toch Canon EOS, maar dan wel analoog

Als Canon fotografen kijken we natuurlijk ook weleens bij de buren. Hier kunnen daarom alle andere merken camera's besproken worden..

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

Sinds een maand heb ik naast mijn 2 digitale Full-Franes een analoge Canon EOS 1N.
Ik betrapte me er op dat ik steeds makkelijker op de ontspanknop ging drukken, onder het motto, dat rechtzetten, etc. doe ik wel in Photoshop.

Afijn het is nu weer "back to the roots", instellingen noteren, heel zorgvuldig licht meten, statief en uit de hand recht fotograferen, etc. Een tijdje wachten totdat de negatieven ontwikkeld zijn (ik hdb nog geen doka), best heel leuk.
Daarna de negatieven digitaal affotograferen, en een wat aanpassingen doen in Photoshop.

Ik fotografeer met Kodak Tri-X 400 (wat korriliger zwart-wit film).

Het voordeel van een analoge EOS is dat je geen extra objectieven hoeft aan te schaffen, maar dat je gewoon je huidige FF-objectieven kan gebruiken.

Zijn er hier nog meer die analoog er naast fotograferen?
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb wel analoge camera's maar ik doe er veel te weinig mee. Moet dat eigenlijk wel gaan doen.
Heb een EOS-3 (met eye-control-focus, waar je kijkt stelt hij scherp) en twee analoge middenformaat-camera's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dat eye-control-focus, dat is echt geweldig, ik heb er ook een aantal die dat hebben. EOS-50e, 5e, 30e.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ik gebruik mijn analoge toestellen ook veel te weinig. Geen idee zelfs of de EOS30 het nog doet. Verder nog een Pax Ruby (Japans, 1950 gemaakt door Yamato Kōki Kōgyō, wat later onderdeel werd van Canon - toch een beetje Kwanon dus :D) en wat middenformaat spulletjes (Mamiya 645 en een C220, die laatste ziet nog de meeste actie). Eigenlijk zou ik best wel weer verder willen met MF, maar ik heb geen scanner meer om 120 rolfilm mee in te scannen (en de doka is al heel lang dood).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Je kunt 120 gewoon naar de ontwikkel centrale brengen
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik schiet naast digitaal ook vaak met een Mamiya RZ67 en heel soms met een 4*5 Cambo. Lekker echt bewust met beeld bezig zijn.
Anoniem 4

Nee, analoog is er bij mij helemaal uit, qua apparatuur tenminste.
Onder analoog werken versta ik het betere handwerk van begin tot eind.
Zelf je rolletjes knippen, fotograferen, ontwikkelen en afdrukken.
Niks naar fotocentrale of scannen van negatieven.
Als je analoog wil, moet je het ook goed doen.
Met veel plezier heb ik gewerkt met de 6x7 van Mamiya (RB67), het mooiste middenformaat negatief.
Daar kan geen sensor tegen op.
Spijt, dat ik ervan afgestapt ben? Nee, maar wel af en toe een nostalgisch verlangen.
Eén ding heeft het me wel opgeleverd. Ook digitaal fotografeer ik heel bewust.
Ik kom niet met honderden/duizenden foto's terug. Mijn camera's hebben een bescheiden aantal kliks.
Nee, ik mis het niet, maar koester wel de kennis en ervaring.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLONNee, ik mis het niet, maar koester wel de kennis en ervaring.
Dat lijkt mij de belangrijkste en waardevolste erfenis uit het analoge tijdperk (dat ik volledig heb gemist, by the way) ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Waar ik het meest bang voor ben, dat is dat men over 100 jaar of over 200 jaar, zich afvragen waarom wij zo weinig aan beeldmateriaal hebben nagelaten in tegenstelling tot de period 1840 - 2000. Dat alles wat wij digitaal gemaakt hebben of verloren is gegaan nadat de persoon is overleden (wat moeten we met pa zijn computer, ach die is zo oud, gooi hem maar weg), of verloren is gegaan omdat de techniek zoveel verder is dat de oude afbeeldingen niet meer geopend kunnen worden.

Ik denk dat iemand die serieus fotografeert ( en dan bedoel ik niet meteen dat deze persoon pro is, misschien juist niet) af en toe even een analoge camera moet pakken omdat ik het idee heb dat die foto's de tijd veel beter overleven. Zeker als ze een beetje netjes opgeborgen worden. Want ik heb ook niet het idee dat afgedrukte digitale foto's het lang zullen vol houden.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

PanzerFaustNL schreefCOLONJe kunt 120 gewoon naar de ontwikkel centrale brengen
Die scannen niks. De scans van de 135 film die ik daar een enkele keer liet scannen waren nou niet bepaald je van het, zal ik maar zeggen. Misschien toch de doka maar weer eens optuigen, de spulletjes staan nog steeds in een hoekje stil te wachten op betere tijden...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Natuurlijk kun je het beter zelf. Maar als je maar af en toe een rolletje volschiet, dan is even wegbrengen goedkoper.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De tas met de oude Minoltaspullen staat al jaren te lonken in de hoek. Handmatig scherpstellen, lichtmeten en vooral niet ineens opentrekken. (deed ik eens bij de Niagara watervallen... :oops: :oops: :oops: Schade was gelukkig beperkt) Ik heb mijn zoon laten fotograferen met de oude waterdichte Minolta, zo'n groot geel en lomp geval dat wel blijft drijven. En jawel, toen een vriendje een foto maakte trok die meteen de camera open omdat hij een soort Polaroid in gedachten had. Ik kon nog net doodslag voorkomen :roll: Eigenlijk zou ik met hem eens naar een fotografiemuseum toe moeten.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoezo, bewuster fotograferen bij analoog...?! Ook bij digitaal denk ik bij ieder opname na, wat én waarom ik iets doe.

Vroeger altijd op kleinbeeld gefotografeerd. Ook nog diverse zwartwit en kleurnegatieven in de koelkast. Ik kom er haast niet meer aan toe om analoog te fotograferen. Zit ik daarmee? Nee hoor. :wink:

Als ik analoog doe, dan ontwikkel ik negatieven zelf. Hoef ik ook niet bang te zijn, dat ik de negatieven met krassen en vlekken terug krijg. Bij een fotovaklab die nog analoog - als je het wilt uitbesteden - doet, krijg je vaak het beste resultaat als je het wilt uibesteden, maar kost wel een paar centen. Zwartwit negatief, zou ik sowieso zelf ontwikkelen, omdat daar geen standaard voor bestaat, zodat je je beeld helemaal naar je eigen hand kunt zetten. Kleurennegatief daarentegen, ondergaat gewoon een gestandaliseerd proces; ook wel C-41 genoemd. Diafilm ontwikkeling, daarbij heet het ontwikkel (gestandaliseerd) proces E-6.

Binnenkort, maar weer eens de Canon EOS 3 van stal halen! :) En een paar zwartwit (Ilford HP5+ 400) kleinbeeld negatieven volschieten. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Canon Benny schreefCOLON.... Hoef ik ook niet bang te zijn, dat ik de negatieven met krassen en vlekken terug krijg. ....
Een jaar of 5 geleden nog eens een paar kleurenrolletjes volgeschoten, maar ik vond de beeldkwaliteit niet beter dan wat de 40D + 17-55 gaf. En de negatieven terug met flink wat krassen er op. Voordien ontwikkelde ik de rolletjes zelf, maar die spullen zijn allang verdwenen.
Daarna heb ik alle oude spullen de deur uitgedaan.
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

Inmiddels ben ik een Canon T70 rijker, Ik ben begonnen met het zelf ontwikkelen van zwartwit wat me goed af gaat.

Eventuele afdrukken van de negatieven doe ik van de digitale versie
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
Anoniem 3

Ik ben zooo benieuwd naar de resultaten, want aan letters heb ik niks.
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

Resultaten kan je vinden op mijn Flickr-account: https://www.flickr.com/photos/photomp-nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Inmiddels al weer 3 camera's rijker:
Voigtländer Vito B (35mm) uit 1954
Agfa Clack (120)
Polaroid Impulse AF

De Voigtländer had wel wat werk (komt uit kringloopwinkel) zoals schoonmaken (o.a. klevende sluiterbladen) en het vervangen van een schroefje, maar dat is nu gereed (zelf gedaan).

... en ik had nog een Nikkormat FTN liggen.
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar