Macro objectieven versus Canon 100 mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik wil graag een objectief aanschaffen voor fotograferen van insecten, vlinders e.d.
Ik heb lang nagedacht over de Canon EF 100mm 2,8L Macro IS USM. Dit vanwege verpletterende recensies en zeer positieve gebruikerservaringen.
Zijn er echter nog alternatieven te overwegen in dezelfde prijscategorie met meer werkafstand in relatie tot onderwerp waar jullie positieve ervaringen mee hebben?

Graag jullie reacties. Alvast bedankt!

Groeten John
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Je hebt nog de Sigma 150mm F/2.8 OS EX DG OS HSM (Canon) deze zit echter niet meer in dezelfde prijscategorie maar zit nog wel net onder de 1000 euro.

Op F/2.8 en F/4.0 niet zo scherp als de Canon maar bij Macro gebruik je dat over het algemeen toch minder lijkt mij. Verder is er weinig te krijgen wat een langere werkafstand geeft in die zelfde prijsklasse. Of je gaat echt richting de 1500 euro voor je Macro lens. Maar dat is 2x zoveel als de Canon.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

En dat is het ook niet waard. En tamron? Heeft die nog iets dat een overweging waard is?
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je de prijs even buiten beschouwing laat kun je de Canon 180L overwegen (>1200 euro), de Sigma 150 (870 euro bij de oosterburen), de Sigma 180mm (800 euro) of de Tamron 180mm (690 euro). Alle 180mm modellen zijn hierbij wel wat 'gedateerd', maar daarom niet minder goed. De Sigma 150mm is er in twee modellen: met OS en zonder OS.

Prestaties op grote diafragma's is niet zo heel belangrijk voor macro, tenzij je bepaalde niches wilt betrekken. Gebruikelijk is eerder het omgekeerde: een klein diafragma gebruiken, eventueel gecombineerd met stacken.

Kijk ook eens hier:
http://www.adorama.com/alc/0008512/arti ... ying-guide

Met een aankoop van de 100L doe je in principe niks verkeerd. Gewoon een erg goed objectief, en ook heel toegankelijk voor beginners ivm de IS. Maar goed, 100mm is en blijft 100mm. Met name voor insecten kun je soms gewoon niet om een objectief met meer mm's heen. Een bijkomend voordeel is dan natuurlijk ook, dat je je onderwerp wat gemakkelijker kunt losweken van de achtergrond. Een nadeel is, dat je vaak wat kleinere diafragma's nodig hebt om je gehele onderwerp scherp te krijgen. Maar goed, daar heb je b.v. weer de OS voor, op de Sigma.

Aangezien je ongeveer in dezelfde prijscategorie wilt zitten, denk ik dan ook dat de Sigma 150 met OS de beste koop is. Ook daar doe je niks verkeerd.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Hoi John,

Hier het luxe probleem dat we de Canon EF 100mm 2,8L Macro IS USM en een Sigma 150mm F/2.8 OS EX DG HSM (zonder OS) hebben.
Zijn beide fijne lenzen, waar de Canon door zijn compacte vorm het fijnste is, de 150mm is inderdaad heel handig voor het maken van insecten foto's.
Lichte voorkeur heb ik voor de Sigma, daar je dan net iets meer werkafstand hebt.

Benieuwd wat de keuze gaat worden,

Ad
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Thanks voor jullie reacties dusver. Ben zwaar aan het twijfelen tussen de canon en de sigma! Aanzienlijk meer geld bijleggen voor alleen + 8cm meer werkafstand. Wat is nu 8 cm?
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

En denk aan de Sigma 105 OS DG Macro.

Let wel op het verschil tussen kortste scherpstelafstand en werkafstand.

Het ene is de afstand tussen onderwerp en je sensor (ongeveer toch) het andere is de afstand tussen onderwerp en de voorkant van je lens, ttz. dat wat eigenlijk het dichtste bij je onderwerp komt. Tel daar eventueel nog de zonnekap bij ... maar dat is uiteraard als je 1:1 macro wil doen.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Maar de lenzen geven bij specificaties toch alleen maar scherpstelafstanden (afstand tot sensor), geen werkafstand (voorkant lens). Wat zijn dan de werkafstanden voor de 2 sigma lenzen en de canon 100?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

werkafstand = scherpstelafstand - objectieflengte
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Heb nu de Canon 100mm f2.8 l IS en daarvoor de Canon 100mm non IS en de Sigma 150mm gehad.
De Canon 100mm non IS is scherp maar heeft een wat trage AF voordeel tweedehands niet te duur.
De Sigma 150mm fijne lens maar ook weer trage AF. Doordat deze geen IS had wel lastig stil te houden. Tevens zocht de AF regelmatig naar het juiste scherpste punt.
De Canon 100mm f2.8 L IS is voor mij de topper. Een snelle AF, secuur met scherpstellen en loeischerp.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

@ boels ik vraag geen definitie van een werkafstand maar wat de werkafstanden zijn voor de 100 mm canon en de 150 mm van sigma?

@ Sonnyboy, thanks voor het delen van je ervaringen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@John K:
De lengte van de objectieven vind je bij de specs, dan is de werkafstand zelf te berekenen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Welk macro objectief je ook kiest. Ze zijn allemaal goed.

Voor insecten is een objectief met meer mm ( 100 tot 180mm) wat handiger. Wil niet zeggen dat objectieven met minder mm minder geschikt zijn om insecten vast te leggen.
Dus werkafstand of min. scherpstelafstand ik maak me daar niet druk om.

De kunst is en blijft het onderwerp benaderen. Als je dat kunt kun je zo dicht bijkomen als je wilt.

Zelf heb ik de Tamron 180mm met een "kleinste" scherpstelafstand van 47cm, wil ik nog dichterbij dan doe ik er tussenring tussen, maar die min. afstand is prima om evt kleine vlinders goed in beeld te krijgen.

Vwb de AF, gewoon aanleren om handmatig (MF) scherp te stellen. Zo hou je controle over het punt wat jij scherp wilt hebben. De AF kan bij het minst geringste beweging van het onderwerp naast het door jou bepaalde scherptepunt scherpstellen en dan zit je er naast.
MF is vaker ook nog sneller ook.

PS: de Tamron 180mm is een ondergewaardeerd objectief. De kwaliteit komt zeer dicht in de buurt van de canon 180mm L. Die canon is zelfs dubbel zo duur.

Dit nog even over je vraag of de Tamron een overweging waard is.

Aangezien je ook vlinders wilt fotograferen en je keus de canon 100mm of sigma 150mm is, zou ik je de sigma aanraden.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Dus jij geeft aan dat ik me geen zorgen hoeft te maken over de mm's Jef? Die Tamron, is daar ook mee uit de hand te schieten? Heeft geen stabilisatie volgens mij?
Anoniem 3

De dag ervoor niet te veel drinken, zou ik zeggen... ;)
Mét IS ga je gewoon voor de 100mm 2.8 L IS van Canon.
Zonder IS ga je voor een vaste hand. Je leeftijd is????
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik probeer serieus een overweging te maken telescoop. Ik Vind jouw post een beetje overbodig en nutteloos in tegenstelling tot de nuttige gebruikerservaringen en adviezen dusver.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

John K schreefCOLONIk probeer serieus een overweging te maken telescoop. Ik Vind jouw post een beetje overbodig en nutteloos in tegenstelling tot de nuttige gebruikerservaringen en adviezen dusver.
Met een beetje humeur kan je toch wel serieus zijn??
Ik met de zoeker ook tegen m'n oog drukken voor stabiliteit en dat wordt met de jaren niet beter hoor.
Gebruikers-avatar
Roemja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 14:38

Ben in het bezit geweest van de Canon macro 100 mm non IS, wat op zich al een hele scherpe lens is. Daar ik niet beschik over een hele vaste hand heb ik vorig jaar naar lang nadenken en reviews lezen de Canon macro 100 mm L IS gekocht. Ik stond wel in twijfel of ik de tamron 90 mm macro met os misschien zou kopen. Niet gedaan en geen dag spijt gehad.
100 mm is naar mijn idee ruim genoeg om insecten e.d op de foto te zetten. Er zijn gewoon bepaalde regels of weetjes bij het fotograferen van insecten etc. S'morgens vroeg, wanneer de insecten zich moeten opwarmen is de beste tijd om dan foto's te maken. Ze zijn dan traag en springen of vliegen niet zo snel weg.
Succes met je keuze.
Ik schiet met scherp!!
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik heb even de werkafstanden berekend voor de 100 mm canon l is lens en de 150 mm met stabilisatie van Sigma. Qua scherpstelafstand zit er 8 cm verschil tussen in het voordeel van de sigma. Echter als het gaat om de werkafstand (waar ik terecht op gewezen ben in dit topic) maakt het vrijwel niets uit volgens mij? De sigma lens is aanzienlijk langer in formaat (18,2 cm tegen 12,3 cm van de canon). Dit houdt voor de werkafstanden in:
- 17,7 cm voor de canon 100 mm
- 19,8 cm voor sigma 150 mm

2,1 cm gaat het dan over. Merk ik hier iets van met vlinder- en libellenfotografie? Of is 1 van mijn aannames onjuist bij het berekenen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zo werkt de hybride IS van de EF 100 f/2,8 L IS USM:
http://web.canon.jp/imaging/lens/technology/index3.html
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar