Error 01 - communicatiefout tussen camera en lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Vandaag kreeg ik de melding 'Error 01, communicatiefout tussen Camera en Lens, reinig contactpunten' op het scherm van mijn 50D met 24-105 L lens te zien. Camera uit en weer aan zetten hielp niet en ook de lens er even af halen gaf geen resultaat. Vervolgens de lens op mijn 40D gezet waar ik dezelfde melding kreeg.

Vervolgens mijn 70-200 geprobeerd op beide camera's en dat werkte wel gewoon. Het probleem zit dus volgens mij in de lens. Tijdens het scherpstellen maakt de lens ook een raar geluid.

Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem? Is de lens het nog waard om te laten repareren? Wat zijn de kosten van zoiets? En hoelang ben je het objectief dan kwijt?
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Heb je de contactpunten van de lens schoongemaakt? Ik zou trouwens zeggen dat het de moeite loont die lens te laten repareren. Als dat bij een L-objectief al niet meer loont...

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

De contactpunten heb ik inderdaad schoongemaakt. Maar ook dat had geen resultaat. Ik kan de lens in geval van reparatie echter niet zo lang missen. Ik zit er over te denken om een nieuwe aan te schaffen en deze in te ruilen. Wat zou een dergelijke lens in defecte staat opleveren?
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

En hoe heb je die contactpunten dan schoongemaakt? En heb je die van de camera ook schoongemaakt? En heb je de lens al op een andere body geprobeerd? Dat de lens kapot is, daar ben ik niet zo snel van overtuigd....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De error 01 komt vaker voor bij de 24-105 en dat wijst meestal op een probleem met het diafragma.
Ik heb al diverse reparatie prijzen voorbij zien komen maar deze zitten allemaal rond de €350,-
Als je geen pro bent met CPS pasje kan een dergelijke reparatie ook enkele weken duren(ook afhankelijk van de voorraad van benodigde onderdelen).
Maar de enige die jou kan vertellen wat de exacte kosten en de duur van de reparatie zijn, zal de reparateur zelf zijn.(bijv. Techrepair of Rofa)

Een defect L objectief zal erg weinig opleveren omdat de door jou aangegeven melding redelijk bekend is en de reparatiekosten zo over het beeld vliegen bij de eerste google hits ;)

Mijn advies is om het objectief toch te laten repareren en voor je opdrachten gewoon een objectief te huren of te kopen welke je weer weg doet zodra je eigen objectief weer in orde is.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal nog voor de reacties, maar inmiddels kan ik melden dat mijn lens gelukkig weer gerepareerd is. Ik wilde niet wachten op de lange reparatietijden bij de grote reparateurs dus ben naar een zelfstandige in de buurt gegaan. Binnen vier dagen had ik het objectief weer gerepareerd en wel terug. Overigens was inderdaad het diafragma kapot.
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Goed om te horen dat hij het weer doet!
Nog geschrokken van de rekening?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONNog geschrokken van de rekening?
Kosten waren 245 euro incl. de BTW. Viel me erg mee in vergelijking met de prijzen die op internet genoemd worden.
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

waarschijnlijk heb ik er ook last van :oops:
Heb jij het adres voor mij?
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Nettie schreefCOLONHeb jij het adres voor mij?
http://www.jvdcameraservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
yvesfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 14:17

ik heb em 3 weken geleden ook laten maken mijn 24 - 105L zelfde probleem
400€

maar alles weer ok :)
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Dat is dan aanmerkelijk duurder als mijn reparateur. Heb jij hem via Canon laten repareren?
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik heb mijn lens ook laten reapareren bij rofa repair in Den Haag en was 200 euro kwijt.
Ze hebben het diafragma vervangen en de scherpte ook gecontroleerd.
a.s vrijdag heb ik de lens weer in mijn bezit
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
AdWit
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2014 15:14

Ik kreeg ineens foutmelding Err99 op de Canon 30d met de 24-105 L. Door Cameraland laten opsturen naar Canon, diagnose is dat diafragma van de lens moet worden vervangen. Kosten ad € 270. Lens en camera zijn 7 jaar oud, 9500 shots gemaakt. Ik vind het onvoorstelbaar dat zo'n dure L lens nu al stuk is. Al googlelend en dit forum bekijkend, lijkt het een probleem dat deze lens vaker heeft. Wie heeft succesvol bij Canon gereclameerd? En ben ik van probleem af als ik laat repareren of komt het na een tijdje weer terug?
Canon EOS 5d, Canon EOS 30d, 24-105 F/4, 70-200 F/4, 50 F/1,4
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Adwit, dat is een bekend probleem. Ik ben bang dat je na 7 jaar geen coulance meer kan verwachten. De 270€ is het wel waard. Na reparatie heb je wel evenveel kans dat het terugkomt. Voor de rest is de 24-105 wel een degelijke lens.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

De oorzaak van het stukgaan van de diafragmaring, waardoor je idd de melding error krijgt, wordt veroorzaakt doordat bijna niemand de IS uitzet als de camera in de tas gaat. Door bv het stoten van de tas, hobbelen in de kofferbak enz. wordt deze schade veroorzaakt. Enige remedie is: camera uit: eerst IS uitzetten.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Waar haal je die wijsheid vandaan? Bij Techrepair geven ze toch echt aan dat het om een flatcable gaat die knikt bij het volledig inzoomen. Ik heb net een nieuwe 24-105 en daarin is het probleem opgelost. (zeggen zij dus)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Suyari, wat jij beweert daar lopen de meningen over uiteen. Op dit forum was een hele tijd terug een lange discussie omdat Chipclean in Malden dit ook altijd roept. Ik kan het topic nu even niet zo snel vinden, zal hem morgen even opzoeken. Conclusie toen was in elk geval dat het een onzin verhaal was.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Vind het onzin of niet, doe er je voordeel mee of niet.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

lees deze anders nog even door :lol:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1157157" onclick="window.open(this.href);return false;
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar