Canon 24-105 IS ruis, geen ruis met ext. mic?

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MF Michael
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2013 03:22
WoonplaatsCOLON Noord-Holland

Hallo forum leden,

Sinds vandaag heb ik mijn 24-105mm lens van Canon, mooie lens. Alleen zoals bekend was hoor ik de motor van de stabilizer tijdens het filmen(EOS 60D)
Van te voren wist ik het wel en dacht dat het misschien bij mij mee zou vallen, jammer dat dat niet zo blijkt te zijn.

Afijn, nu is mijn vraag,
of de IS ruis niet meer te horen is(of bijna niet meer), wanneer ik een externe microfoon(Zoom H1, Rode videomics) op de hotshoe plaats(nog steeds in de buurt van de lens dus)
Nu kan ik hem namelijk al duidelijk horen, wanneer ik 20-30cm met me oor van de lens vandaan ben.

Bij voorbaat dank.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

maar muh oor pikt dan ook geluid uit alle richtingen op, de rode is richtinggevoelig en pikt vooral geluid op uit de richting waarin wordt gefilmd.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Veel van de mogelijkheden om een Zoom H1 te monteren is solide en die zit ook een stuk dichter bij de lens, hierdoor heb je ook grotere kans dat je net als bij je interne microfoon alle hands-on en vibraties terug zal horen.
De meeste modellen van Rode worden geleverd met een rubberen ophanging wat direct een verhoging is waardoor je de afstand van lens>mic vergroot. Zoals hierboven al is aangestipt heb je uiteraard ook te maken met type microphone en het bijbehorende patroon van geluid wat deze oppikt.
Maar je zal zelf bij gebruik van de Rode mics(of andere merken) in de hotshoe nog steeds wat geluid van de IS horen, al is dat wel minimaal en evt. makkelijk te verwijderen middels het gratis verkrijgbare Audacity. Je kan de microphone namelijk niet kwalijk nemen dat hij geluiden oppikt ;)
Als je jezelf er dan nog aan stoort of niet achteraf wil filteren is het een optie om IS uit te schakelen of audio off-cam te gebruiken
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
MF Michael
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2013 03:22
WoonplaatsCOLON Noord-Holland

@eos4all Dat is waar, maar ik dacht zelf aan een stereo mic(Rode stereo mic(pro) of Zoom H1) en dan nog denk ik bij een richtmic, dat het geluid alsnog opgepikt kan worden(weet ik eigenlijk niet, vandaar de vraag)

@WireWess Bedankt voor je uitleg. Opzich heb ik met de interne mic geen last van het geluid tijdens hands-on of scherpstellen e.d.
Verder ga ik zelf nu niet geluid off-cam gebruiken, gaat nu even om gewone privé filmpjes. En inderdaad mics met verhoging zitten natuurlijk al verder vanaf de lens.
Maar als de IS ruis al veel minder is en de mic dus ook hoger zit, stoor ik me er denk ik niet heel erg aan.
Wanneer ik vanaf statief of rig film, gaat de IS sowieso uit, dus dan zou ik t probleem niet hebben. Maarja juist voor de keren dat ik vanuit de hand film, wil ik IS wel aan en de ruis niet horen(of zo min mogelijk)

Ik hoop dus dat er nog iemand anders een antwoord heeft, die ervaring met deze combo heeft, Canon 24-105mm en externe mics(Rode mics/Zoom h1)
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat wil je nog meer weten dan? Ik heb alle door jouw genoemde hardware gebruikt en ook varianten daarop.
Niet alle 24-105's klinken hetzelfde, de een klinkt wat meer als een koffiemolen dan de ander ;)

Bij het gebruik van de Zoom H1 heb je een kortere accuduur, meer variabelen die fout kunnen gaan en deze pakt veel omgevingsgeluid op, daarnaast wel makkelijk om af en toe van je camera te halen en als losse mic. te gebruiken.
Als je een Rode mic gebruikt is het een kwestie van inschakelen, demping kiezen en gaan.

Daarnaast moet ik er wel bij zeggen dat Canon camera's standaard automatische volumeregeling gebruiken(AGC) voor de mic. ingang, als je in een stille ruimte iets opneemt zal je de gevoeligheid van de mic. verhogen tot hij wat geluid ontvangt maar dit resulteert helaas ook direct in veel ruis en in het geval van een lens met IS zal het geluid van de IS heel erg worden versterkt.
Om dit te voorkomen bestaat er op sommige body's de mogelijkheid om het audioniveau op handmatig te zetten en anders heb je altijd nog de mogelijkheid om Magic Lantern te installeren en AGC uit te schakelen.

Mocht je nog een rig zoeken, ik heb nog een schoudersteun PB'en voor meer info ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
MF Michael
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2013 03:22
WoonplaatsCOLON Noord-Holland

Zelf heb ik al Magic Lantern, dus van AGC heb ik geen probleem en op mijn 60D kon ik audio al zelf regelen(wat ik ook al deed :)
Verder heb ik even gekeken naar shockmounts en kwam tot een combinatie van de Zoom H1 op/aan een Rode SM3 shockmount.
De Zoom H1 hangt dan op een aardige afstand van de lens.
En ik wil eigenlijk ook een mic die omgevingsgeluid opneemt, niet bedoeld voor interviews, meer voor sfeer beelden(vakantie etc.)

Naja dan zit ik ook met deze vraag dan, of ik echt een stereo mic moet nemen(denk zelf altijd van wel, omdat ik alles wil horen/omgeving) of een mono richt mic of die ook aan mijn behoefte voldoet.
En een rig hoef ik voorlopig niet, heb zelf wat gefabriceert dat naar mijn behoefte werkt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar