[24-105] Lens onscherp na reparatie diafragma

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Onlangs is mijn Canon 24-105 L IS USM objectief gerepareerd omdat het diafragma kapot was. Diafragma is vervangen en de lens is weer helemaal afgeregeld volgens de reparateur. Ik heb echter het idee dat de foto's die ik maak niet helemaal scherp zijn. Inmiddels ben ik al aan mezelf aan het twijfelen, maar volgens mij zit het probleem echt in het objectief.

Zouden jullie via de link eens de volgende testfoto's willen bekijken. Ze zijn op origineel formaat en komen zo onbewerkt uit de camera. Met name als ik de lens helemaal uitzoom op 105mm lijkt het probleem zich voor te doen. Maar ook de foto van de bomen vind ik niet geweldig, zeker niet als je hem een stukje inzoomt.

Foto 1:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto1.JPG
Exif: ISO 400, f/5.6, 1/80 sec, 58 mm

Foto 2:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto2.JPG
Exif: ISO 1000, f/5, 1/320 sec, 105 mm

Foto 3:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto3.JPG
Exif: ISO 1000, f/4, 1/100 sec, 105 mm

Foto 4:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto4.JPG
Exif: ISO 800, f/4, 1/250 sec, 105 mm

Foto 5:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto5.JPG
Exif: ISO 100, f/4, 1/60 sec, 105 mm

Foto 6:
http://www.kempeneersmultimedia.nl/Tijd ... tfoto6.JPG
Exif: ISO 400, f/5.6, 1/320 sec, 105 mm

Graag hoor ik jullie reacties over wat jullie vinden van de kwaliteit en de scherpte.
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dit is helaas een bekend probleem dat voorkan komen na een reparatie....

Enige advies wat ik zo kan bedenken terug naar reparatie centrum ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Je heb niet toevallig je micro adjustment aangepast van je lens?
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Heb je de foto's op statief gemaakt? Gebruik je IS? Wat is de afstand tot het onderwerp?Waar ligt je focuspunt?
Allemaal relevante zaken bij dit type vragen.
Als je de scherpte wil beoordelen fotografeer dan eens een bakstenen muur, vanaf statief, zonder is, goed belicht, met zelfontspanner. Maak drie series foto's (een 24mm een 70 en een 105) waarbij je het diafragma elke keer een stop kleiner maakt.
Maak de serie van 70 en 105 ook met de 70 - 200 lens. Vergelijk de resultaten met de oordelen van beide lenzen op bijv Photozone en beoordeel de verschillen tussen de lenzen. Krijg je een idee.

Btw. Op een afstand van bijv. 2m is voor je 50d de DOF 0,05m bij 105/f4. dit zou op zeker een van de foto's ook nog een beïnvloedende factor kunnen zijn.

De lens laten kalibreren i.c.m. jouw camera levert ook vaak verbetering op, als de resultaten zichtbaar achterblijven en de lens gekalibreerd is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De AF-fijnafstelling is uitgeschakeld.
Ik zou ermee gaan spelen; ik zou het er bij laten als de correcties behapbaar zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bedankt tot zover voor de reacties. Ik ga maandag langs de reparateur.
Ik vind de resultaten nu gewoon te slecht om te kunnen corrigeren en wil de lens hebben zoals die was ;-)

@Apple: Is er nog wel wat bij te regelen aan de lens? Of is hij verkeerd gerepareerd?
@jjas: Heb niets aangepast aan instellingen voor zover ik weet...
@7D en route: Als ik nog wat tijd kan vinden zal ik nog wat proeffoto's maken. Bedankt voor de tip in ieder geval.
@boels069: Is die fijnafstelling in de lens uitgeschakeld? Kan die ook gewoon weer aangezet worden?

Alvast bedankt weer!
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Of die verkeerd gerepareerd is lastig beoordelen, maar soort gelijk probleem al paar keer voorbij zien komen en we hebben het zelf ook eens meegemaakt met een 24-105 waar de IS unit van vervangen is. Uiteindelijk nieuw objectief gekregen.

Als je zeker weet dat er niks is veranderd en je het goed getest hebt dan zou ik contact opnemen met het reparatie centrum.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd wat de reparateur er maandag van vindt. Het is overigens niet via het Canon Repair Center gegaan, maar gewoon bij een lokale reparateur....
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@jwkempeneers:
Ik zag in de EXIF dat de AF-fijnuitstelling niet is ingeschakeld; die is in te stellen met een C.Fn instelling.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fastatje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 01:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het vervangen van het diafragma bij de 24-105 resulteert altijd in calibratie en wel een zeer lastige die uitsluitend bij de Erkende service punten uitgevoerd kan worden. Ik heb nu de tweede onderhanden waarbij er een nieuw diafragma in moet ( zoals wellicht bekend zijnde euvel van deze modellen) en moet nog even kijken of ik dat laat doen, er zitten op het gedeelte waar het diafragma in onder is gebracht excentrische stelschroeven en deze zijn dus niet meer bereikbaar na montage, het is zaak deze goed te markeren. Is voorgaande vergeten door de reparateur dan heeft hij ( en jij ) een probleem.
Ik wens je veel sterkte en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.
Dacht dat "auto focus een Ford was"

Ik wil gLas. ....... Ik heb gLas 16-35 2.8, 50 1.2, 85 1.2, 24-70 2.8, 70-200 2.8 IS II, 300 2.8 IS , 180 3.5 macro. En dat op een 1d mkIV en 5Ds


https://www.flickr.com/photos/134175928@N08/
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Camera en lens op (laten) sturen naar een van de twee Canon repair centra in Nederland en op elkaar af laten stemmen zou mijn advies zijn.

Als CPS lid heb ik recent op maandag een camera en lens opgestuurd en had ik deze woensdag al weer in huis.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Peter1978
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 14:15

Ik heb onlangs ook een nieuw diafragma in mijn 24-105 L IS USM laten zetten nadat deze kapot gegaan was. Blijkbaar levert dat toch vaak problemen op want bij mij werkt nu de AutoFocus helemaal niet meer. Ik kan nu alleen nog op MF fotograferen, op AF wil de camera niet eens meer afdrukken. Het diafragma werkt echter wel weer probleemloos...

Ik heb het repair center al gebeld en volgende week gaat het objectief retour.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Voor mij ogen ze in elk geval niet lekker scherp...
Moet volgens mij veel beter kunnen!
Misschien is mijn antwoord het minst professioneel van allen, maar wel een directer antwoord op je vraag :-)
Drumvogel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2013 09:44

Goedemorgen allen, ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag aan de OP:

Ik begrijp dat je lens redelijk recent is gerepareerd. Mag ik je vragen waar dat is gebeurd, en wat het ongeveer heeft gekost?
Mijn lens moet voor dezelfde reparatie. Aangeleverd bij een van de grootste fotozaken van NL, waar ik de lens had gekocht. Het servicecentrum geeft nu een reparatiebedrag op van 565 euro.

Voor een professionele lens ( die niet professioneel wordt gebruikt inzake "misbruik") uit 2005 ( maar de laatste twee jaar niet is gebruikt en dus effectief 5-6 jaar oud is) vind ik dit buitenproportioneel duur. Als ik daarna met een onscherp exemplaar zit, kan ik hem beter als total-loss beschouwen. :( :( :(

Elke reactie of tips hoe dit aan te vliegen zijn meer dan welkom!!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

repareren is een goede investering voor deze lens, maar niet met die prijs. 2e hands komt de lens nog op zo'n dikke 600 euro. nieuw met de cashbackactie iets hoger.
de prijzen voor reparatie verschillen nogal zie ik.
mij lijkt 565 ook wel erg veel..
je zou eens kunnen contacten Rofa repair in Den Haag en een prijsopgave kunnen vragen.

hier een topic met wat schappelijke prijzen......
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +diafragma" onclick="window.open(this.href);return false;

succes en laat ook even horen hoe het is afgelopen.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Drumvogel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2013 09:44

Road8 schreefCOLONrepareren is een goede investering voor deze lens, maar niet met die prijs. 2e hands komt de lens nog op zo'n dikke 600 euro. nieuw met de cashbackactie iets hoger.
de prijzen voor reparatie verschillen nogal zie ik.
mij lijkt 565 ook wel erg veel..
je zou eens kunnen contacten Rofa repair in Den Haag en een prijsopgave kunnen vragen.

hier een topic met wat schappelijke prijzen......
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +diafragma" onclick="window.open(this.href);return false;

succes en laat ook even horen hoe het is afgelopen.
Roland
Dank voor je reactie. Zelf vind ik 565 op het onbeschofte af. Ik heb het gevoel dat ze vragen waar ze mee weg kunnen komen.. ze beginnen daarmee op canon zelf te lijken.. :D
Ik heb Rofa al in mn scope, ga ze maandag meteen bellen. Ik zal wel de 70 (!) euro onderzoekskosten moeten betalen om mn lens terug te krijgen. (Voordeel is dat rofa geen 'voorónderzoek meer hoeft te doen, haha)

Nogmaals dank voor je moeite!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Dubbel
Laatst gewijzigd door 1 op hdb, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Uit wat ik lees ga je er van uit dat alleen het diafragma vervangen hoeft te worden.
Is dat ook bevestigd door het service centrum?
Voor 70 euro mag je toch wel een gespecificeerde offerte verwachten.
Voor je de camera terug laat komen zou ik eerste met de begroting bij anderen om prijsopgaven vragen.

'Onbeschoft' en 'ze vragen wat ze willen' zijn geen handige uitgangspunten voor een gesprek met het service centrum om de prijs omlaag te krijgen.
Misschien heb je al contact gehad, maar dat lees ik niet terug.

Hans
Drumvogel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2013 09:44

hdb schreefCOLONUit wat ik lees ga je er van uit dat alleen het diafragma vervangen hoeft te worden.
Is dat ook bevestigd door het service centrum?
Voor 70 euro mag je toch wel een gespecificeerde offerte verwachten.
Voor je de camera terug laat komen zou ik eerste met de begroting bij anderen om prijsopgaven vragen.

'Onbeschoft' en 'ze vragen wat ze willen' zijn geen handige uitgangspunten voor een gesprek met het service centrum om de prijs omlaag te krijgen.
Misschien heb je al contact gehad, maar dat lees ik niet terug.

Hans
Je hebt gelijk, ik zal mij in het contact keurig gedragen. In dat contact beperk ik mij tot contact met de fotozaak en laat het contact met het repair center in eerste instantie aan hun over, omdat ik denk dat dat zo hoort.

Mijn eerste reactie is wat emotioneel, omdat ik gewoon erg geschrokken ben van het bedrag. Naar mijn mening hoor je bij een professioneel objectief dat slechts 5-6 jaar is gebruikt, en waar voorzichtig mee is omgegaan niet tegen dergelijke kosten aan te lopen. Wat me wel duidelijk is, is dat het echt een probleem is dat bij deze lens hoort. Enige coulance van Canon valt daarom wel te verwachten.
Overigens staat buiten kijf dat ik alleen maar uitstekende eervaringen heb met de zaak waar ik het objectief heb aangeschaft. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun uiterste best voor me zullen doen.

Tot nu toe is als enige specificatie opgekregen: vervangen lensgroup 3rd a'ssy, diafragma defect. Het lijkt mij dan dat alleen het diafragma stuk is, maar dat de insteek is om een hele (dure) lensgroep te vervangen.

groet
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar