foto's van achter de speler(s)tjes

Van de f-jes tot de eredivisie, alle prestaties vanaf het voetbalveld

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
markvanbraam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2013 22:13
WoonplaatsCOLON Purmerend

Ik lees vaak dat foto's van de achterkant van een speler niet echt goed tot zijn recht komt. Zelf vind ik dat soms wel meevallen. Bijvoorbeeld bij onderstaande foto's. Het probleem bij mij is dat de foto's niet altijd scherp zijn. Ik schiet dan op de M stand met de volgende specificaties.

High speed: ISO 320, f/4, 1/200, Auto witbalans, metingsmodus: patroon

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoor graag jullie input
Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Mark, probeer eens een kleiner diafragma (hogere F-waarde) , hierdoor krijg je meer scherpte diepte. Je kunt je ISO waarde nog wat omhoog zetten om dit te compenseren.

Groet, Richard
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
markvanbraam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2013 22:13
WoonplaatsCOLON Purmerend

RReuser schreefCOLONMark, probeer eens een kleiner diafragma (hogere F-waarde) , hierdoor krijg je meer scherpte diepte. Je kunt je ISO waarde nog wat omhoog zetten om dit te compenseren.

Groet, Richard
Ga ik doen Richard. Heb ik dan niet dat de foto sneller korrelig wordt wanneer ik de ISO verhoog?
Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Je kan makkelijk naar 800 of nog wat hoger gaan zonder storende ruis. Kwestie ook van uitproberen en weten wat je camera kan.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLONJe kan makkelijk naar 800 of nog wat hoger gaan zonder storende ruis. Kwestie ook van uitproberen en weten wat je camera kan.
Sluit ik me helemaal bij aan :D

Succes !!

Groet, Richard
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bij de 1e twee foto's lijkt het mij oa ook op bewegingsonscherpte, gelet op de pionnen die achter het keepertje staan die nl wel scherp zijn.
Je zou iig de sluitertijd zo rond de 1/800 houden.

<Jeffry>

PS: mss voor wat handige tips van Fotojeroen: hier
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

kijk eens op mijn album, deze foto's zijn gemaakt met 70/200 tamron lens.
Sluitertijd meestel tussen 640 en 1000. Zet camera op sluitertijd voorkeur!!!
AI SERVO
Zet de auoto focus op alleen middelste scherpstelpunt.
Mag best wat meer inzoomen.
Zet de volgende keer de foto's er weer op! Ben benieuwd. Succes.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

nog 1 opmerking, ISO zet ik altijd op automatisch
markvanbraam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2013 22:13
WoonplaatsCOLON Purmerend

Bedankt voor de tip! Ik ga het zondag even proberen.
Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

margosubnel schreefCOLONnog 1 opmerking, ISO zet ik altijd op automatisch
Ik zou wel een maximum instellen in je camera om zo onoverkomelijke ruis te voorkomen (6400 oid).
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt het in twee delen splitsen;

1) technisch
- Je autofocus op AI-servo zetten.
- Het middelste scherpstelpunt selecteren.
- Je diafragma niet te gesloten (afhankelijk van wat je hebt, maar f/4.0 is een leuke uitgangsnorm, als f/5.6 het minimum is, dan dat)
Een hoger getal klinkt leuk, maar als de ouders in de achtergrond scherp zijn, dan is dat afleidend.
- Je sluitertijd minimaal 1/640, liefst hoger
- Je iso daarop aansluitend om tot een correcte belichting te komen. Als dit 100 is, dan kun je bijvoorbeeld 400 kiezen en een snellere sluitertijd.

Bij egale omstandigheden (dus geen wisselende bewolking met zon) kun je het beste stand M selecteren. Je stelt dan 1 keer alles in en vervolgens gaat je camera geen dingen meer veranderen als je te maken krijgt met een lichte of donkere achtergrond. Het licht wat op de spelers terechtkomt zal niet veranderen, dus richt je daar op.

2) Creatief
- Je zit verkeerd. Als het om de keeper gaat heb je een prima standpunt, maar dat spitsje op de rug is totaal niet interessant in de foto. Bedenk dat wij als kijker pas een connectie krijgen met een sporter als je hem ook in zijn gezicht fotografeert.
De plek die je kiest is dus erg belangrijk voor het verhaal wat je wilt vertellen. Ik neem aan dat het gaat om het jochie in het ajax-tenue (althans, die stond ook in je vorige topic op de foto)
Als je die wilt volgen, ga dan langs de achterlijn zitten en niet langs de zijlijn. Langs de zijlijn is een mooie plek voor spelers op het middenveld, overzichten in de 16, keepers en spelers die naar de zijkant lopen bij het juichen.
Je geeft zelf aan dat spelers op de rug volgens jou ook interessant kunnen zijn. Dat klopt, maar dan moet je wel creatiever gaan fotograferen, want op deze manier zit er in foto 2 bijvoorbeeld een veel spraakmakendere foto als je een stuk naar links had gezeten

- Je staat. Niet doen. Ga zitten. Ik zei het ook al in het andere topic. Reden is omdat we nu als kijker letterlijk neerkijken op de spelers. Wil je ze positiever uit de verf laten komen, dan moet je naar ze opkijken. Dat doe je alleen door zelf met de camera lager te zitten dan hun hoofdjes. In dit geval waarschijnlijk dus op je platte reet. Het maakt echt een wereld van verschil.

D'r zijn nog wel wat dingen, maar probeer eerst dit maar eens onder controle te krijgen :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
markvanbraam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2013 22:13
WoonplaatsCOLON Purmerend

Jeroen,

Duidelijk! Het gaat idd om het jochie in het Ajax-tenue.
Ik ga aanstaande zondag zittend ( in ieder geval laag ) fotograferen.
Thnx voor de tips.

Overigens vandaag apparatuurtechnisch een nieuwe aankoop gedaan. Was er al langer mee bezig maar in ieder geval de Canon EOS 5D Mark III en lens 70-200 2.8 besteld.
Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, dan zal het in ieder geval niet aan je apparatuur liggen! ;-) succes!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Tip: Probeer de nieuwe technieken/instellingen pas met je nieuwe camera... als de foto's dan veel beter zijn dan kun je je "oude" camera de schuld geven en heb je een nog beter gevoel bij de aanschaf van de nieuwe :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
markvanbraam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2013 22:13
WoonplaatsCOLON Purmerend

Hahaha...idd ja..Het is altijd makkelijk om de schuld aan het materiaal te geven
Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM
Gebruikers-avatar
fotopeter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2004 08:11
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mark,

Ik zou als eerste een lager standpunt kiezen.
Ga dicht op de grond zitten, klein opklapstoeltje meenemen.
Diafragma helemaal open en snelle sluitertijd, eventueel hogere ISO waarde kiezen.
Maak een keuze wie je wilt fotograferen, of de aanvaller of de keeper en stel daar op scherp, gebruik met 1 scherpstelpunt. Kies hierop je positie langs het veld hetzij achter de zijlijn hetzij aan de zijkant, Zie commentaar van Jeroen eerder in deze post.



Succes,
Peter
Canon user
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar