Gimbal voor 70D

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Omdat ik soms wel eens film met mijn 70D zoek ik een goede stabilisator en wil dan meer dan een Glidecam. Liefst heb ik iets van een gimbal, want ik film niet voldoende om een Glidecam te leren gebruiken, wat maanden schijnt te duren (en bij sommigen wordt ik dan nog steeds zeeziek van het beeld).

Ergens denk ik aan de DJI Ronin M. Wat ik erover lees is dat dit gewoon goed is en dat ik er jaren mee vooruit kan. Nadelen zijn echter de grootte, dat ik 'm niet even snel hier en dan weer daar neerzet/leg en dat ik soms kort op een paar locaties film die op fietsafstand zijn. Dat ding dan steeds opbouwen of afbreken zie ik dan niet zitten.

Een alternatief is de Zheyun Crane 2. Die is sneller gebruiksklaar, kleiner en makkelijker ergens neer te leggen. Nadelen hier zijn dat ik 'm sowieso niet kan gebruiken met mijn 24-105 of 12-24 lenzen omdat die te zwaar zijn. Ik zou 'm dan gebruiken met de 50mm F1.8 en er een 24mm F2.8 STM bij nemen. Deze gimbal is echter geschikter voor mirrorless camera's en kleine dslr.

Afgelopen weekend zag ik iemand met een gimbal van ProAim lopen. Lijkt op de DJI Ronin M, maar net iets kleiner. Die sprak mij aan, maar blijkt niet meer te bestaan... wat ik als alternatief vind is duurder dan de Ronin M, die ik al duur vind maar nog kan overwegen.

Wat raden jullie aan? Andere suggesties zijn ook welkom.
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Een Zhiyun Crane wordt het niet. Teveel gewicht voor 1 hand. Ik heb de Moza Air besteld, die lijkt op de Zhiyun Crane, maar kan iets meer gewicht aan (tot 2,5kg). Mijn Canon 70D met Tokina 12-24mm f4 werkt er prima op, maar het apparaat voelt te goedkoop en je moet alles echt superstrak vastdraaien dat het bijna ongemakkelijk wordt. Met mijn unit heb ik ook pech: kabelbreuk in de oplader (die trouwens lelijk en veel te groot is voor de bijgeleverde batterijen) en 1 schroef van 1 as draait wel vast, maar dan schuift de as alsnog waardoor balanceren dus geen zin heeft omdat ie toch uit balans schuift. Die gaat retour afzender.
Ik kijk verder (hopelijk ergens een keer een Ronin M in het echt zien en voelen voordat ik de keuze maak) en hoop dat hier nog tips komen!
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik heb wel geen oplossing voor je probleem Dirkjan maar ik volg je wel met veel interesse. Met mijn 5D IV ben ik ook steeds meer aan het filmen gegaan en ik sta er zelf versteld van hoe goed dat werkt. Nu nog wat technieken bijleren en alle tips zijn welkom.
Paul
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

De Ronin M is afgelopen week in prijs verlaagd van €1159,- naar €979,-. Nog steeds duur, maar toch €180,- minder. Ik heb 'm toch maar gekocht en ben opvallend tevreden. Het is wel iets groter dan een Zhiyun Crane of Moza Air, maar uiteindelijk valt de tijd om het op te bouwen best mee t.o.v. de Zhiyun of Moza. In alle gevallen moet je immers een paar dingen aan elkaar maken en bij de Moza Air is het toch slim om de dual handle in elkaar te zetten (een spiegelreflex met gimbal is gewoon te zwaar voor 1 hand). In dezelfde tijd heb je ook de Ronin M in elkaar zitten. Ook het monteren en balanceren van de camera duurt nagenoeg even lang.
Het grote verschil zit erin dat de Ronin M toch wat duurder is, groter en je echt de standaard nodig hebt om 'm even neer te zetten. Daarvoor krijg je wel een apparaat wat degelijk voelt, professioneel oogt (wie weet wat dat nog oplevert als mensen mij ergens aan het werk zien) en gewoon echt goed werkt.
De huidige versie van de Ronin M komt met een kleinere batterij dan de versie van 2 jaar geleden, maar in ruil daarvoor krijg je wel 2 batterijen. Je kan er dus 1 opladen terwijl je de ander gebruikt.

Ik lees her en der dat het slim is om een losse monitor te kopen. Je kan het scherm van je camera wel zien, maar een monitor geeft meer gemak. Daar wacht ik nog even mee. Eerst maar eens zien hoe het zo werkt en hoe vaak ik het gebruik (en dus of ik de aankoop kan rechtvaardigen).

Ik heb 'm wel een paar keer in elkaar gezet en uit elkaar gehaald. Dat is kort oefenen, maar vooral het balanceren moet je een paar keer doen om er handig in te worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar