Welke moet ik kopen?

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Agii
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2013 18:49

Ik wil een camera kopen om muziek videos mee op te nemen en ook moet het niet super duur zijn.

Welke raden jullie mij aan om te halen?
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Welkom op dit forum.
Wat voor de ene persoon duur is, is voor de ander een koopje. Wat is je budget ongeveer en is dit budget voor een camera met of zonder objectief.
Laat maar horen!

Groet!
Dward
Agii
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2013 18:49

Ik wil max 800 euro uitgeven en ik heb geen idee wat een objectief is :p
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Objectief is een duur woord voor lens. Je wilt muziekvideos maken, wat gebruik je om geluid op te nemen? Moet dat ook met de camera of doe je dat los? Ga je handmatig scherpstellen?

Voor €800,- krijg je inderdaad een DSLR als je een groot formaat sensor wilt. Als je wilt autofocussen, zou ik voor Sony gaan - maar de meeste video enthousiasten doen met de hand scherpstellen en dan heeft Canon weer wat voordelen.

Heb je ervaring met het maken van video? Dat maakt verschil. Ik denk trouwens dat andere fora beter geschikt zijn voor deze vraag, wij zijn hier toch redelijk foto georiënteerd.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik zou zeggen: koop een Canon Legria HF G25 videocamera. Geen gezeik met losse objectieven. Gewoon een SD kaartje erin en filmen maar. En momenteel ook nog eens met €100 retour na aankoop... Dus net geen €800,- En nog steeds een canon camera.

Groet!
Dward
Agii
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2013 18:49

@addy101. Audio opnames doe ik via een microfoon dus audio van cam is niet echt belangrijk. Ik heb wel liever zelf focussen. Kan je misschien zeggen welke forum ik dit het beste kan vragen want ik vond deze ook met moeite

@Dward. Die ene wat je hebt opgenoemd is wel een beetje aan de dure kant voor mij, wat is het verschil tussen dit en een DSLR van paar honderden euro's, ik heb ook gekeken naar andere cameramannen die muziekclips maken en die hebben ook altijd DSLR's

Als welke videoformaat slaat een canon de videos op? Want mijn edit programma pakt de audio van MTS videos niet
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Grootste verschil is dat een videocamera zoals bijv. de Legria geen verwisselbare objectieven heeft, voorzien is van autofocus en een groot zoombereik heeft. Dit in tegenstelling tot een DSLR. Daar werk je met losse objectieven (zoom of primes) en moet je voortdurend zelf de scherpstelling in de gaten houden en met de hand aanpassen. Een heel andere manier van filmen dus.
Canon DSLR camera's slaan video op als MOV (Video: H.264) en geluid als lineair PCM.

Een Canon EOS 600D met 18-55 zoom objecties koop je voor rond de 600 euro. Zoek maar eens op Marktplaats.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Beste agii,
Bedenk je wel dat de meeste pro's die muziekvideo's maken met een dslr ook pro spul hebben. Vaak gebruiken ze camera's die buiten je budget liggen. Daarbij komt dat objectieven ook erg prijzig zijn. Je kunt beginnen met een camera als een 550D en een simpeler objectief. Ik denk echter wel dat je qua mogelijkheden op filmgebied dan snel bent uitgekeken. Wellicht is een dedicated videocamera dan beter.

Ook denk ik dat het een goed idee is om je eerst zelf te orienteren voordat je hier aan begint. Een goede clip maken met een dslr is niet simpel en afhankelijk van je doel (verkoop van video's of gewoon leuk voor thuis). Misschien is het ee idee om eens een toestel dat veel opties heeft te huren of mee te kijken met iemand om er wat meer over te leren

Succes met het zoeken!
Canon
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik ben het 100% eens met de mening van Sven2912.

Groet!
Dward
Agii
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2013 18:49

Als ik kijk naar de specificaties van 500D dan staat er 3,4 fps. Betekent dit dat het 34 is of 3,4. Ik neem aan dat het geen 3,4 frames per seconde is want dan is het veelste traag.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Die 3,4 frames per seconde slaat op het aantal beelden in de foto stand. Voor de filmstand kan je kiezen uit:

• 1920 x 1080 (1080P, 16:9) @ 20 fps
• 1280 x 720 (720P, 16:9) @ 30 fps
• 640 x 480 (4:3) @ 30 fps
• Quicktime MOV format (H.264 video,linear PCM audio)
• Up to 29 min 59 sec (or max file size 4 GB)

Maar... als ik zo je vragen lees krijg ik de indruk dat je (nog) er weinig weet over (filmen met) DSLR camera's of DSLR's in het algemeen.
Ik wil je sterk aanraden om je eerst meer te verdiepen in de technische kant van DSLR's voor dat je überhaupt iets gaat kopen. Apparaten bekijken die anderen voorstellen zonder dat je begrijpt waar je het nu werkelijk over hebt is zo zonde van je tijd.

Groet!
Dward
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Als je snel bent....... 600D + 18-55 ISII voor 419 euro: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... langId=-11..." onclick="window.open(this.href);return false;. Koopje!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

WERKENDE LINK... :oops: : http://folder.mediamarkt.nl/wk45/page/2-3" onclick="window.open(this.href);return false; MET 18-55 IS STM
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Losse microfoon, maar waar neem je het geluid mee op, los of op de camera? Heb je die kosten betrokken bij je keuze?

Als je een beter forum wilt voor video: http://www.dvinfo.net/forum/ - moet je wel je Engels oppoetsen.

Een 600D werkt waarschijnlijk goed genoeg, ik zie zo geen probleem. Is beter met autofocussen dan de meeste andere Canons. Als je handmatig wilt scherpstellen is de 18-55 geen fijne lens, dan moet je een andere lens kiezen. Die pro's gebruiken vaak een 24-105, maar die is €600,- zo uit mijn hoofd. Een lens met USM en IS is wel fijn voor video, weet iemand hoe de 18-135 het doet bij handmatig scherpstellen?

Een semi-pro camcorder zou makkelijker zijn, maar die hebben allemaal een kleine sensor. Als je een grote sensor wilt, kom je uit bij een DSLR. Kijk ook eens op de site van Phillip Bloom, die zegt wel zinnige dingen over video.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar