Objectief voor mee op vakantie ( Canada)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Hoi,

wij gaan dit jaar naar Canada, nu is mijn angst dat ik dadelijk te weinig mm heb om te fotograferen.
Gezien ik daar nog nooit geweest ben weet ik dus ook niet wat ik precies mee moet nemen , maar het volgende gaat mee.
Canon 7D mk2
Canon 10-22 mm
Canon 17-55 2.8
en Canon 100-400 L mk2

wat wil ik fotograferen :

met name landschappen en wildlife , denk aan zee arend en orca's en beren.
nu vraag ik mij af heb ik voor bv de zee arend genoeg aan 400 mm op de 7d? of is het beter om een 1.4 TC mee te nemen .
(die ik 4 dagen geleden gekocht heb maar hier kom ik op terug )

zoals ik zei heb ik net een TC gekocht en ben daar mee aan het testen op de 100-400 . Nu loop ik tegen het volgende aan, dichtbij is het met die combi super scherp dan zie ik geen verschil met TC of zonder. maar als een vogel op een meter of 25 zit en maak er een foto van dan vind ik het totaal niet scherp meer .
dus hoe zal dat zijn als je een zee arend op 75 - 100 meter fotografeert ?
is het logisch dat je op langere afstand minder scherpe foto's krijgt?

moet ik ergens rekening mee houden als ik een TC gebruik? tevens heb ik het programma Reiken Focal en heb deze combi gekalibreerd en kwam uit op +13 op een afstand van 15 meter.
wie heeft info en tips voor mij? en misschien kan ik me dan die 400 euro besparen of er juist op een goede manier gebruik van maken

alvast bedankt .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Vorig jaar ben ik naar Canada geweest en heb de volgende lenzen gebruikt: 10-22, 18-55, 100-400L. Dit op een 1.6 cropcam (40D). Er zijn altijd situaties dat je meer mm zou willen hebben, ik denk dat dat altijd zo blijft. Maar de beren, elk, elanden etc. zal je van redelijk dichtbij gaan zien, dus daarvoor heb je wel genoeg mm dus geen tc nodig. Zeearenden moet je misschien wat meer geluk mee hebben.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Ik vind roofvogels helemaal geweldig dus die zou ik dan ook graag daar willen zien .
zojuist een linkje via PB gehad en bekeken , erg mooie foto's en ook allemaal op max 400mm

nu twijfel ik dus , moet ik de tC retour brengen of toch houden voor het geval dat.....
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Na diverse keren in west Canada en Alaska te zijn geweest kan ik je zeggen dat een goede groothoek zeker mee moet.
Dus die 10-22 is zeker goed.
Wel zou ik wel wat filters meenemen want je zal vaak met veel en tegen Licht te maken krijgen.
En vergeet je statief niet :wink:

Voor vogels zou de 100-400 genoeg moeten zijn en ik zou zeker geen Tc er op plaatsen.
Je gaat je alleen maar aan ergeren.
Ik zou voor dat geld opzoek gaan naar een 70-200,kan je heel veel mee doen als het op wat grotere dieren aankomt.

En denk niet dat de bald eagles e.d makkelijke vogels zijn die je zo over al tegen komt.
Je moet er van uit gaan dat je ze niet ziet :wink:

Snap je?

Valt het later allemaal mee met wat je ziet.

Waar ga je precies naar toe?
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

er gaan uiteraard filter mee . een big stopper en ook een sunset filter met blauw en ND grad.
statief gaat zeker weten ook mee , dus jou advies is geen TC er tussen plaatsen .. welke reden? (omdat je zegt ga je je aan ergeren )

dit is onze route :
Vancouver
Harrison Hot Springs
Penticton
Revelstoke
Banff
Jasper
Clearwater
100 Mile House
Prince George
Smithers
Prince Rupert
Port Hardy
Campbell River
Victoria
Vancouver

dus als iemand leuke spots weet op deze route hou ik me aanbevolen :D
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Hey ik zie dat je de inside passage gaat doen.
Dat is een hele mooie dag die je gaat beleven.

Advies: blijf buiten met groothoek en tele klaar!

Landschappelijk heel mooi en je gaat zeker humpbacks ziet als ook dolfijnen.

En met ergeren bedoel ik de softheid en het missen van je scherpte.

Op vancouver island kan je tussen campbellriver en port Hardy stoppen bij port mcneil.
Daar kan je met Bill Mackay een hele dag varen en kijken naar orca's en walvissen en.......arenden.
Je zal daar een ongelofelijke dag gaan beleven want bill is een van de beste op dit gebied.

Orca's met je groothoek vast leggen...... :mrgreen:

http://www.whaletime.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet zo ver van prince george het je accent forrest.
Google daar maar eens op.
Bomen van een 2000 jaar oud!!
Ik heb daar 1 dag gelopen en dit zit me nog in de kop van de schoonheid dat je daar ziet.

Als je van campbelriver naar victoria rijd moet je ook even de afslag halverwege nemen richting port alberni.
Kom je even later cathedral forrest tegen.
Deze bomen zij echt hoog.

http://www.cathedralgrove.eu/Index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je van parken en bloemen houd: http://www.butchartgardens.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kan je je lol op een dag of wat (en dat is nog niet genoeg)

Mocht je meer willen weten: gewoon vragen
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

100-400 met 1.4 is geen goed huwelijk. (in elk geval voor mij, toen ik alleen met de 40D fotografeerde :D )

Heb het 1x geprobeerd maar ik had geen autofocus, dus alles handmatig en heel soft.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

is het logisch dat je op langere afstand minder scherpe foto's krijgt?
Ja naarmate je verder inzoomt met de lens wordt het diafragma kleiner en krijgt de AF moeite met de extra teleconverter.
de af zou sowieso trager worden
Verder heeft alleen de center AF point de F8 gevoeligheid

Ik heb geen idee wat de verschillen zijn tussen de verschillende TC versies.
Kan me voorstellen dat versie 3 beter aansluit bij de nieuwe 7D2 dan de eerste TC versie
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

@Bagtjuh , dank voor je linkjes en informatie , als ik meer vragen heb zal ik ze je zeker stellen , heb jou stukje tekst in een document geplakt wat ik uitprint en meeneem .
Ik breng de TC gewoon terug en laat het bij 400 mm .
@vfrood ik neem aan dat jij het nog over de versie 1 hebt (100-400) en een versie 1 of 2 van de TC ik heb de versie 2 100-400 en versie 3 TC
@Simon. zoals eerder gezegd gaat de TC terug en bespaar me de 400 euro . kan ik beter iets anders voor halen bv heeeeel veel geheugen kaarten haahah
wel raar dat je van dichtbij dan wel erg scherpe foto's kan maken met zo een TC ook op F8 bv . maar verder dan 20 meter word het echt soft ..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Versie 1 inderdaad.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Maar in de eerste versie en de mk2 zit een wereld van verschil hoor , echt.. ik heb de eerste versie ook gehad maar wat een verschil.

de TC is terug bij konijn en laat het maar bij alleen de 100-400 mk2 met mn crop camera . moet voldoende zijn .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar