filmen met canon 700D

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Een vraagje over filmen met canon 700D met daarbij een lens 18-55mm IS STM.

Ik wil filmen op AF echter, kan niet ontdekken of ik daarbij het diafragma kan veranderen!

Is er iemand die mij daarover kan vertellen aangezien in de gebruiksaanwijzing niets over wordt verteld.

groetjes Cees
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je filmt in stand Av, of M, dan moet je het diafragma nog gewoon aan kunnen passen. Bij AV past ie je sluitertijd aan en bij M wordt je film lichter of donkerder.

AF heeft er weinig mee te maken, maar ik vind autofocus tijdens het filmen eigenlijk maar irritant werken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Tja dat is nu juist mijn vraag, dat is niet te vinden! Bij het foto maken is dat een fluitje van een cent, echter bij filmen??
Cees
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Ik ga er vanuit dat je de wijziging wil doen TIJDENS het filmen zelf :

Dat werkt gewoon prima in M mode (manual) maar NIET in Av-mode. (Av mode, Tv mode bij video-stand .... je Canon werkt dan eigenlijk in P-mode)

In M-mode :

Ofwel via het aanraakscherm ofwel via de Av knop.

Via het touchscreen en nadat je op ' info ' knopje hebt gedrukt, dan zie je onderaan de instellingen : welke AF mode, sluitertijd en diafragma, ook iso-waarde en het vergrootglas om in te zoomen. Dan werk je ook geluidloos, het aanraken van het scherm veroorzaakt geen geluid. Onderaan het schermpje komt dan een soort schuifbalk te staan als je op het Av-icoontje tikt, met pijltje naar links en naar rechts.

Werk je via de Av-knop, dan moet je om de waarde aan te passen aan het wieltje draaien en dat gaat van klak, klak, klak.

Let wel, klein schermpje, kleine icoontjes en dan bij sommige dikke vingers ... voor je het weet verleg je je focus omdat het aanraakscherm zo gevoelig is.

Nu heb ik dit getest op een 100D maar dat is het kleinere broertje van de 700D en zal weinig verschillen qua werking en bediening.

In Av-mode kan je het diafragma NIET veranderen tijdens het filmen. (als je dan op de Av-knop drukt dan kan je wel de belichting verhogen/verlagen, je krijgt dan zo'n compensatie-balkje te zien). De dof wijzigt echter niet.

Misschien zit er zoiets in via Magic Lantern ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar