Uitleg en gebruik beeldstabilisatie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

Met enige regelmaat keren vragen over de techniek achter de Canon beeldstabilisatie hier op het forum terug. Ondanks de antwoorden in diverse topics blijft er verwarring over het gebruik bestaan.
Kennelijk is niet (bij iedereen) bekend dat Canon hierover in het educatieve deel van het Canon Professional Network een artikel heeft gewijd.
Het artikel is in het Engels gesteld en aangezien niet iedereen even gemakkelijk technisch Engels tot zich neemt, heb ik een vrije vertaling van het artikel gemaakt die ik hieronder in zijn geheel maar zonder afbeeldingen weergeef.
Aan het eind heb ik een link naar de bron vermeld.
Ik hoop dat zo’n uitgebreid citaat hier door de beugel kan.
Canon IS Systeem

Tot relatief kort geleden werden fotografen met handbediende teleobjectieven geconfronteerd met een dilemma. Naarmate de objectieven in kracht en het gewicht toenamen, waren ze steeds moeilijker voldoende stabiel te houden om onscherpe beelden te vermijden. Het dilemma werd opgelost met de toepassing van een ingenieuze technologie - beeldstabilisatie.
CPN onthult het verhaal van hoe deze ingenieuze Canon-technologie werd ontwikkeld.

Elke fotograaf die gebruik gemaakt heeft van een camera uitgerust met een krachtig tele-objectief zal de term "image shake" begrijpen . Hoe krachtiger het objectief, hoe meer kleine trillingen worden vergroot. De opwinding over het vooruitzicht om het beeld te vullen met objecten op grote afstand slijt snel, als de frustratie van een ongecontroleerd springerig onderwerp en de realiteit van onscherpe beelden opdoemt.

Handen trillen gewoonlijk met één tot vijf kleine bewegingen per seconde, en het door een fotograaf vastgehouden objectief trilt met diezelfde frequentie. Dit heeft het effect van het verplaatsen van het onderwerp uit de optische as van het objectief, wat resulteert in het verschijnsel van een springerig onderwerp en beweging van het onderwerp over de film of het beeldvlak tijdens de belichtingstijd. De vergroting van het objectief versterkt dit effect nog eens.

Behalve bij zeer heldere lichtomstandigheden vinden de meeste mensen objectieven met een brandpuntsafstand van meer dan 300 mm moeilijk efficiënt te hanteren zonder het gebruik van een statief. Statieven - onhandig, zwaar en volumineus - zijn nauwelijks een ideale of praktische oplossing in voorkomende situaties.

Canon IS Systeem - kantelen
Canon loste het probleem op met zijn beeldstabilisatie technologie die in 1995 voor het eerst in het EF75-300 mm f/4-5.6 IS USM zoomobjectief gezien werd. Een speciale corrigerende lensgroep werd ontwikkeld om achter de objectief lensgroepen geplaatst te worden. Deze IS-lensgroep is ontworpen om lichtstralen te breken of te 'buigen' wanneer er loodrecht op de optische as beweging is.

Als een lens wordt uit de optische as verplaatst door trillingen, komt een detectiesysteem in actie dat bestaat uit twee kleine gyroscopen. Zeer snel reagerende spoelen verplaatsen de IS-lensgroep met precies de juiste afstand in de richting van de trillingen. Omdat trillingen zowel in horizontale en als in verticale richtingen kunnen optreden, staat het ontwerp van het corrigerende optische systeem beweging op en neer en van links naar rechts toe.

Supersnelle reactie
Dit alles start binnen ongeveer 0.002 van een seconde van een gedetecteerde trilling. Deze in wezen onmiddellijke reactie stelt het IS Systeem in staat om de correctie-lensgroep de trillingen effectief te laten tegengaan.

IS: het snellere objectief
Beeldstabilisatie is zo effectief, dat het een vermindering van de sluitertijd mogelijk maakt van twee tot vijf stops zonder een merkbare toename van beeldonscherpte. Aanvankelijk was het een vermindering met twee stops maar dit werd verbeterd naar drie met de komst van de EF70-200 mm f / 2.8 L IS USM in 2001; naar vier stops met de EF70-200 mm f/4 L IS USM in 2006; en tot slot naar vijf stops met de EF200mm f/2 L IS USM in 2008. Dit heeft duidelijke gevolgen voor fotografie onder beperkte lichtomstandigheden, of bij fotografie in situaties waar het gebruik van een statief onpraktisch of ongewenst is.


IS bij gebruik met een statief
Bij het gebruik van bepaalde vroege modellen van IS-objectieven met een statief, was het noodzakelijk om de IS functie uit te schakelen. Dit vanwege een fenomeen dat bekend staat als 'Shake Return'. Shake Return treedt op wanneer het IS systeem trillingen probeert te corrigeren waaraan het systeem zelf bijdraagt. Wanneer het IS objectief op statief staat, pikken de IS detectie-gyroscopen alle kleine trillingen of beweging op; deze kunnen worden veroorzaakt door tikken tegen het statief, of door de fotograaf bij aanpassing van een camera-instelling.

Het IS systeem komt dan in actie om die beweging te corrigeren. De beweging van de IS-lensgroep veroorzaakt zijn eigen minutieuse trillingen, die op hun beurt weer worden gedetecteerd door de bewegingssensor, die opnieuw een correctie inzet. Deze spiraal (Feedback Loop) kan eindeloos voortduren, resulterend in de toevoeging van ongewenste onscherpte in afbeeldingen die scherper zouden zijn als de IS functie was uitgeschakeld.

Speciale modus
Canon gaat de 'feedback loop' in latere modellen IS-objectieven tegen door de invoering van een algoritme in het IS-detectiesysteem om automatisch te herkennen wanneer het objectief op een statief is gemonteerd. Wanneer deze objectieven op een statief zijn gemonteerd en de sluiterknop wordt halverwege ingedrukt, activeert het IS-systeem en het beeld in de zoeker laat gedurende ongeveer één seconde een zeer trage verticale verschuiving zien.

Als de sluiterknop halverwege ingedrukt blijft, detecteert het IS-systeem een gebrek aan beweging en schakelt automatisch in een speciale modus. In deze modus detecteert en corrigeert IS voor het klappen van de spiegel en sluiterbeweging bij lage snelheden, maar niet voor het 'normale' schudden van het objectief. Er is geen voordeel te behalen door het uitschakelen van de IS-functie of het vergrendelen van de spiegel voorafgaand aan de belichting.

De vroege IS objectief-modellen hebben die automatische functie niet en daar moet de IS uitgeschakeld worden (d.w.z. het op de plaats vergrendelen van de IS-correctie-lensgroep) als de volgende objectieven op een statief geplaatst worden:

EF28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
EF75-300mm f/4-5.6 IS USM
EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
EF300mm f/4L IS USM.

Gebruik van een monopod
Als een IS-objectief op een monopod is gemonteerd of in de hand gehouden wordt, detecteert het IS-mechanisme de 'lichte', vaak onvermijdelijke bewegingen als relatief groot en onregelmatig en schakelt zich daarom in zijn conventionele correctie-modus, teneinde elke gedetecteerde beweging te compenseren.

Het probleem met pannen
De stabilisatie-eigenschappen van het IS-systeem zijn het meest effectief zijn bij het fotograferen van stilstaande onderwerpen. Wanneer gepoogd wordt een bewegend onderwerp te volgen (panning), probeert het IS-systeem de beweging te corrigeren, welke actie eerder afbreuk doet aan de foto dan dat het deze verbetert. Om dat probleem op te lossen heeft Canon de Image Stabilizer Mode 2 ontwikkelt.

Mode 2
Bij het fotograferen in deze modus, als een grote beweging in een bepaalde richting gedurende een bepaalde tijd continueert, bepaalt het beeldstabilisatorsysteem dat deze beweging bewust pannen is, eerder dan beweging van de camera. Correctie in de betreffende richting stopt, terwijl correctie loodrecht op de pan-richting doorgaat. Met andere woorden, het systeem detecteert “panning”-operatie en voert de toepasselijke controle voor het pannen uit, wat resulteert in een scherper beeld van het bewegende onderwerp. Voor het eerst werd Mode 2 gezien op de EF300mm f/4 L IS USM en daarna op andere Canon objectieven, hoofdzakelijk teleobjectieven en telezooms.
Bron: Canon Professional Network, vrij vertaald uit het Engels
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... _lenses.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan het slot van dat artikel is nog een historisch overzicht opgenomen van de IS-objectieven vanaf 1995 t/m 2008 (het artikel is al iets gedateerd).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Illuminatus:

Ik heb de ! gebruikt om de mods te vragen van jouw post een stickey te maken :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

en ik heb de melding gelezen, en de post afgesplitst naar een eigen topic om het sticky te kunnen maken ;)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank, Gerard, voor de moeite van 't vertalen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooi werk!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Bedankt, Gerard
Het onderwerp moest ik nog steeds eens uitdiepen, om het meer te begrijpen. Ik ben blij, en velen met mij, dat jij er de moeite voor genomen en goed vertaald hebt. Chapeau!

Rien
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Heel tof, Gerard! Dank.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Anoniem 4

Erg leuk om te ervaren dat mijn werk om deze info voor een grote groep toegankelijk te maken, zo wordt gewaardeerd.
Misschien doet goed voorbeeld goed volgen.
jocola

Mooie en leerzame uitleg !!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Misschien een toevoeging op dit waardevolle artikel + vertaling het volgende:
Beeldstabilisatie bij macro werkt veel minder effectief. Uit mijn eigen metingen, met een 100 mm L IS macro van Canon, blijkt dat ongeveer 1 stop te zijn.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Hoe heb jij dat gemeten?
Hans.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

In een aantal gevallen heb ik dat 'op het oog' gemeten en in een aantal resolutiemeting. Dus testkaarten + Imatest.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
benv

Bij de 24-105 is het ook beter om de IS uit te zetten als ie op een statief staat. Geldt trouwens voor alle korte lenzen met IS. Ga er van uit dat als je zo'n lens op een statief zet je in een lage iso werkt en dan in veel gevallen met de draad of zelfontspanner werkt.
Ook bij kortere sluitertijden dan 1/1000e sec is het beter om de IS uit te zetten zeker bij de supertele zoals de 500 f4, 600 f4 en 800 f5.6
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het hangt sterk af van de massa van het statief t.o.v. die van camera+objectief.
De eerste voorlopige tussendoor-tests die ik deed met het programma Focal van Reikan geven die indruk.
Het verzwaren van mijn statief met ongeveer 10kg aan de middenzuil geeft ongeveer hetzelfde effect als IS zonder de middenzuilverzwaring.
Het kan ook afhangen van het al dan niet eerst opklappen van de spiegel vóór de opname.
Ik heb geen supertele, dus daar kan ik niets over zeggen, wel de EF 24-105, EF 70-200 en EF 100 macro (alle L met IS).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
benv

Met korte lensen is IS toch alleen maar nodig als je uit de hand fotografeert bv straatfotografie. Beetje landschapfotograaf werkt toch met statief. En dan is het beter om die uit te zetten.
Ik heb het met alle drie de supertele's geprobeerd en sneller dan 1/1000e kan je het beter uitzetten.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

De (aanstaande) schoonzoon van een kennis van me, beweert dat er, voor objectieven, ZONDER stabilisatie, speciale "tussenringen" zouden bestaan die aan het betreffende objectief toch een soort van IS zou toevoegen.......

Ik heb er nog nooit van gehoord ( maar gelukkig weet ik ook niet alles.... :) ) maar op het forum is er vast wel iemand die weet of dit echt besdtaat of dat het een "broodje aap" verhaal is.... :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Met een loden tussenring van pak h'm beet 100kg ben je inderdaad af van de meeste trillingen. :lol:
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONMet een loden tussenring van pak h'm beet 100kg ben je inderdaad af van de meeste trillingen. :lol:
Haha, broodje aap verhaal dus ...... :)
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik kan niet bewijzen dat het niet bestaat. Als het bestaat, dan kan dat wel bewezen worden door de product (in werking) te tonen.

Het lijkt mij vrij sterk dat zoiets bestaat.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar