alweer zo een met de zelfde vraag????? ja dus

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Beste mensen,

ik heb jullie advies/tips/kennis/bijdehande opmerkingen/hulp nodig met de keuze voor een nieuw objectief.

ik fotografeer voornamelijk feesten, partijen, festivals, recepties en af en toe een bruiloft. tijdens deze gebeurtenissen kwam ik er toch wel achter dat ik wat lichtsterkte mis in mijn lenzen(de reactie: je 450d upgraden is ook een deel van de oplossing, gaat niet op, aangezien de camera niet echt het probleem is de meeste van de betaalde opdrachten schiet ik met een 7d). nu heb ik even getwijfeld over een prime lens, maar dat gaat hem niet worden gezien de mobiliteit die ik toch wel moet hebben op vrij drukke locaties, dus het mee zeulen van meer dan 1 extra lens is eigenlijk niet te doen. ook een (super)zoom objectief is niet echt een optie, gezien oa dus de drukte(denk aan een stadionconcert van die tilburgse "volks"zanger waar ik me voornamelijk op publiek focus). nog een mmrange die afvalt zijn de ff lenzen(om het maar een naam te geven) die starten bij de 24 mm of meer, aangezien ik nogal vaak onderwerpen van dichtbij plakkend moet zien te krijgen.

van de lenzen die ik momenteel in het bezit heb, merk ik dat ik de 17-85 er toch het meeste op heb hangen en de 18-135 vaak als backup op zak heb. nu merk ik bij die 17-85 dat ie wel goede platen maakt, maar het moet (stukken) beter kunnen lijkt me zo.

Nu heb ik zelf natuurlijk al rondgekeken en wat reviews e.d. gelezen, maar begin langzaamaan een grotere verlanglijst te krijgen dan mijn portemonnee en vriendin toestaan(bij nader inzien, die 2 zijn ongeveer hetzelfde :P )

Ik kwam zelf op een lijstje met de volgende mogelijkheden:
- Tamron 17-50 f2.8 VC
- Tamron 17-50 f2.8 non VC
- Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM
- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM(niet veel lichtsterker, wel beter volgens velen)
- Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM
- Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM
- Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM (same as 15-85)
- Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM

het bereik van de 17-85 is fantastisch, dus als dat het punt zou zijn zo de 15-85 als enige overblijven, maar vooral de beeldkwaliteit vind ik belangrijk, dan doe ik maar een stapje dichterbij :D

sommige in dit lijstje gaan in nieuwprijs licht over budget( +- 500,-) maar met een goede redenatie krijg ik dat wel bij moeders de vrouw verkocht en tweedehands vind ik niet echt een probleem, ik weet inmiddels waar ik op moet letten bij aanschaf.

graag advies over welke lens, het mag natuurlijk ook een lens zijn die er niet bij staat.. ik hoor graag van jullie, ook als er nog vragen zijn
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als je echt lichtsterkte mist, dan gaat de 15-85 je niet helpen. Het is wel een heel prettige lens van hoge kwaliteit (heb m zelf :) ). Ervaringen met die anderen heb ik niet echt, dus dat laat ik aan de experts over.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je zult moeten prioriteren - wat vind je belangrijker, snelheid of bereik? Je gebruikt vooral je 17-85, maar welke lengtes? En als je die lengtes vooral geclusterd gebruikt, dan is het wisselen van lenzen ook geen probleem.

De 17-40/4 is niet voor jou, geen bereik en niet snel.
De 15-85 is beter dan de 17-85, maar de vraag is of je het kwaliteitsverschil ziet bij de meeste feesten en partijen (imho, natuurlijk).
De 17-50/55 lenzen lijken het meest logisch, tenzij....
De 18-35/1.8 schijn een ontzettend goede lens te zijn. Als het bereik past bij wat je doet, zou ik voor die gaan.

En ik begrijp je opmerking over je vriendin niet zo. Je zegt dat je betaald krijgt voor je opdrachten, dan zou het geld dat je uitgeeft gewoon terug verdiend worden. Je afweging moet dan ook zijn met welke lens gaat e.e.a. het makkelijkst. Wat heeft je vriendin daarmee te maken? Het is immers een zakelijke afweging?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

dank alvast voor de reacties..
wat die opmerking over mijn vriendin betreft, ondanks dat het een (deels) zakelijke transactie betreft wil zij ook graag op vakantie en willen we zeer binnenkort gaan samenwonen. als ik nu een grotere investering doe word een van die 2 bijzonder lastig, omdat mijn "extra" inkomstende komende 3 maanden in de financiële planning van die 2 dingen zit. met andere woorden, een grotere investering ga ik wsl wel terug verdienen, maar dan over langere tijd.. da's meteen het voor-en nadeel van een uit kluiten gewassen hobby zeg maar.

over de mm betreft, meeste foto's zitten in de groothoek, voor die paar momenten dat ik zoom nodig ga hebben valt als ik het vooraf weet op te anticiperen en als het zo uitkomt is een lenswissel zo gemaakt
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zou kijken naar de tamron 17-55 f2.8 non vc. En dan liefst gewoon 2ehands.
Die is scherp en voor een mooie prijs!
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar