Doel België

Urban exploring in al zijn facetten

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Krelis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2012 18:42
WoonplaatsCOLON Rockanje

Voor jullie misschien al de honderdste keer.. Maar voor mij de eerste keer.

Vond dat er een hele aparte sfeer hing en ik hoop dat ik dat goed heb overgebracht op de foto.

1
AfbeeldingStoel met helm by krijndehaas1, on Flickr

2
AfbeeldingGrasmaaier by krijndehaas1, on Flickr

3
AfbeeldingDoel Tankstation by krijndehaas1, on Flickr

4
AfbeeldingBinnenkant huis met fles by krijndehaas1, on Flickr

5
AfbeeldingStoel met varen by krijndehaas1, on Flickr
Gaat niet bestaat niet!
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Mooie serie. De bewerking past wel bij de absurditeit van Doel; een absurditeit die zeker in het pompstation terug te vinden is. Jammer dat je juist daar die harde zon in de achtergrond hebt; de bewerking komt daardoor minder tot z'n recht.

Maar hou me ten goede; ik heb absoluut geen verstand van HDR. Je mag alles negeren :D , behalve dat het een mooie serie is.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Voor mij de eerste , erg fraai.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Mooie serie en prima HDR's. De mooiste vind ik 3, dan 5, 1 is zeker ook een mooie, op 2 is het echt een rommeltje en maakt de foto wat druk en 4 vind ik wat minder om te zien.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik ben ook in Doel geweest, maar ik ga er niet ergens naar binnen. Er staan niet voor niets van die gele borden met de tekst dat het verboden is om de huizen binnen te gaan. Waarom doe je dat wel? Sorry hoor, maar ik vind het niet gepast.
Krelis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2012 18:42
WoonplaatsCOLON Rockanje

Het is niet ik deuren of ramen opengebroken heb hoor! Bij sommige huizen stonden de deuren wagenwijd open. Ik denk dat voor die huizen geld dat het eventueel gevaarlijk zou kunnen zijn.. Was hier niet. Dus heb een poging gedaan.
Gaat niet bestaat niet!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Het maakt niet uit of de deuren wel of niet open staan: je mag er gewoon niet in. En uit respect voor de bewoners zou ik dat ook niet doen.
Ik hou zeker van urbex, maar hier zou ik het niet doen. En illegaal ga ik nergens meer in, het mag niet. Telkens als ik ergens naar binnen ging, voelde ik mijn geweten. Over gevaren zullen we het nog maar niet hebben, ik heb ook zeker het een en ander gedaan, maar ik weet ook van ongelukken. (B.v. de Sinteranlage in Duisburg en ook in de Maginotlinie.) Als ik nu ergens wel graag naar binnen wil, zoek ik de legale weg en vraag ik om toestemming. Dat lukt vaak dan heb je alle rust en tijd en hoef je je geen zorgen te maken over gesnapt worden.
Krelis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2012 18:42
WoonplaatsCOLON Rockanje

Ik begrijp uit je reactie dat je het zelf ook gedaan heb.. Waarom maak je er dan zo druk om? Die huizen zijn vam niemand meer. Ik heb niks weg gehaald of verplaatst.. Ik had me goed in gelezen over Doel en overal stond dat mensen gewoon naar binnen gegaan zijn. Als je maar niks sloopt. Als je het zo erg vind dan kijk je er toch niet meer naar?
Gaat niet bestaat niet!
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik vind het ook geen probleem om ergens naar binnen te gaan zolang je de locatie maar met respect behandelt. "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints" wordt ook wel eens gezegd. De reden dat het voorboden is omdat de plaatsen vaak niet veilig zijn, er hangen losse pijpen, vloeren zijn niet al te stevig of het dak is deels ingestort. Maar zolang je je gezond verstand gebruikt en gewoon goed op let, beperk je het risico tot een minimum. Ergens vind ik wel dat deze "illegaliteit" en de spanning een beetje bij het urbexen hoort.

Maar back on topic: Het zijn mooie fotos en ook de HDR techniek vind ik goed toegepast. Niet te overdreven, net genoeg om de sfeer over te zetten. Ga zo door! De beste foto's vind ik nummer 1 en 4.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Krelis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2012 18:42
WoonplaatsCOLON Rockanje

Bedankt.!

En inderdaad "de code" aangehouden!
Gaat niet bestaat niet!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik ben nooit in huizen geweest! Maar in dit geval zeker niet. Via o.a. de borden wordt vriendelijk, doch dringend verzocht, ook uit respect voor de bewoners die er nog zijn, niet de huizen binnen te gaan. En sterker nog: het is gewoon verboden, staat op diezelfde borden. Zou een mooie boel zijn. Als het huis van je buren leeg staat, ga je er toch ook niet naar binnen?
Het gaat er ook niet om of je iets sloopt of verplaatst. Gewoon niet naar binnen gaan, dat is waar het om gaat. Als je in de leegstaande woningen naar binnen gaat, wat verboden is, waarom zou je dan ook niet bewoonde woningen binnen gaan, wat ook verboden is? Is nog spannender ook... Dan heet het ineens inbreken.
Als je wilt urbexen, zoek dan andere locaties uit...
Wat veiligheid betreft: gezond verstand gebruiken en goed opletten? Als er onverwacht weer een dakpan naar beneden valt, dan ben je niet snel genoeg. Of een schoorsteen, wat ook is gebeurd. Als je risico's wilt beperken, dan doe je dit niet. Je weet totaal niets over de staat van de objecten. Niet alles is gevaarlijk, maar sommige panden wel.
Alle woningen waren op slot, het zijn juist de urbexers die ze open breken. Nee, dat heeft niemand hier gedaan... Niemand laat zijn woning open achter. En of een woning nu wel of niet op slot is: dat maakt geen biet uit en zegt niets over de staat van veiligheid. Je maakt wel gebruik van het feit dat iemand anders een woning heeft opengebroken. Al staat de deur wijd open, dan nog blijf je er weg.
Het gaat verder vooral om respect. Mensen die hun woning moesten verlaten en dan ook nog hoe. Denk daar maar eens over na. Een en al ellende. Mensen die nu overal foto's tegen kunnen komen van hun huis. En dan in de staat waarin het verkeerd. Mensen die er gelukkig waren...
Als je je goed had ingelezen dan had je ook gelezen dat mensen daarom niet naar binnen gaan!
Wat mij betreft genoeg hierover. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben en er wat mee doen.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Wat betreft de foto's vind ik de eerste en de laatste een beetje gestileerd. Het lijkt alsof iemand het tafelkleed gedrapeerd heeft en de objecten zo geplaatst heeft. De foto met het tankstation mochten de pompen wat meer los van de achtergrond. Nu loopt de graffiti van de pompen een beetje door in de muur.
Foto nummer 4 ziet er niet veilig uit met dat loshangend dakraam.

Doel heeft inderdaad (zoals vele verlaten gebouwen en dorpen) een vervelende historie. Het klinkt inderdaad niet logisch dat de bewoners de deuren open hebben laten staan. Iemand zal de deuren open gemaakt hebben. Urbexers, inbrekers, zwervers. Wat ik niet begrijp is dat men niet van een nood een deugd maken. Men zou rondleidingen kunnen organiseren zodat fotografen legaal en veilig de gebouwen kunnen bezoeken. Entreegeld kan naar de huiseigenaren of een fonds om de huizen veilig te houden. Ondertussen kan de historie van Doel in leven gehouden worden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
mdbphotography

Wat een gezeur om naar binnen gaan of niet, dat is toch urbexen of niet? Zolang je gewoon de locatie met respect behandeld en je je gezonde verstand gebruikt is er niks aan de hand.

Anyway, on topic ... de foto's vind ik bij veel wat overbewerkt en standaard Photomatix, hoewel het leuk is om mee te experimenteren en iedereen toch ergens mee moet beginnen zie je dit soort bewerkte foto's overal wel. De enige foto waar ik het wel grappig vind is foto 3, gezien de hoeveelheid grafiti was dit toch wel een drukke foto geworden en de bewerking versterkt dit op een leuke manier. Voor de rest van de foto's zou ik toch echt een subtielere aanpak beter vinden, tonemappen/hdr is lang niet altijd nodig!
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Mooi hoor!

Doel
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Krelis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2012 18:42
WoonplaatsCOLON Rockanje

Bedankt!
Gaat niet bestaat niet!
Gebruikers-avatar
Promise
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:41
WoonplaatsCOLON Bergentheim
CONTACTCOLON

Erg mooie serie, ik hou wel van deze tak van fotografie en de bewerking.
EOS 70D en 700D - Canon 24-105mm L 1:4 - Canon EF 28-80mm L 1:2.8 - Canon 40mm 1:2.8 Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM -Tamron 90mm macro - LowePro Slingshot 300AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar