Uitstapjes met fotoclub

Hier kun je tips en ideeën uitwisselen voor mooie locaties.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb me onlangs opgeworpen om de maandelijkse uitstapjes van onze fotoclub te organiseren.
Mijn streven is om de uitstapjes zo divers mogelijk te maken. Dus één uitstapje urban exploring, volgend uitstapje macro-fotografie, dan stadsfotografie, natuurfotografie enzovoort enzovoort.
Ik heb, tot nu toe de volgende ideeën:
- Macro/bloemen fotografie
- Glasblazers Leerdam
- Wild/natuur fotografie in nabijgelegen Nationaal park "de Grote Peel"
- Landschaftspark Duisburg
- Modelfotografie.
- Kinderfotografie.
- Panning en autofotografie bij 24uurs 2CV race op Francorchamps, 19 en 20 oktober.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
De locatie uitstapjes zijn simpelweg naartoe gaan en eventueel van te voren bellen voor info of prijzen. Het zijn de macro/model/kinderfotografie wat me lastig lijkt te organiseren. We hebben een club locatie, een lokaaltje van het buurthuis. Dus tl verlichting, lamellen, beperkte ruimte om een studio op te bouwen. Ook hebben we als club geen studio-apperatuur, dus wordt het bij elkaar sprokkelen van lampen en dergelijke of huren. Vraag is, heeft iemand ervaring met zoiets te organiseren en kan iemand tips geven?

Tweede vraag: heeft iemand nog suggesties. Doel is om het zo kostenneutraal mogelijk te houden en in de buurt van Helmond (ongeveer 1 tot 1,5 uur rijden)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

kijk eens voor studio verhuur op de inspiratie studio
is in Uden dus niet zover van Helmond.
Ben er nog niet geweest (wel binnenkort) maar misschien kan mede EOSdigitaal lid Marco van Eck kan je daar misschien meer over vertellen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Tsja Mark,

Ik ben daar "vaste" klant qua cursussen / workshops en ook de fotoclub heeft daar zijn thuis basis.

Het is een leuke studio maar vooral de mensen zijn lekker gewoontjes, daar hou ik van :)

Heb even geen tijd om me een verhaal te typen, moet gaan, maar kom later op dit topic terug :)
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Eerst nog even kort over de Inspiratie Studio.

Het is "gewoon" een studio welke ook te huur is incl. verlichting. Studio fotografie is leuk (vind ik) maar kan ook duur zijn. Natuurlijk kun je met ze over de prijs praten maar ik ben daar geen partij in. Neem gewoon contact met ze op als Uden een optie voor je/de club is.


Zelf een "studio" bouwen... tsja, dat vind ik een lastige. Voor niet al te veel geld heb je een statief met softbox (€100) waar je natuurlijk lekker mee kunt spelen mits je een flitser hebt. Maar je zit met de aansturing (kabeltje of zender of infrarood of...). Iedereen heeft een ander merk toestel dus het kan best ingewikkeld worden. Van de andere kant kun je het met "gewoon"(TL) licht proberen maar dan gaat het effect van een studio weg, vind ik.

Als je met de club wilt leren zou ik een uurtje of twee een studio huren en kijken of iemand je/jullie iets in die studio wilt leren. Het gebruik van een lichtmeter, aansturing flitsers, positioneren lichtbronnen, sterkte lichtbronnen, houdingen model, aansturing/omgang met het model ik kan zo nog wel even doorgaan... En ja, dat gaat geld kosten...

Misschien dat iemand het idee van een studio zonder investering zonniger, dus minder investering van geld, inziet dan mij, ik hoor het graag!

Zoek anders eens op Google naar het bouwen van een goedkope thuisstudio. Je komt een aardig eind met een goedkoop wit doek en bouwlampen...


Ideeën voor een fotoclub, een super leuk topic waar ik graag mee denk! Hopelijk komen meer mensen met suggesties!

* In je lijstje mis ik nachtfotografie, dit is erg leuk! Statief opzetten, lange sluitertijden - succes verzekerd:) Het High Tech campus in Eindhoven is een leuk onderwerp maar ook een brug over een snelweg kan al leuk zijn. Eindhoven glow? ;)
* dierentuin
* high key / low key
* landschappen (ook in de Grote Peel)

Pfft ff blanco, er komt nog wel meer uit;)
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de tips. Maandag hebben we weer bijeenkomst, dan zal ik wat plannetjes op tafel gooien. Inspiratie Studio zal ik een keer bellen voor informatie.

Voor het aansturen van een externe flits, volgens mij heeft iedereen een canon of nikon DSLR. Even inventariseren of we met 2 of 3 aansluitingen toe komen. Een studio samenstellen betekent wel dat we moeten kijken wat we willen en kunnen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ondertussen hebben we al wat uitjes geregeld. Panning, urbex, landschap, stad. Binnenkort krijgen we van de expositie commissie van de fotoclub, het onderwerp te horen. Hierop aansluitend zal een clublid wat vertellen over creatief denken/fotograferen. "Out of the box" denken, zeg maar. Het komende uitstapje willen we daarop laten aansluiten. Daarvoor heb ik het volgende bedacht, wat ik met jullie wil delen:
Locatie is in principe onbelangrijk. Ieder stadje of dorpje zou hiervoor geschikt zijn voor deze volgende opdrachten.

Alfabet spel:
Om ons heen zien we allerlei vormen. Met een beetje fantasie kan je in sommige vormen letters zien. Probeer alle letters van het alfabet te fotograferen. Let hierbij op dat de letter zo duidelijk mogelijk in beeld staat. Probeer het los te krijgen van de omgeving door croppen, scherpe diepte, licht of kleur. Dit spel kan je individueel of met een groepje doen.

Symetrie opzoeken:
Veel onderwerpen hebben een symetrie. Soms makkelijk te zien, soms wat lastiger waar te nemen. Het vastleggen van deze symetrie vergt wat oefening. Bij een symetrische foto is men geneigd om te zoeken naar de verschillen. Probeer een zo symetrisch mogelijke foto te maken. Dit kan je individueel doen.

Doorgeefspel:
Iedereen kent het doorgeefspel of telefoonspel van vroeger nog. Je fluistert een zin in iemands oor, die het op zijn beurt weer moet doorfluisteren aan de volgende en de volgende. Totdat de zin de hele kring heeft gehad. Aan het einde van de “telefoonlijn” is de orginele zin helemaal vervormd. Dit kunnen we met fotografie ook doen. De eerste maakt een foto van een onderwerp en laat die eenmalig aan de volgende persoon zien. Deze maakt op zijn beurt een eigen foto van een nieuw onderwerp wat volgens hem/haar aansluit op het geziene onderwerp. Fotograferen van hetzelfde onderwerp is niet toegestaan. Zo ga je de hele groep door, totdat iedereen geweest is. Hoe groter de groep waarin je dit speelt, des te leuker het eindresultaat.

Wat is dit?
Een zeer populair spelletje op verschillende fotografie forums. Maak een abstracte foto van een onderwerp en laat anderen raden wat het is. Zorg voor een duidelijke foto van het onderwerp om het antwoord te kunnen laten zien. Dit spel kan je met 2 of meerdere mensen spelen.

Verhaaltje vertellen van 3 a 4 foto’s:
Een foto is gelijk aan duizend woorden. Je kan bij een foto, met wat fantasie, een klein verhaaltje verzinnen. Een serie foto’s, vertelt meer. Je kan een begin, midden en einde aan je verhaal maken. Dit kan je individueel doen. Vandaag tijdens dit uitje of een andere keer. Soms zie je je verhaal pas, wanneer je een aantal foto’s op een rijtje zet. Een leuke bezigheid terwijl je door je fotoarchief bladert.

Onderwerp isoleren:
Probeer een onderwerp te isoleren door gebruik van scherpte diepte, licht of kleur. Zoek hierbij naar een onderwerp wat in grote getalen bijeen staat. Bijvoorbeeld één enkele steen in een muur of één bepaald blad aan een boom. Laat hierbij zowel het individuele onderwerp als het geheel zien. Dit kan je in je eentje doen, maar je kan ook iemand anders laten raden wat het onderwerp is.

Ik denk dat deze oefeningen kunnen bijdragen aan het creatief denken. Wie wilt, mag deze oefeningen gebruiken voor zijn/haar fotoclub-uitjes.


Over de overige uitjes gaan we binnenkort bij elkaar komen. Suggesties zijn welkom.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

@Steven l,
stuur mij eens een PB, wellicht dat ik iets voor jullie kan betekenen.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

En misschien kunnen Jack en ik samen nog wat meer betekenen...
Lol
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Misschien heb je er niks aan, maar voor macro is de philips tuin in Eindhoven misschien een leuke locatie. Dat zijn die fruittuinen. Onderwerpen genoeg zou je zeggen :-D
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Qua kinderfotografie heb ik wel ideeën hoe je dit "simpel" op kunt lossen ;)
Stuur maar ff een pb'tje.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Pb-tjes gestuurd! Bedankt voor de hulp iedereen. Yvonneke, dat is zeker een goed idee. Dichtbij, genoeg onderwerpen. Wellicht iets voor het voorjaar of zomer. Ik ben er zelf nog nooit geweest, jij wel?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Nee nog nooit, maar ik heb ooit gekke ideeën hahaha. Er zit ook een bijenimker in ehv. Dat lijkt me ook wel een interessant onderwerp, maar volgens mij vliegen die nu niet he :-p maar voor in de zomer misschien??? En bij het ziekenhuis in Helmond zit toch ook zo'n soort van kinderboerderij??
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De kinderboerderij bij het ziekenhuis is de Warande. Ook een leuke locatie om foto's te maken. Het nadeel is dat we de meeste locaties in de buurt wel een keer gezien hebben. Ook soortgelijke locaties. We zijn ondertussen bijvoorbeeld een beetje uitgekeken op stadjes en dorpjes. (we gaan komend uitje wel naar een stadje, maar met een opdracht)
De Philips tuinen lijkt me een leuk uitje voor macro. Lekker dichtbij en weer iets anders dan wat we al gedaan hebben. We hebben een paar leden die macro fotografen zijn. Die willen vast wel een keertje wat uitleggen over hun hobby. Mijn bedoeling is om voorafgaand aan het uitje, iemand een presentatie te laten geven op een clubavond.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Leuk idee!! Er zitten genoeg mensen met veel ervaring op deze site. Misschien vind je hier wel iemand bereid om het te doen
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb vorige week voor de locale carnavalsvereniging foto's gemaakt van de tonpraters.
De vereniging had aan ons fotoclubje gevraagd of wij een afgevaardigde wouden sturen, in ruil voor gratis entree en een paar consumptiebonnen. Het werd een leuke maar ook leerzame avond. Ik heb niemand anders van de fotoclub kunnen porren voor deze avond, dus ik heb het zelf maar gedaan.

Veel verenigingen kampen met geldproblemen. Het wordt steeds meer een uitdaging om dingen zo goed en goedkoop mogelijk te organiseren. Vaak worden foto's gemaakt door iemand met een compact of mobieltje en deze wazige foto's worden op de website gezet of in het volgende wijkkrantje geplaatst.
Wij als fotoclub maken tijdens een fotouitje, foto's van een bepaald onderwerp. Daarna gaat ieder voor zich naar huis om de foto's te bewerken/omzetten naar jpg. Bij de volgende clubavond neemt iedereen zijn foto's mee en bekijken we deze op de beamer. Daarna word er niets meer met de foto's gedaan. Eigenlijk jammer.
Ik heb een tijdje met een paar organisatoren gesproken en wij kunnen voor gratis toegang, consumptie en vernoeming op hun website/wijkkrantje, op hun evenement foto's maken. In ruil voor een x-aantal foto's. Ik denk dat ik een volgend uitje hieraan ga wijden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

steven l schreefCOLONIk heb me onlangs opgeworpen om de maandelijkse uitstapjes van onze fotoclub te organiseren.
Mijn streven is om de uitstapjes zo divers mogelijk te maken. Dus één uitstapje urban exploring, volgend uitstapje macro-fotografie, dan stadsfotografie, natuurfotografie enzovoort enzovoort.
Ik heb, tot nu toe de volgende ideeën:
- Macro/bloemen fotografie
- Glasblazers Leerdam
- Wild/natuur fotografie in nabijgelegen Nationaal park "de Grote Peel"
- Landschaftspark Duisburg
- Modelfotografie.
- Kinderfotografie.
- Panning en autofotografie bij 24uurs 2CV race op Francorchamps, 19 en 20 oktober.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
De locatie uitstapjes zijn simpelweg naartoe gaan en eventueel van te voren bellen voor info of prijzen. Het zijn de macro/model/kinderfotografie wat me lastig lijkt te organiseren. We hebben een club locatie, een lokaaltje van het buurthuis. Dus tl verlichting, lamellen, beperkte ruimte om een studio op te bouwen. Ook hebben we als club geen studio-apperatuur, dus wordt het bij elkaar sprokkelen van lampen en dergelijke of huren. Vraag is, heeft iemand ervaring met zoiets te organiseren en kan iemand tips geven?

Tweede vraag: heeft iemand nog suggesties. Doel is om het zo kostenneutraal mogelijk te houden en in de buurt van Helmond (ongeveer 1 tot 1,5 uur rijden)
Laatst 2x een modelfotografie-avond georganiseerd voor mijn club. Op een professionele fotograaf met studio afgestapt en gevraagd of hij zin had om dit in de avond-uren te doen.
2 genoegzame avonden met hem gehad en ook nog een nabespreek avond. (was wel op donderdagavond)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

VFRood schreefCOLONLaatst 2x een modelfotografie-avond georganiseerd voor mijn club. Op een professionele fotograaf met studio afgestapt en gevraagd of hij zin had om dit in de avond-uren te doen.
2 genoegzame avonden met hem gehad en ook nog een nabespreek avond. (was wel op donderdagavond)
Ik heb het idee om de locale toneelvereniging te helpen, door voor hun foto's te maken voor de nieuwe show. De toneelvereniging is deel van het overkoepelend verenigingsorgaan waar ons fotoclubje ook deel van is. Mijn idee is om op de set met de toneelverlichting de fotoshoot te doen. Een paar clubleden hebben studioflitsers. Ik denk dat ik binnenkort eens ga inventariseren wie studioflitsers heeft en wie bereid is deze te delen.

Diegene die voor mijn tijd de uitjes regelde, had ook een professionele fotograaf in de armen genomen. Deze vroeg hier een redelijk bedrag voor, maar is ondertussen failliet.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar