Canon Extender EF 2 x ll

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Vraagje wellicht is deze al div malen hier gesteld maar ik wil graag weten of er hier iemand een
Canon Extender EF 2 x ll gebruikt op de Canon 300mm f4 IS L USM, en hoe of deze bevalt
en welke nadelen men kan verwachten. De Canon Extender EF 1.4 x ll gaat immers wel prima.
op deze combinatie bijna zonder nadelen.

Groet, Martinus
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De combinatie met een 2.0type II ext. gaat prima met die lens. Jij hebt een 5d mkI , dus moet er wel rekening mee houden dat je geen AF meer hebt, dus alleen nog handmatig focussen. Wel behoudt van je IS.
Heb je nog wel AF(bij gebruik op oa. 1d serie, 5dmk2/3, 7d2), dan wordt deze iets trager.

De beeldkwaliteit gaat heel iets achteruit, maar ik vond dat niet noemenswaardig destijds.

Heb prima foto's kunnen maken met die combinatie, maar ik had wel AF :wink:
Voorbeeld

Met de 1.4ext heb ik nooit nadelen ondervonden.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De 300mm f4 IS is superscherp om 300mm. Met de 1,4 extender is deze nog steeds super te noemen. Maar mijn ervaring met de 2X extender zijn erg matig.
Ten eerste ben je de AF kwijt en alleen onder zeer goede lichtomstandigheden is het acceptabel. Je verliest heel veel scherpte.
Ik zou zeggen niet doen maar het is aan jou.

Voorbeeld foto van afgelopen weekend.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Dank allen je voor de snelle reacties . Helder en duidelijk dat het geen 2X gaat worden voor de 300 f4 maar zal de 1.4 extender II
gaan aanschaffen, ik had het hier en daar ook al gelezen maar de ervaringen horen van iemand die zo'n combinatie bezit daar heb je uiteindelijk meer aan.

@Sunnyboy ja ik zie het de ijsvogel mis net het vlijmscherpe wat genoemde lens kan geven, ik ga er vanuit dat deze opname
met 2X extender was ?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

De 2x versie III is beter dan versie I en II.
Ik zou het gewoon testen in de winkel waar je 'm wilt kopen. Ik gebruik de 2x III in combi met een 70-200 f/2.8 IS USM II en vind het een prima combinatie.

Groet!
Dward
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik zou het ook bij jou laten met de 1.4

Mss ooit met een andere camera kun je voor de 2.0 versie gaan. Zoals gezegt, de scherpte zat bij mij prima.
Hier nog een voorbeeld op de HV met die combinatie. Edelhert op ca. 60-70m en gecropt.

Voorbeeld 2

Tussen versie 2 en 3 merk je niet veel verschil bij deze lens.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Dward schreefCOLONDe 2x versie III is beter dan versie I en II.Groet!Dward
Dat ik de versie I niet zal kopen is duidelijk zat maar zit er dan nog zoveel zichtbaar beeldkwaliteit verschil tussen de II + III. Tja meningen verschillen natuurlijk altijd weer qua scherpte en beeldkwaliteit, bv wat voor de een super is zal voor de ander nog net weer niet scherp genoeg zijn :)

Ik denk dat de keuze van de Canon 1,4 extender II of III en die laatste is dan wel even een slok duurder, een goede combinatie zal zijn voor genoemde 300mm f4 IS/ L USM lens.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De ijsvogel was inderdaad met de 2X extender.
Neem een 1.4x maal dat is vele malen beter en ook te gebruiken voor goed close up/macro foto's.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Sunnyboy schreefCOLON Neem een 1.4x maal dat is vele malen beter en ook te gebruiken voor goed close up/macro foto's.
Dat was ik ook van plan om de 1.4 aan te schaffen voor de 300 f4 lens, maar ik vraag mij nog wel af of er nu werkelijk zoveel verschil zit tussen tpe II + III glaswerk? zodat het zinvol is en ook terug te vinden is in de opnames, type III is immers een heel stuk duurder.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Je doet een extra stuk lens tussen je lens en je camera en dat geeft altijd verlies. Je kan het beste werken zonder extender.
Maar ik eerlijk ik gebruik nagenoeg ook altijd de 1.4 extender op de 600mm en dan nog kom je mm tekort......
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Sunnyboy schreefCOLONJe doet een extra stuk lens tussen je lens en je camera en dat geeft altijd verlies. .
Dat heb je goed gezien en zo denk ik er ook over. Maar ik denk dat de 1,4 Extender II de 300 f4 wel kan verdragen,ik heb nog geen goed antwoord gekregen op de vraag of type III nu echt een zichtbare vooruitgang is tov type II. Wel had ik al ergens gelezen dat de visuele verschillen hierin ,met het oog bijna niet zijn waar te nemen maar alleen te meten zijn.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het grootste verschil tussen II en III is dat je alleen nog de III kunt kopen.

Ik kan de II nergens vinden en op tweakers was de laatste prijs voor de II 507€
Dat is ruim duurder dan de III
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nirona. schreefCOLON
Sunnyboy schreefCOLONJe doet een extra stuk lens tussen je lens en je camera en dat geeft altijd verlies. .
Dat heb je goed gezien en zo denk ik er ook over. Maar ik denk dat de 1,4 Extender II de 300 f4 wel kan verdragen,ik heb nog geen goed antwoord gekregen op de vraag of type III nu echt een zichtbare vooruitgang is tov type II. Wel had ik al ergens gelezen dat de visuele verschillen hierin ,met het oog bijna niet zijn waar te nemen maar alleen te meten zijn.
Precies visueel is er nagenoeg geen verschil in kwaliteit, wat wij zo zouden kunnen waarnemen. Of je moet gaan pixelpeepen en dan nog.

Type III is geoptimaliseerd om te werken met de supertelelenzen, zoals oa. 300mm/2.8 IS, 400mm/2.8 IS, 500mm/f4 IS enz.

Voor een 1.4 type II zou je eens naar een 2e hands kunnen kijken. Type III lijkt me niet nodig voor jou lens. Mijn ervaring met die lens en 1.4 II is dat de lens bijzonder scherp blijft, supersnelle AF en scherpe foto's blijft houden.

Ga gewoon lekker opzoek naar een 2e hands 1.4 II.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

@ jef dank je het was natuurlijk ook de bedoeling om de Type 1,4 II gebruikt te gaan kopen,deze worden met regelmaat aangeboden natuurlijk wel even ophalen dan kun je immers alles visueel zelf beoordelen, zo ook met gebruikte lenzen.
Laatst gewijzigd door 1 op Nirona., in totaal 30 keer gewijzigd.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Sunnyboy schreefCOLONNeem een 1.4x maal dat is vele malen beter en ook te gebruiken voor goed close up/macro foto's.
Nog even hierop inhaken.

Waarom zou je een 1.4extender ertussen willen zetten voor macro/close-up???

De lens heeft een kleinste scherpstelafstand van 1.5m dat is mooi voor vlinders enz. Wil je dichterbij dan zou je beter kunnen gaan voor tussenringen, hierdoor verklein je de min. scherpstelafstand en kom je nog dichter bij kleinere insecten. Mocht het ooit zover zijn.... :wink:

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Jef-W schreefCOLON
Sunnyboy schreefCOLONNeem een 1.4x maal dat is vele malen beter en ook te gebruiken voor goed close up/macro foto's.
Nog even hierop inhaken.

Waarom zou je een 1.4extender ertussen willen zetten voor macro/close-up???

De lens heeft een kleinste scherpstelafstand van 1.5m dat is mooi voor vlinders enz. Wil je dichterbij dan zou je beter kunnen gaan voor tussenringen, hierdoor verklein je de min. scherpstelafstand en kom je nog dichter bij kleinere insecten. Mocht het ooit zover zijn.... :wink:

-Jeffry
Je hebt met de 1.4 extender op de 300mm, 420mm en een scherpste afstand van 150cm. Dat is geen macro maar voor vlinders wel een hele mooie close up. Het voordeel is dat de vlinder blijft zitten omdat je niet dichtbij komt.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Vandaag de Canon 300mm f4 IS/USM opgehaald wat een prachtlens is dat daar komt zeker een hoge beeld kwaliteit uit ondanks het sombere weer bij de 1ste proef vandaag, hiermee ga ik veel plezier beleven tzt de 1,4 Extender nog even aanschaffen en dan heb het naar mijn zin...laat het mooie weer maar komen :)
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Veel plezier met dit mooie objectief!

Groet!
Dward
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Mooie aanwinst daar zal je veel plezier aan beleven.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Vraagje over Image stabilizer van de Canon 300mm f4 IS/USM . Ik had al eens gelezen zodra je op statief opnames maakt
dat men de IS uit moet zetten, bij aan kon het zelfs een averechtse werking geven.Maar hoe zit het nu precies met deze stabilizer functie, wanneer mag die uit en wanneer mag die aan. bv als de camera op rijstzakken is ondersteund mag de IS functie dan aanblijven of juist weer niet?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar