Canon 24-105 F4 met een crop sensor? (Review inbegrepen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Hallo iedereen,

Ik wil de canon 24-105mm f/4 L usm IS lens aanschaffen. nu ben ik alleen benieuwd of er lenzen zijn die vergelijkbaar zijn met deze lens. en wat zijn eventueel goede alternatieven in dezelfde prijs categorie.

Ik ga in juni 2013 7 weken naar Indonesiƫ. ik ga daar onder andere de traditionele bruiloft van mijn broer met zijn vriendin filmen. hierbij zullen veel kleuren en rondvliegende versiering aanwezig zijn. daarnaast wil ik daar ook een documentaire/reportage filmen. de 24-105mm lens lijkt mij de ideale aankoop hiervoor. ik heb zelf al de 18-55mm kitlens en de 50mm 1.8 lens van canon. dus ik kan desnoods altijd mijn kitlens erbij pakken wanneer ik echt het bereik van 18mm nodig ga hebben.
Ik ben op zich nog wel lichtelijk tevreden met de kitlens. Maar ik merk dat ik vooral last begin te krijgen van de vertekening van de kitlens. Ik heb de opleiding filmmaker onlangs afgerond en weet dus hoe ik mijn appartuur moet gebruiken. de vertekening is voor mij de belangrijkste reden om een nieuwe lens aan te schaffen.

Lenzen zijn zoals jullie weten een prijzige aankoop dus daarom wil ik mijn geld goed en wijselijk besteden.

Mijn vraag is dus. welke alternatieven zijn er voor de 24-105 lens van canon daarbij rekening houdend met wat ik er mee wil gaan doen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door 1 op shorttrack, in totaal 17 keer gewijzigd.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Deze lens is bijna vast gegroeid aan m'n 5DII.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

CrisM schreefCOLONDeze lens is bijna vast gegroeid aan m'n 5DII.
+ 1 :wink:

Gr Aad.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zou het gewoon bij 1 topic houden, desnoods de mods even vragen om de titel te veranderen.
757D + 8-400 mm
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

daar heb je inderdaad gelijk in Afatos. ik was enkel een beetje enthousiast om dingen te vragen dus ik liet me een beetje gaan. ;)
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Wat voor camera gebruik je?

Voor een FF camera is de 24-105 een prima standaard zoom.
Voor een crop camera is het misschien te veel tele.

Hans.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Teveel tele zal het op crop niet zijn, kan je korter verstellen, eerder te weinig groothoek.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

ik heb een canon 550d
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Heb je al gekeken naar de EF-S 18-135mm.
Deze heeft een grote zoom (verstel) bereik dat hem meer geschikt maakt als standaard zoom voor een crop.
Het is een STM lens die special ontwikkeld is voor video.
STM staat voor 'stepping motor' die voor een vloeiender en stillere AF zorgt.

Hoe het met de vervorming zit weet ik niet.

Hans.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

de 18-135 heb ik inderdaad ook in mijn handen gehad. ben er achter gekomen dat dit eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen kitlens is. hij komt ook mee in een wat luxere kit van de 650d. ik zoek ook een lens met een diafragma die hetzelfde is over het hele zoom bereik. anders zie je dat tijdens het filmen. en daar wil ik ook vanaf. en de focus vind ik ook niet merkbaar beter dan bij mij eigen kitlens.

dus ondanks dat hij speciaal voor video ontworpen is vind ik hem eigenlijk helemaal niet handig. naar mijn mening misschien ook gewoon een verkoop trucje om te zeggen dat hij speciaal voor video is. Dit is uiteraard mijn mening. andere zullen er misschien heel blij mee zijn.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Alternatief voor een cropcamera: 15-85.

De rode ring moet je er dan alleen nog zelf op schilderen. :D
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Het is al enkele jaren geleden dat ik deze vraag stelde op dit forum. Ik heb de 24-105 F4 L IS USM L lens van canon tweedehands aangeschaft voor mijn toen nog canon 550d. Intussen heb ik de ongelofelijke upgrade gemaakt naar de canon 600d. Dit enkel omdat de laatste een kantelbaar scherm heeft. Voor mijn freelance opdrachten huur ik mijn materiaal dus ik hoef zelf geen dure camera te hebben.

Maar goed. Wat vind ik van de lens in combinatie met deze camera.

De kwaliteit die ik krijg met deze lens is super. Voor vrijwillige opdrachten gebruik ik gewoon mijn canon 600d met afwisselend de 18-55 kitlens en de 24-105 L lens. Ik ga het niet hebben over het verschil hiertussen maar deze combinatie is wel goed vind ik.

Ik gebruik de 24-105 nu het meest omdat dit mijn beste lens is. Echter moet ik toch vaak terug schakelen naar mijn 18-55 kitlens. De 24-105 L lens is natuurlijk een super lens maar niet echt lichtgevoelig. Met een diafragma van minimaal F4 moet je toch al wat licht hebben. Zeker wanneer je met een 600d werkt. Wanneer ik in een studio werk of licht mee heb op locatie is deze lens super om mee te werken. Maar heb al veel situaties gehad dat er gewoon te weinig licht is. Als je dus van plan bent om veel te filmen of te fotograferen in donkere situaties is deze lens niet aan te raden. (In combinatie met een 600d of iets anders uit die reeks.)

Dan kunnen we het zoombereik natuurlijk niet vergeten. Dit was een van mijn grootste zorgen bij het aankopen van deze lens.
Uit de hand filmen met deze lens is mogelijk maar niet perse aan te raden. Je bent natuurlijk verder ingezoomd dan met je kitlens van 18-55. Ik heb het echter wel meerdere malen gedaan en het is wel te toen mits wat oefening.


Ik kan helaas niet echt zeggen of de lens een aanrader is of niet. Het ligt er echt aan wat je ermee gaat doen. Kun je altijd met genoeg licht werken en is er voldoende ruimte dan is het een aanrader. Werk je veel in het donker zoals concerten, gewoon binnen of in de avond dan zou ik voor iets ander gaan.

Ik ben in ieder geval blij dat ik de lens heb. Laats filmde ik nog een trouw met deze lens als backup. Ik werkte toen met een canon 5d mark III en daar is deze lens natuurlijk voor gemaakt. Ik had er eigenlijk een 24-70 2.8 van sigma bij gehuurd (wou eigenlijk canon maar die was niet meer op voorraad). Maar deze ging helaas kapot (buiten mijn schuld ;) ) en heb toen mijn eigen lens gebruikt. Maar een canon 5d kan natuurlijk veel beter overweg met weinig licht.

Mijn lens is tweedehands. Ik denk dat je mits je je verstand gebruikt tijdens het kopen je perfect zo'n lens tweedehands kunt kopen.


Echt tot een conclusie ben ik niet gekomen maar ik hoop toch dat jullie er iets aan hebben. Het gaat hier natuurlijk niet over de lens op zichzelf maar eerder over de lens in combinatie met een goedkoper fototoestel.

Groeten
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Is de 17-55 f2.8 niet iets?
Afgezien van de afwerking wordt ie door velen als L lens ervaren.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Is inderdaad te overwegen. Maar ik zit er aan te denken om een fullframe te kopen. 5d mark ii of de 6d. Ik werk veel in donker ruimtes.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Overweeg dan als alternatief de EF 24-105 IS STM. Zeer lichtsterk en zowel geschikt voor APS-C als Fullframe. Ik heb hem zelf al een jaar in gebruik op een 70D en bevalt uitstekend. Kijk voor een review op eos zine.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Robert14 schreefCOLONOverweeg dan als alternatief de EF 24-105 IS STM. Zeer lichtsterk en zowel geschikt voor APS-C als Fullframe. Ik heb hem zelf al een jaar in gebruik op een 70D en bevalt uitstekend. Kijk voor een review op eos zine.

Dat is quasi dezelfde lens maar het diafragma is voornamelijk anders. Ik werk graag met lenzen die dezelfde diafragma hebben over de hele zoom lengte.

Ik gebruik mijn 600d in combinatie met de 24-105 f4 ook om lowbudget musical registraties te filmen. Bevalt uitstekend. Bij musical is er immers vaak wel genoeg licht. En met de crop factor kan ik genoeg inzoomen. Ik wil deze camera ook bijhouden. En dat een canon 5d mark ii erbij voor andere opdrachten.

Ik denk dat er weinig verschil is tussen de 5d mark ii - mark iii of de 6d. Althans niet genoeg verschil voor mij om extra geld uit te geven.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ik zie een opmerking staan dat je bij F4 nogal wat licht nodig hebt op een 600D, maar hier wordt iets over het hoofd gezien, op een apsc is deze lens namelijk helemaal geen F4 maar een F6.4 net als het bereik geen 24-105 is maar 38.4-168

de i.s. zorgt er wel voor dat je weg kan komen met iets minder licht maar toch F6.4 is leuk voor buiten met flink wat licht maar niet binnen in een donkere feestzaal.

voor mij staat deze lens nog wel op de verlanglijst maar dat komt omdat ik vrijwel enkel buiten foto's maak.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

kromlensje schreefCOLONik zie een opmerking staan dat je bij F4 nogal wat licht nodig hebt op een 600D, maar hier wordt iets over het hoofd gezien, op een apsc is deze lens namelijk helemaal geen F4 maar een F6.4.
Dat wist ik nog niet. Ik dacht dat je enkel meer "ingezoomd" zou zijn met een apsc. Heb daarnet nog een interview opgenomen met een Congolees binnen. Ik moest er een film lamp op zetten anders was alles veel te donker.

Maarja zoals ik zal zei. Het is een hele fijne en goede lens maar je moet zelf kijken waar je hem voor nodig gaat hebben.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Ja dat is iets wat meer mensen niet weten, net als dat je een tele converter gebruikt je dus ook omhoog gaat in F waarde.

wil je lichtgevoeligere lenzen hebben dan wordt de diameter van de lens groter, het licht moet ergens vandaan komen, een mooi voorbeeld daarvan is mijn Olympus tele extention lens die je voorop een bestaande lens schroeft, je gaat dan ineens van 62mm naar 86mm om dezelfde lichtsterkte te houden bij X1.45 je krijgt nooit zo maar iets 'gratis'

het blijft een kwalitatief hoogwaardige lens L de 24-105 maar je moet wat rekening houden met licht, eigenlijk is het wel jammer dat ze geen L lenzen maken voor apsc
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Verrek.
Dat is nooit echt tot me door gedrongen.
Bij apc pak je 62.5% van het beeld achter de lens van een FF lens vandaar ook de vergroting/inzoom van 1.6 keer.
Maar dat betekend meteen dat je dus ook maar 62.5% van het licht binnen krijgt.
Hmmm. Dat is wel erg zonde van al dat glas
Dit werpt in mijn ogen toch een heel ander licht op de 7D en z'n kleinere broertjes
Het leek me zo leuk om bv een 80d te kopen voor een extra zoom van 1.6keer.
Maar misschien ben ik beter af met een teleconverter.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar