Dames toernooi

Van de f-jes tot de eredivisie, alle prestaties vanaf het voetbalveld

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Gisteren voor het eerst een voetbaltoernooi gefotografeerd.

Weer eens wat nieuws. Ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Bedankt alvast.

1.

38294

2.

38295

3.

38289

4.

38291

5.

38287

6.

38286

7.

38288

edit 3/6/2013 Laatste 2 foto's verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op JBWfotografie, in totaal 3 keer gewijzigd.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tja, het is het niet.

De laatste twee zijn simpelweg onscherp. Gewoon schrappen.
Het enige goede moment is foto 7, maar die zou ik dan weer veel verder aansnijden.
De andere foto's tonen het moment net te laat (bal te ver weg van de speelsters) of de speelsters net in een verkeerde houding (teveel met het gezicht weg, zoals bij 1,3 en 6)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

fotojeroen schreefCOLONDe laatste twee zijn simpelweg onscherp. Gewoon schrappen.
Wederom een fout die ik vaker maak, langer kijken en goed kijken. Er sluipen bij teveel onscherpe foto's tussendoor.
fotojeroen schreefCOLONHet enige goede moment is foto 7, maar die zou ik dan weer veel verder aansnijden.
De andere foto's tonen het moment net te laat (bal te ver weg van de speelsters) of de speelsters net in een verkeerde houding (teveel met het gezicht weg, zoals bij 1,3 en 6)
Is er een stelregel waar goede voetbal / sportfoto's aan moeten voldoen. Een soort van richtlijn? Of moet je op je gevoel afgaan. Ik heb dit afgelopen zaterdag voor het eerst gedaan, en vond het wel heel erg leuk om te doen. Weet jij of er workshops sportfotografie zijn (of heb jij nog eens tijd?)

Qua compositie, komt deze foto in de buurt?

38321

2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

JBWfotografie schreefCOLONIs er een stelregel waar goede voetbal / sportfoto's aan moeten voldoen. Een soort van richtlijn? Of moet je op je gevoel afgaan.
Nee, niet echt. D'r zijn geen geschreven regels. Maar als je naar veel voetbalfoto's kijkt, dan zie je over het algemeen veel strakker aangesneden foto's waarbij de bal dichter bij de foto's is dan wat jij laat zien.
Snij op die 7e maar eens de grond en een stuk van de bovenkant weg. Als je de foto in 3:2 verhouding laat dan valt er links en rechts ook een flink stuk af waardoor de foto al veel meer actie in zich krijgt.
JBWfotografie schreefCOLON sportfotografie zijn (of heb jij nog eens tijd?)
Ik heb zo geen idee of er echte workshops bestaan. Ik zie soms wel eens dingen voorbij komen, maar vaak mag dat niet echt naam hebben. Ikzelf heb helaas geen tijd om op structurele basis mensen hierin te ondersteunen en ik kan je niet meenemen tijdens mijn werk (dan heb ik te weinig aandacht om zelf beelden te maken)

JBWfotografie schreefCOLONQua compositie, komt deze foto in de buurt?
38321
Strakker aansnijden. Het moment is wel het moment waar je naar moet zoeken. Fysiek contact tussen de spelers en een bal erbij
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Kijk even op het blog van Jeroen http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... grafie.php

Dan heb je in ieder geval een mooie richtlijn om voetbal foto`s te maken. En daarnaast heel veel foto`s maken maar ook heel veel weggooien :mrgreen:

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Edbulk schreefCOLONKijk even op het blog van Jeroen.Dan heb je in ieder geval een mooie richtlijn om voetbal foto`s te maken.
Goed geschreven stukje, hier kan ik zeker wat mee. :lol:
Edbulk schreefCOLONEn daarnaast heel veel foto`s maken maar ook heel veel weggooien :mrgreen:

Ed
Ik had er (naar mijn idee) al zoveel weggegooid. 260 foto's overgehouden uit de 1300, maar ik ga ze met de tips nog een keer doorlopen en ben bang dat ik er veel minder ga overhouden.

- Zijn er nog meer tips / zaken waar ik op moet letten?

Ik ben er tijdens het fotograferen achter gekomen dat ik met de 70-200 net ff mm tekort kom. Nu is een 300/2.8 natuurlijk heel erg mooi, maar ook een enorme aanslag op je bankrekening.
- Als je binnen foto's maakt kom je dan ook goed weg met een 300/4.0?
Deze lens spreekt mij namelijk erg aan en is ook redelijk te betalen. Daarbij zie je ze 2e hands bijna niet voorbij komen, wat naar mijn idee ook kwaliteit aangeeft omdat niemand hem weg doet.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Binnen ga je het met f/4.0 waarschijnlijk niet redden als je ook nog snelle sluitertijden wil hebben
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Net wat Jeroen zegt, de 300mm 4.0 is voor binnen het niet echt. Ik gebruik zelf een extender 1.4 op een 70-200 2.8 en bevalt tot nu toe goed. Kan ik altijd terug vallen als ik licht te kort kom. De 300mm 4.0 is wel scherper dan deze combi.

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar