WVF D1 - Nieuw Buinen D1 (6-1)

Van de f-jes tot de eredivisie, alle prestaties vanaf het voetbalveld

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Ik heb gister foto's gemaakt bij de jeugd van WVF D1 met mijn nieuwe lens Canon ef-s 55-250 mm f4-5/6 IS. Heb voor het opstaan eerst even gekeken hoe het zat met de wolken en dat bleek net goed om toch naar het voetbalveld te gaan. Ik haalde een sluitertijd van 1/500 en daar was ik al enorm blij mee. Moet zeggen dat er goede actiefoto's tussen zitten zo voor mijn eerste keer. Alleen is het echt niet makkelijk. De 9 Af punten heb ik ingesteld in het midden, maar blijft een lastig verhaal waar je precies wilt schieten zeg maar. Kan ik niet instellen dat ie gewoon beide spelers scherpstelt?

Link foto's:
Het waren er 44 uiteindelijk geworden en dus makkelijker te delen met jullie via een link naar het album.

https://plus.google.com/photos/11166866 ... 0083521649" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben erg benieuwd naar jullie feedback!!
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Persoonlijk vind ik het best erg leuk om naar te kijken. Je ziet de passie en inzet op de koppies van de spelertjes! Doet me weer denken aan mijn eigen jeugd!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb er een paar gezien, wat er als eerste opvalt is dat er een aantal scheef staan, dat is nog te corrigeren.
Ook zie ik bij een paar foto's afgehakte voeten en heel erg krap gekaderd bovenin.
ik zou zeggen, haal je beste foto's eruit en plaats ze zichtbaar hier op het forum i.p.v. een link.
Dat kijkt prettiger en je krijgt meer respons.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

hayder1991 schreefCOLONKan ik niet instellen dat ie gewoon beide spelers scherpstelt?
Nope, kies één speler en focus je daar op.
Je kiest voordat je de foto maakt een kant. Je kiest aanval of verdediging van een partij. Wat je in beeld wilt brengen moet vooraf al in je hoofd zitten. Deze beslissing moet je wel even in een fractie van een seconde maken, en dat vergt ervaring. Maar je vat de essentie van de wedstrijd samen door de juiste keuzes. Dit is misschien wel een beetje voetbal fotograferen voor gevorderden, maar als je dat in je achterhoofd houd, dan kun je richting de juiste kant groeien, anders blijf je ronddwalen in de marge.

Maar voordat je die keuzes moet/gaat maken; probeer eerst de basis onder de knie te krijgen.
- Probeer het spelletje goed in te schatten, in je serie zitten nog een hoop beelden waar je gewoon totaal te vroeg of te laat bent. Probeer dit beter in te schatten en zo beter te timen.
- Werk je foto's netjes af. Dus rechtzetten en even opnieuw uitsnijden
- Bepaal wat je globaal in beeld wilt brengen en selecteer dat ook. Ik zie vier foto's van een keeper in het groen waarbij hij drie keer de bal uittrapt. Alle vier de beelden kun je achterwege laten want ze voegen, heel plat gezegd, niets toe.
Van de andere keeper heb je een leuke duik terwijl de bal voorbij vliegt, maar deze is scherp in de achtergrond en niet op de keeper; skippen zo'n beeld.
- Houd rekening met je achtergronden en je standpunt. Nu zul je je op de Weide Steen niet zo druk hoeven te maken om de achtergrond, maar je eigen gekozen standpunt wel. Probeer bij kinderen echt met je kont op de grond te gaan zitten. Ze zijn zelf al kleiner dan dat jij bent, dus op een krukje is eigenlijk nog te hoog.

Voetbal is geen moeilijk spelletje om te fotograferen. Als je het doorhebt. Om daar te komen moet je wel even doorbijten, maar daarna is het eigenlijk appeltje/eitje. Kan een paar jaar duren, dat wel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Roel Jansen schreefCOLONPersoonlijk vind ik het best erg leuk om naar te kijken. Je ziet de passie en inzet op de koppies van de spelertjes! Doet me weer denken aan mijn eigen jeugd!
dankje!
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

woody111 schreefCOLONIk heb er een paar gezien, wat er als eerste opvalt is dat er een aantal scheef staan, dat is nog te corrigeren.
Ook zie ik bij een paar foto's afgehakte voeten en heel erg krap gekaderd bovenin.
ik zou zeggen, haal je beste foto's eruit en plaats ze zichtbaar hier op het forum i.p.v. een link.
Dat kijkt prettiger en je krijgt meer respons.
Ga ik doen! thanks voor de feedback. Dat krap kaderin bovenin deed ik zodat de actie meer na voren komt.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

fotojeroen schreefCOLON
hayder1991 schreefCOLONKan ik niet instellen dat ie gewoon beide spelers scherpstelt?
Nope, kies één speler en focus je daar op.
Je kiest voordat je de foto maakt een kant. Je kiest aanval of verdediging van een partij. Wat je in beeld wilt brengen moet vooraf al in je hoofd zitten. Deze beslissing moet je wel even in een fractie van een seconde maken, en dat vergt ervaring. Maar je vat de essentie van de wedstrijd samen door de juiste keuzes. Dit is misschien wel een beetje voetbal fotograferen voor gevorderden, maar als je dat in je achterhoofd houd, dan kun je richting de juiste kant groeien, anders blijf je ronddwalen in de marge.

Maar voordat je die keuzes moet/gaat maken; probeer eerst de basis onder de knie te krijgen.
- Probeer het spelletje goed in te schatten, in je serie zitten nog een hoop beelden waar je gewoon totaal te vroeg of te laat bent. Probeer dit beter in te schatten en zo beter te timen.
- Werk je foto's netjes af. Dus rechtzetten en even opnieuw uitsnijden
- Bepaal wat je globaal in beeld wilt brengen en selecteer dat ook. Ik zie vier foto's van een keeper in het groen waarbij hij drie keer de bal uittrapt. Alle vier de beelden kun je achterwege laten want ze voegen, heel plat gezegd, niets toe.
Van de andere keeper heb je een leuke duik terwijl de bal voorbij vliegt, maar deze is scherp in de achtergrond en niet op de keeper; skippen zo'n beeld.
- Houd rekening met je achtergronden en je standpunt. Nu zul je je op de Weide Steen niet zo druk hoeven te maken om de achtergrond, maar je eigen gekozen standpunt wel. Probeer bij kinderen echt met je kont op de grond te gaan zitten. Ze zijn zelf al kleiner dan dat jij bent, dus op een krukje is eigenlijk nog te hoog.

Voetbal is geen moeilijk spelletje om te fotograferen. Als je het doorhebt. Om daar te komen moet je wel even doorbijten, maar daarna is het eigenlijk appeltje/eitje. Kan een paar jaar duren, dat wel
Wauw super advies! dank je wel, ga er zker wat meedoen!

Alleen heb nog bepaalde vragen.

Gebruiken jullie vaker photoshop of lightroom? voor nabewerking... bijv ik vind roteren etc fijner met photoshop, control t en draaien maar. ik vind roteren en recht zetten er niet functioneel uitzien. en dat ruis reductie programma neat image..wat een top programma alleen echt jammer dat je elke keer per foto moet doen en niet in combo kan gebruiken met lightroom wat ik dus als standaard programm gebruik. dat is gewoon een top programma en makkelijk met importeren etc en veel overzichtelijker.

De 3 beste foto's:

Afbeelding
Mooi in de dribbel^^

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

HoiHoi....

Het feit dat je probeert en advies vraagt zegt al genoeg, de wil is er, nu nog veel vaker schieten... probeer niet foto voor foto te schieten, maar maak de plaatjes sneller achter elkaar, timing is super lastig als je nog niet alles onder controle hebt...
Doen is dus het motto, nabewerken een must.. je kan zeker de foto nog lekker naverscherpen en zeker de compositie goed zetten, scheven foto's zijn niet zo heel erg als de compositie lekker is en omgekeerd ook, althans dat is mijn mening, zijn ze allemaal perfect dan kan je bij de profclubs langs de kant gaan zitten.. haha..
Kies ook een goede houding, op het veld langs de boarding, en dan zo laag mogelijk, ga is bij droog weer lekker op je buik liggen, geeft een fraai beeld bij de kleinere spelers... en maakt de actie spannender omdat de kijkhoek onnatuurlijk is.
Ik probeer altijd ook dikke palen te vermijden, dit is lastig omdat je altijd met de spelers mee beweeg, maar je kan je plek op het veld daar misschien ook wel op uitzoeken, ook zonnetje in de rug is prettiger, vanwege de schaduwval op de gezichten... het krijgen van een lekkere wazige achtergrond is een hoog diafragme keuze ofwel een klein getal, bij jou de 4.0, dit houdt tevens echter in dat je scherptegebied klein blijft en als een speler een halve meter erachter loopt of iets meer, dan krijg je die niet meer scherp, probeer daarom als het licht het toelaat om af en toe het diafragma iets op te schroeven als je bv, veel bossage als achtergrond hebt, dan is het minder storend dan wanneer er huizen of gebouwen staan..
Leuk al die adviezen he, maar de praktijk is vaak anders en lastiger maar ook weer uitdagender... en alle regels kan je ook overboord gooien en lekker zelf uitvinden wat je leuk vindt, want daar gaat het uiteindelijk om, neem is een lage sluitertijd, bv 1/60 sec en dan meebewegen met de speler (pannen) dit kan erg leuk uitpakken met juist het licht en de wazigheid/onscherpte van de rest van de foto...

Kortom uitdagingen genoeg ennuh laten zien he.. haha

Ook ik ervaar telkens obstakels en nieuwe dingen... blijft leuk..

Lightroom is geweldig.. dit programma is speciaal ontwikkeld voor de fotograaf, ruis onderdrukking is ook aanwezig en werkt prima, maar deze programma's zijn nooit zaligmakend natuurlijk, rechtszetten en compositie verbeteren is zeer simpel, altijd als laatste verscherpen natuurlijk en goed exporteren...
Fotograferen in RAW geeft je ook veel meer mogelijkheden om de witbalans te verbeteren en de foto nog iets op te lichten als dat wenselijk is, dat is bij de JPG niet mogelijk...
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

@huppekees:

Hartstikke top, want ik hou daar wel van dat ik zo geholpen wordt met advies! Ik ga aanstaande zaterdag weer foto's maken. Ditmaal bij de senioren en een dag later bij een tennistoernooi. Had trouwens de sluitertijd op 1/500 gezien de weersomstandigheden, maar mocht het weer beter zijn dan kan ik de sluitertijd nog hoger zitten en dan wordt het alleen maar beter denk ik. Ik had trouwens de beeldstabilisator wel gewoon aan en de focus op ai servo en continues alleen heb ik gemerkt dat ik dan nog niet super snel achter elkaar kan schieten haha omdat ie scherp moet stellen natuurlijk mja. Ga dit vooral meenemen dat ik me focus op de actie en daar op richt. haha die adviezen zijn prima hoor. ik ga veel oefenen en uitproberen. Bedoel je met compositie hoe het beeld na voren komt? croppen etc?
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Maar ik denk dat de foto's scheef stonden, omdat ik geen klapstoeltje mee had. schoot gewoon vanuit me knieën.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Afbeelding
@jeroen

Ik zag deze foto ook staan hier op het forum en deze fotograaf heeft wel beiden spelers scherp op beeld (gezicht)..en je verteld mij dat ik moet focussen op de aanvaller of verdediger want ik heb me af punt in het midden staan.

Gr hayder
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat je met één scherpstelpunt werkt en op één speler scherpstelt wil niet zeggen dat de ander nooit scherp is hoor.

Je hebt een bepaald gebied waar de scherpte ligt rondom een focuspunt. Dit is een beetje ervoor en een beetje erachter. Zolang alle belangrijke personen zich in die zone bevinden, zijn ze allemaal scherp. Dit gebied is afhankelijk van onder andere brandpunt en gekozen diafragma.

Maar op jouw laatste eigen voorbeeldfoto zijn ze toch ook beiden scherp:
Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

oh ja dat klopt haha!

misschien een rare vraag maar ach.

is deze campingstoeltje prima voor op het voetbalveld? of zouden jullie iets anders aanraden? http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor dat geld snel doen.

Al gaat ie vier weken mee, dan boeit dat niet voor 2 euro
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Als dit de eerste keer moet je niet te veel verwachten.
Gewoon nog eens wat vaker proberen. Voetbalt je zoontje hier ook? dan heb je denk ik ieder weekend de tijd om te oefenen.

Het zal de volgende keer niet meteen goed helemaal perfect gaan.
(er is naar mijn idee geen enkele fotograaf die elke foto raak heeft)
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D!ck schreefCOLONVoetbalt je zoontje hier ook? dan heb je denk ik ieder weekend de tijd om te oefenen.
Voetbalt ie niet, dan kun je nog een hele zondag of zaterdag oefenen op het voetbalveld hoor
D!ck schreefCOLON(er is naar mijn idee geen enkele fotograaf die elke foto raak heeft)
Niemand, zelfs de beste niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

haah nee ben nog niet getrouwd en ook geen kinderen. ben 22 jaartjes haha. Ik ging gewoon bij club om de hoek en vond de d1 leuk om te zoen. Aanstaande zaterdag ga ik bij een senioren elftal en zondag bij een tennistoernooi. Hopelijk is het weer goed, want heb geen 2.8 eh hahaha.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar