Filmen

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Binnenkort moet ik ergens een filmpje gaan maken, voor een bruiloft.
Van filmen met mijn DSLR heb ik eigenlijk geen kaas gegeten, wel eens gedaan hoor, maar eigenlijk zonder kennis.
Het filmpje wordt op vast plek geschoten, van een groep mensen ervoor (Als zijnde theather zeg maar).
Aangezien ik de ruimte niet ken gaat mijn 10-22mm, 15-85mm beide sowieso mee, dit op een 600D.
Dan kan ik daar niet stuk op lopen, moet altijd goed gaan.

Achter, waar moet je op letten met filmen? Geluid wordt er later onder geplakt, dus dat is (gelukkig) geen issue.
Instellingen? Heb je daar net zoveel mee te maken als met foto's maken?
Of is het gewoon film stand, scherpstellen, en op de ronde rooie knop drukken, en gaan met die banaan?
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Geluid: spreek een teken af dat geluid en beeld gelijktijdig starten anders loop je serieus tijd te verdoen bij het synchroniseren van beeld en geluid.
Geluid(2): zet toch het geluid op de 600D manual, zo voorkom je dat het te hard opgenomen wordt, en heb je een punt waar je geluid en beeld nog beter kunt synchroniseren.
Geheugen: op zijn minst een class 10 kaartje. Vergeet niet dat je maximaal 4Gb of 29 minuten in een keer kunt filmen. Met Magic Lantern heb je die grenzen niet, maar dat moet je wel durven te installeren.
Plaats camera, waar komt die te staan? Achteraan? Zou ik eerder een 70-200 meenemen. De 10-22 mm vervormt die niet heel erg?

Voor de rest is het toch afwachten wat de zaal gaat doen, qua licht e.d.

Oh ja, accu's, veel accu's.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Bedankt voor de reactie!
Het wordt iets met playbacken, dus een paar honderste verschil gaat achteraf niet uitmaken.
Het geplaybackte liedje plak ik er later gewoon weer onder, zodat je geen "opgenomen" geluid krijgt, maar gewoon het nummer direct en origineel.

Er is me ook al verteld dat het erg simpel mag zijn, en vooral grappig moet zijn.
Natuurlijk wil ik wel gewoon het beeld zo goed mogelijk hebben... Vandaar interesse in instellingen...

Kaartjes zijn snel genoeg, tot nu toe nooit problemen gehad daarmee met vakantie shotjes...
Het is niet IN een theather, maar ik bedoelde meer het type set up hiermee... Volgens mij wordt het ergens een kantine van een bedrijf, maar de camera komt volgens mij op 1 plaats vast, waar normaal (In een theather :wink: ) ongeveer de geluidsman zou zitten...
Het bereik gaat alleen mee om er zeker van te zijn dat de groep er in 1 keer op gaat passen. Neem uiteraard zoveel mogelijk mm's, zodat alles erop past, maar toch het minst vervormd.

De accu's, hele goeie! Deze zou ik nog wel eens vergeten kunnen zijn :lol:
katjang
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2012 00:05

zet de camera ook op 24fps/25fps en sluitertijd op 1/50.
Ga niet lager want als er beweging is krijg je schokkerige beelden.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Het eerste waar ik aan zou denken is een statief !! Verken eerst ook de ruimte waar je gaat filmen. Hoe het aanwezige licht is en zo.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Statief check! Deze stond ook al op de lijst...
Over het aanwezige licht: Bij filmen valt er toch weinig (of niks) zelf aan te passen?
Filmen ben ik echt nieuw in...
Gebruikers-avatar
LeonBöhmer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2013 23:44
WoonplaatsCOLON Zutphen

Film in iedergeval zo wijd als kan en vergeet vooral je image stabilizer niet aan te zetten als je uit de hand gaat filmen! En op statief weer uit zetten want de IS blijft actief ook bij stilstand. Succes
Canon EOS 5D mkII + grip, 24-70mm f/2.8L, 16-35mm f/2.8L, 50mm Plastic Fantastic f/1.8II, Speedlite 430EX
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

LeonBöhmer schreefCOLONFilm in iedergeval zo wijd als kan en vergeet vooral je image stabilizer niet aan te zetten als je uit de hand gaat filmen! En op statief weer uit zetten want de IS blijft actief ook bij stilstand. Succes
De IS uit, ook handig om rekening mee te houden.
Die stond nog niet op mijn lijst, bedankt!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Afgelopen zondag was het zover, mijn eind resultaat: Niet bevredigend!
Echter, de mensen voor wie ik het opnam waren erg erg blij mee.
Paar puntjes die misschien vermelden waard zijn:
1) Op het scherm van de camera is contrast veel slechter dan op de tv; als het erg donker lijkt op je scherm, zijn er op een tv vrij veel details over, en blijft het beeld vrij goed
2) Mijn 10-22 had ik uitgeleend, dus Tamron 11-18 gebruikt zonder stabilizer, maakt een best verschil
3) Op een gegeven moment werd alles wit, daarna zwart, en toen werd het weer normaal, zo'n 2 seconden dus geen beeld
4) De mensen voor wie ik opnam wilden het niet over doen en vonden het prima, en waren erg blij!

Case closed :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar