. Mooie natuurlijke lichtinval en erg goed vastgelegd. De sfeer in foto 5 erg goed vastgelegd.
Gr,
Remco.

Flickr
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Dank je Remco voor je reactie op mijn allereerste presentatie van foto's op dit Canon forum.

Zoals je uit de eerste drie door mij geplaatste foto's al kunt opmaken maak ik vaak gebruik van HDR. Ik vind dit vaak mooi. Ik weet dat de meningen hier nogal over verschillen. Jij onderbouwt je mening goed.

Je zegt onder andere dat de lantaarnpaal op foto 1 nog scheef staat en dat ik dat met TS recht had kunnen zetten. Ik denk, maar weet niet zeker, dat die lantaarnpaal daar scheef staat, want het gebouw van het rijksmuseum staat er wel recht op. Omdat HDR zowiezo vaak een onnatuurlijk effect geeft, vind ik vaak leuk bij architectuurfoto's om dat effect weer te overdrijven door een daarbij passende preset te kiezen. Vandaar de zwaar aangezette lucht in foto 1 en de korrel.

Het was inderdaad een dag zonder zon gisteren, op het museumplein althans, toch zat die man/jongen daar gewoon in z'n t-shirt op het gras. De HDR preset maakt de foto extra donker.

Een foto maken met de lijn op het paadje met het rijksmuseum klein op de achtergrond heb ik afgekeken van een andere foto. Daar vond ik het wel mooi, hier ook wel. Bedankt voor je compliment hiervoor.

Bedankt voor je complimenten voor foto's 4 en 5. Pas op het laatst in het museum ging ik met volle diafragma-opening fotograferen (f/3.5) waardoor de ISO naar beneden kon. Dat deed de foto's wel goed. Maar handmatig scherpstellen zonder statief ging nog niet zo makkelijk. Dus veel foto's van binnen het museum zijn onscherp geworden.

Gr. Alwin.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Foto 1 (ik ben een wolkenliefhebber) is naar mijn mening goed geslaagd.

Favoriet is foto 4. Viel direct in de smaak, maar k'moest toch een aantal malen kijken waarom dat zo was.....
Het licht, mooi lijnenspel, de compositie en ook MENSEN in beeld.
Staat wel een klein beetje scheef. Kijk naar het boven-midden van de foto, lijntjes lopen van links-naar-rechts niet geheel horizontaal. Kleinigheidje.

Mooie serie, smaakt naar meer.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Het was mij nog niet opgevallen, maar foto 4 staat inderdaad een beetje scheef. Bedankt voor de complimenten die je verder gaf.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Wel knap dat je met een tilt shift uit de hand werkt! Zeker de shift lijkt me lastig vanuit de hand. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat het allemaal op statief gebeurde.
Gr,
Remco.

Flickr
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Binnen het gebouw van het Rijksmuseum heb ik vanuit de hand gefotografeerd, omdat statief daar verboden is. Op het museumplein heb ik het statief wèl gebruikt ...

Gr. Alwin.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Aha, de eerste serie.

Op 4 na vind ik ze helaas allemaal echt (veel) te donker.
Krijg de indruk dat ik heel veel niet zie van wat er te zien valt.

Als je luchten een mooie toevoeging vind misschien een optie om met een verloopfilter te gaan werken zodat je onderin je onderwerpen wat meer kunt belichten en evengoed toch mooie luchten kunt vastleggen
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Dank je Frank voor je reaktie.

Ik werk nogal snel vertrouwend op bracketing om mij uiteindelijk een aangename belichting te geven, waarbij aangenaam is, wat het HDR programma mij als preset, evt met enige tweaks, geeft. Maar inderdaad het is zoals je zegt, als je naar de histogrammen kijkt zijn foto's 1, 3 en 5 te donker.

Tsja, het is wat eenvoudig om te zeggen in geval van HDR's: het is een kwestie van smaak als je het te donker vind, maar toch komt het daar wel eens op neer (zeg ik als niet-klassiek opgeleide fotograaf). Als ik naar de foto's kijk en het histogram in Lightroom helemaal naar rechts trek dan zie ik het volgende: Foto 1 vind ik minder sfeer krijgen; Foto 2 was al goed belicht; Foto 3 gaat erop vooruit; Foto 4 was al goed; Foto 5 wordt beter en natuurgetrouwer wel met wat meer ruis (maar gelukkig geen 'banding noise', waarom weet ik niet) in de schaduwen.

Ik ben het met je eens dat een goede belichting tijdens de opname evt gecombineerd met een grijsverloopfilter de ideale situatie is.

Gr. Alwin.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Heb je een gecalibreerd scherm? Want je hoeft echt niet naar de histogrammen te kijken om te weten dat deze foto's veel te donker zijn. En zoals je zelf al zegt, HDR is een kwestie van smaak.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Nee, ik heb niet een gecalibreerd scherm. Wat is de naam ook al weer van dat monitor calibratie apparaat?

[edit: Ik heb al één gevonden: Is DataColor Spyder 4 Pro wat?]
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Naar aanleiding van de terechte kritieken een bijgewerkte versie van 3 en 5 erbijgeplaatst.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

2011*Alwin schreefCOLONJe zegt onder andere dat de lantaarnpaal op foto 1 nog scheef staat en dat ik dat met TS recht had kunnen zetten. Ik denk, maar weet niet zeker, dat die lantaarnpaal daar scheef staat, want het gebouw van het rijksmuseum staat er wel recht op.
Toch zie je links en rechts wel een beetje nog naar binnen vallen (foto1). Niet alleen die rode lantaarnpaal. Kijk ook maar eens goed naar de rechterkant van de foto. Op foto2 zie je dat ook een beetje. Op foto5 zie je naar boven de muren juist een beetje wijken.
Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar de foto's geven me een beetje het idee dat de mensen in elkaar gedrukt zijn. De verhoudingen kloppen niet. Ik ben wel eens bezig geweest met "schuintrekken" enz. (transformatie) in Photoshop, om een en ander met een groothoek gemaakt, recht te zetten, maar met mensen op die foto's vind ik het nooit een succes worden. (Of ik doe iets verkeerd :wink:.)
Wat scherpte betreft: heb je de shift functie ook benut? Die is van belang op je scherptediepte enz. Al met al denk ik dat de TSE het beste vanaf statief kan worden gebruikt. Niet alleen voor de focus, maar ook voor alle andere instellingen. Het is een mooi objectief met ook zijn beperkingen. Maar je kan er mooie dingen mee doen. Je moet het objectief goed kennen en erg op het diafragma letten. (Op DpReview is een goed artikel te vinden over dit objectief, ik heb al vaker met de gedachte gespeeld om dit objectief aan te schaffen.)

Ik ben niet zo weg van het hdr in deze foto's. En de TSE maakt het voor mij niet mooier. Je foto's van Sherborne Abbey vind ik persoonlijk dan veel mooier, ook het hdr wat je daar hebt toegepast. Maar over smaak valt te twisten :).
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Dank je wel voor je commentaar, Anko.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar