[Err 01] Canon 24-105 mm USM L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EdwinMartens
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 13:02
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Tijd geleden dat ik hier gepost heb.. door omstandigheden lang niet veel met fotografie kunnen doen.. Enfin..
Ik was weer eens enthousiast aan het fotograferen geslagen toen ik merkte dat mijn favoriete lens vreemde dingen begon te doen. Lijkt wel of de stabilisatie op hol geslagen is. Ook veranderd de aanduiding op mijn camera voortdurend van MF naar AF en omgekeerd... Bij afdrukken verschijnt er meestal ERR01 in beeld communicatiefout tussen camera en lens.

- Ja, de lens en camera contacten zijn schoon

Na enig onderzoek op Internet blijkt het een berucht probleem te zijn bij deze lens.
En het blijkt een constructiefout van Canon te zijn..

Zijn er nog meer mensen met dit probleem en wat kan ik het beste doen ?

Ik heb weinig zin om een L lens van ruim 800 euro in de kliko te gooien :?
Een moment in licht gevangen
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Goedenavond...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen...
mijn 24-105 is net terug van reparatie uit Bergen op Zoom ( Techrepair ); met exact dezelfde klachtomschrijving.
Het diafragma begint te stotteren als het objectief naar bv F6.3 of hoger word gedraaid.. Bij F4 ( volledig geopend ) lijkt het probleem minder te zijn.
Het hele verhaal kostte me €215 en 2 weken reparatietijd ( het onderdeel was niet op voorraad ) .
Mijn reparatie werd denkelijk versneld uitgevoerd vanwege CPS-priority, het kan dus langer duren voor een niet CPS-lid.

Hopelijk heb je hier iets aan!

sterkte ermee!

mvg,

Martin
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Inderdaad een kapot diafragma. Reparatie van ongeveer 225 euro. Kan je geen nieuwe voor kopen. Het is een kwaal van de 24-105. En toch raden ze de lens hier op het forum steeds weer aan en dat snap ik niet.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@sunnyboy
Ik lees ook andere berichten. Stuk kabeltje naar het diafragma.
Kabeltje schijnt zelfs gewoon te koop te zijn.
Dan heb je het over een paar euro.
Bedenk goed dat fotografie een rijke tak van sport is waar iedereen graag een graantje meepikt.
Het zijn de zelfde jongens die autos repareren of tanden trekken. Ze willen er rijk van worden.

Wij nederlanders geven zonder blikken of blozen voor 10tallen euro's uit PER MAAND voor gebakken lucht en dan zou een reparatie van 200€ te gek zijn voor iets waar je meerdere jaren plezier van hebt? Ik zie dat niet zo. Al gaat ie 3 keer stuk in 10 jaar dan nog haal je je geld er beter uit dan een fitnes abonnement of ..... bundel.

Hoe vaak komt het euvel voor? 1 op 1 , 1 op 10, 1 op 100, 1 op 1000?
Welke euvels zijn er al bekend van de 24-70? Meer dan genoeg en ze zijn nauwelijks beter dan de 24-105.
Zijn er bij die nieuwe serie dingen verbeterd? Ja. maar daar zitten net zo goed kwetsbaarheden in die over 5 jaar het web zullen domineren.
Is het daarmee een slechte koop? Nee, net als de 24-105 dat niet is.

Ik heb mijn beeldstabilisator moeten vervangen van een 100MM L lens, so what, dat maakt het nog geen slechte lens.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

seoman schreefCOLONHoe vaak komt het euvel voor? 1 op 1 , 1 op 10, 1 op 100, 1 op 1000?
Ik denk dat dit een juiste nuance is voor het "probleem" van de 24-105. Heb geen exacte cijfers maar deze lens is veel als kitlens verkocht en er zijn er dus ook heel veel in omloop. Het klopt dat met enige regelmaat iemand voobij ziet komen met dit probleem.

Ik snap aan de andere kant wel dat mensen deze kennis laten meewegen bij de aanschaf van een lens. Zeker voor deze prijs mag je kwaliteit verwachten. Ik heb er ook één en tot nu toe vind ik het nog een heerlijke lens.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ook ik ben zeer tevreden over de 24-105 die ik 9,5 jaar geleden nieuw gekocht heb en zonder problemen ruim 30.000 foto's mee geschoten heb.
De lens is al ruim 10 jaar in producten.

Hans.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik heb dezelfde ervaring als Sunnyboy.
Als je goed rond kijkt zie je toch wel heel veel meldingen van problemen met dit objectief voorbij komen op de diverse fora.
Hoewel het zeker geen slecht product is wordt dit objectief volgens mij toch wel enigszins overschat, zowel mechanisch als optisch.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Lens heb ik inmiddels een paar jaar en komt nog maar weinig van mijn camera af. Bevalt dus uitstekend en geeft geen enkel probleem.
Ik verbaas me wel eens hoe mede-hobbyfotografen met hun materiaal omgaan en kam me voorstellen dat daar fouten door ontstaan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een 24-105 van zichzelf problematisch is.
De grote aantallen die als kittens zijn verkocht, leveren getalsmatig een grotere kans op een misser.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@ jans
Het is een kit- lens. Dus niet het beste wat canon in de aanbieding heeft. Wel iets waar je all-round veel aan hebt. En het was de kit lens voor fullframes.
Niet echt bodies waar je een prul voor kunt zetten en er mee weg komen.
Een L prime verslaat m wel maar die 24-70 zijn helemaal niet zo overtuigend beter.
De opvolger is gewoon meer van het zelfde. Universeel en voldoende.
En de toekomst moet uitwijzen of die robuster is.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@seoman
Dat is ook precies wat ik bedoelde.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Volgens mij is de 24-105 nooit speciaal als kittens gebracht maar wel gebruikt om hem als kit te leveren bij o.a.de 5DmkII.
Daarvoor was zijn aanschaf prijs met ruim €800 veel te hoog.


En hier trouwens al heel lang het probleem van error 99.
Maak lens contact schoon.

Nu kan ik zeggen dat ze echt glimmen en vet vrij zijn maar het probleem blijft.
Na 3 foto,s staat ie vast en is er geen leven meer in te krijgen.
Ik gebruikte hem al heel weinig en heb tot nu toe nog geen zin om er reparatie geld aan te besteden.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Gewoon waardeloos zeg als je zulke problemen hebt met zo'n dure lens. Het ergste vind ik dat problemen aan die lens blijkbaar hardnekkig zijn en niet verholpen kunnen worden. Hier een enthousiaste gebruiker. Al 5 jaar geen problemen en zeer tevreden met de prestaties.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Ik heb een Tamron 18-200 mm liggen die ook ERR01 geeft.
Volgens de informatie op het scherm is het een commicatie storing tussen camera en lens en moet ik de lenscontacten cleanen.
Maar wat ik ook doe, na een foto gemaakt te hebben, weer dezelfde melding.

Zet ik de camera uit en weer aan, kan ik zegge en schrijven één foto maken en komt de melding weer.

Nu lees ik hier dat de error 01 verschillende betekenissen kan hebben, dus ik zie even door het bos de bomen niet meer.
Is er nog iets wat ik kan proberen ? Opsturen om te laten repareren is geen optie, denk dat dit duurder zal zijn als de waarde van de lens.
(Ooit 2e hands gekocht voor 75,00 ) Dat het NIET aan de camera ligt weet ik zeker, want zowel op mijn 50D als op de 1000D krijg ik dezelfde melding.

Wie kent er een oplossing ?

Alvast bedankt, Erik
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Erik
Met een beetje geluk is het het communiceren met de autofocus van de lens en dan zou je de lens nog met manuele focus kunnen gebruiken.
Als de lens een storing heeft met het diafragma dan ben je de sjaak denk ik. Dat wordt altijd via de body bedient
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar