2de lens voor sportfotografie (vooral voetbal) - dilemma

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
paranoia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2015 19:41

Hoi,

ik ben in het bezit van een Canon EOS 7D en als telelens heb ik reeds een Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM.

Om meer te kunnen inzoomen ben ik sterk aan het overwegen om mijn arsenaal uit te breiden met een Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 L IS USM of met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM.

Gezien deze beide lenzen minder lichtsterk zijn zou ik mijn huidige 70-200mm blijven gebruiken bij avondwedstrijden en op 'donkere' winterdagen (en uiteraard ook indoor).

Ik twijfel echter welke ik als nieuwe zou kopen. Kan iemand mij in mijn keuze helpen? Is er een duidelijk verschil in snelheid AF, beeldkwaliteit, ... ?

Alle tips en vragen zijn welkom.

Alvast bedankt voor het lezen.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

heb je een 2x converter ook overwogen?? dan heb je ook 400mm en F5.6
anders zou ik zeker voor de 100-400 mk2 (bezit deze zelf en vind hem geweldig)
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gewoon lekker met de 70-200 blijven werken.
De 100-400 is, zeker op bloedhete dagen, echt niet de mooiste als het gaat om de achtergrondonscherpte (door de vorming van de diafragma-lamellen)

Overweeg inderdaad een convertor, ik zou dan eerder voor een 1.4 gaan dan een 2.0 omdat die laatstgenoemde je 2 stops kost. Maar aan de andere kant moet je met 200mm als max ook behoorlijk uit de voeten kunnen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

@ Foto jeroen, heb je het nu over de nieuwe 100-400 of de oude?
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De oude
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Franca Dobbe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2010 14:34
WoonplaatsCOLON Nootdorp
CONTACTCOLON

Ik heb de sigma 50/500 erbij, maar pak toch steeds weer de canon 70/200 2.8
En zeker wat Jeroen zegt, met warm weer krijg je last van fermitage noemen ze het geloof ik :-) en met al dat kunstgras tegenwoordig is het nog erger.
Pak ook wel eens een andere body mee, met een canon 300mm F4
Maar ik blijf erbij dat de 70/200 2.8 vaak toch het prettigst werkt.

Franca
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik schiet bij lange na niet meer zoveel voetbal dan vroeger. En ik hoef ook zeker niet meer het niveau te leveren wat ik vroeger gewend was. Nu is het vaak al voldoende als ik met een foto of 8 terugkom van een wedstrijd (doe soms wel 2 of 3 wedstrijden op een zondagmiddag, dus het is nog wel een beetje doorwerken)
De enige uitzondering daarin is Willem II, bij die wedstrijden word er betaald om een hele wedstrijd aanwezig te zijn.

Maar met twee of drie body's zit ik allang niet meer. Meestal neem ik de 400mm mee. De 70-200 zit dan in de tas of ligt nog gewoon in de auto. En met die 400 doe ik dan alles. Dat betekent dat ik soms dingen mis, maar aan de andere kant is de kwaliteit en de ervaring goed genoeg om weer andere dingen beter in beeld te brengen. Waar de concurrentie grijpt naar de tweede camera om iets in beeld te brengen heb ik dan weer oog voor dingen elders op het veld (het is zo al herhaaldelijk voorgekomen dat ik dingen aanleverde die de rest van de fotografen ontgaan was. Het is een kwestie van afwijken van de rest wat dan je meerwaarde is)
Daarnaast is het ook gewoon veel sjouwen om met twee of drie camera's langs het veld te zitten, voor 3 foto's in de krant.... :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
paranoia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2015 19:41

alvast bedankt voor alle reacties. Ik denk te zullen gaan voor een extender 1.4 op mijn canon 70-200 2.8 8)
Gebruikers-avatar
focused
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 09:40
WoonplaatsCOLON zwolle
CONTACTCOLON

Bekijk ook een de Sigma 100-300 F4 , geen beeldstabilisatie maar met een goede monopod heb je dat ook niet nodig.
Ik doe zelf ook veel sportfotografie en heb de sigma ook gehad en beviel prima. Het toevoegen van een 1.4 extender is mij minder goed bevallen vanwege kwaliteitsverlies in DOF en scherpte.

Nu gebruik ik een canon 70-200 f2.8 zonder enige toevoeging van een extender wat prima bevalt , andere optie is een vast brandpunt lens 300mm of 400mm waarbij de prijzen 2e hands onder de €1000,- liggen.
Canon 1D MK3 , 7D mkII , Samsung NX300 -
Canon 70-200 F2.8 L - Sigma 24-105 F4 ART - Sigma 50 F2.8 Macro
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Zelf doe ik het met de 70-200 en een 1.4 convertor en de 7Dmii
Ik heb vaak dat ik rond de middellijn iets te kort kom, dus ik heb mijzelf voorgenomen als de aktie tussen de 16 en de middellijn zich afspeelt nog te volgen, verder weg heeft m.i. weinig meerwaarde.
Het is idd zoals Jeroen zegt: think out off the box en je onderscheid je van de anderen.

Overigens afgelopen weken de World Hockey League in Antwerpen gedaan en als ik dan mijn foto's zie en van sommige anderen met van die flinke toeters denk ik.........................

Zelf ben ik mijzelf aan het oriënteren om de Sigma 120-300 sports aan te schaffen mss ook een optie?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar