Cropfactor

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Hallo fotovrienden.

Was laatst op een fotobijeenkomst en daar werd gesteld dat een canonlens altijd een cropfator van 1.6 had, dus altijd werd gesteld , ongeacht ef-s lens of ef lens.
Of het nu op een full frame camera zit of eentje op een camera met een aps-c sensor!!!
Dacht ben ik nu gek of hoe zit dit full frame heeft toch een cropfactor van 1 en niet van 1.6?

Graag jullie visie.

Groeten Nico
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ppfff.. Gaan we weer.. Hihi

Een lens heeft geen cropfactor. Alleen een enkel brandpunt (prime) of meerdere (zoom).
Daar veranderd mechanisch gezien niets aan als je de lens op crop of ff gebruikt.

Een ff gebruikt het brandpunt 1 op 1. Een 35 mm is en blijft 35 mm.
En de kleinere sensor neemt een uitsnede vanuit het midden. (Crop)
Waarbij de zijkanten van de lens minder belangrijk zijn en je gevoelsmatig dichterbij komt en het lijkt of ja dan een 50 gebruikt. Maar dat is dus niet zo, de lens is en blijft nu eenmaal een 35 mm.

Dus, je ziet het niet verkeerd...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Een objectief (van welk merk dan ook) heeft NOOIT een cropfactor.
Een camera, de sensor wel te verstaan, heeft een cropfactor.
De cropfactor geeft de verhouding van de sensor aan ten opzichte van de afmetingen van een fullframe sensor.
Hier zie je de verschillen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:SensorSizes.svg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verschil tussen EF en EF-S objectieven zit alleen in de lensvatting (mount).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-lensvatting" onclick="window.open(this.href);return false;
De EF-S objectieven zijn ontwikkeld om optimaal te kunnen samenwerken met de 1.6-cropcamera’s van Canon.
mdbphotography

Wat ze denk ik op een nogal kromme manier uit probeerden te leggen was dat een EF en EF-S lens altijd op een Canon crop body past (met uitzondering van 1.3 APS-H zoals de 1D series).
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Zo krom, kan ik zelfs nog niet denken. Moeten wel fotografische hoogstandjes geweest zijn.
mdbphotography

Héél krom inderdaad! Als je het niet zeker weet of technisch niet zo onderlegd bent moet je geen les gaan geven en zéker niet dit soort bonte uitspraken doen ;)

Even nog op een rijtje:
- Crop factor geeft de maat van de sensor aan relatief aan 35mm (fullframe, crop factor 1 dus). APS-C (Canon) is dus 1.6x zo klein als fullframe, APS-C (Nikon) is dus 1.5x zo klein als fullframe, APS-H (Canon) is 1.3x zo klein en zo voort. Compact camera's hebben al snel een cropfactor van 4 of meer!

Effectief brandpunt = brandpunt * cropfactor

- Een lens heeft een bepaalde beeldcirkel die hij kan vullen welke bepaald of hij geschikt is voor een bepaalde sensor grootte. Zet je een lens met een te kleine beeldcirkel op een fullframe camera dan zul je zwarte randen om je foto zien die onherstelbaar zwart zijn aangezien daar geen licht valt.

Een uitzondering van een lens die dat heeft en waar het zo bedoeld is, een fisheye lens op fullframe, daar zul je bij bijv. 8mm een compleet ronde foto krijgen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

"ons Jeroen" heeft al eens een mooi stukje proza (incl. voorbeeldfoto's) over dit onderwerp aan het internet toevertrouwd: check!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Brell

Dang!! Daar heb je hem weer,"de cropfactor".
Lens blijft altijd hetzelfde, 100mm blijft 100mm.
Alleen het beeld wat op de sensor valt wordt verschillend weergegeven.
Zoals mijn voorgangers al hebben gezegd, op een FF wordt meer beeld vastgelegd dan een crop sensor.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik heb dit allemaal weer met een glimlach gelezen ;)
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar