autofocus probleem met 100mm 2.8L is macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
megacanoehead
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2015 08:50

Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe 100mm2.8L is macro lens gekocht voor mijn 7d mk1....

Nu werkt naar mijn idee de autofocus niet goed, maar na contact met Canon support weet ik niet meer zeker of het probleem bij mijn lens of de camera ligt. Misschien dat hier mensen zijn met de zelfde combinatie en of probleem.

Mijn probleem: stel ik kies een onderwerp op meer dan 2 meter van mij af en stel scherp door de ontspanknop half in te drukken, daarna zoek ik een onderwerp korter dan 1 meter van mij af, dan zal mijn camera NIET scherp stellen... pas als ik de focusring handmatig voorbij 1 meter draai terwijl ik de ontspanknop half ingedrukt houd neemt de camera de autofocus wel over.... het maakt niet uit op welke stand de focus keuzeschakelaar staat.
ook meerdere keren de ontspanknop half indrukken helpt niet.

andersom is het ook van dichterbij dan 1 meter naar meer als ongeveer 2 meter (ik heb deze afstanden niet gemeten, maar is een schatting)

Volgens Canon support ligt het probleem dat ik een 7d, dus een crop camera heb....
Naar aanleiding van uw contact met onze service afdeling over uw EF 100mm f/2.8L lens, sturen wij u deze email.

Dit zou inderdaad het geval zijn, mits u gebruik maakt van een full frame camera. De EOS 7D Mark II heeft echter een APS-C sensor, waardoor u te maken krijgt met een crop-factor van 1,6 en er dus niet altijd wordt scherpgesteld in combinatie met deze lens en deze voorkeuzes. De camera is hier de beperkende factor als het ware.


Wat ik vreemd vind dat ik over deze beperking nergens ook maar iets kan vinden op het www.
ook niet op de canon website of forums, maar misschien zoek ik niet goed genoeg.....

heeft iemand hier dezelfde combinatie en of probleem, of juist niet?
dan hoor ik het graag....

anders wil ik anderen er op wijzen van deze beperking met deze combinatie!

b.v.d. Robert
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb dat nog nooit gehad voor zover ik mij kan herinneren!
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik vind het een vreemd verhaal. Het lijkt mij dat de camera gewoon moet kunnen scherpstellen.

Zelf heb ik een 40D (crop) + 100mm EF Macro F2.8. Die stelt altijd automatisch scherp, ongeacht of ik eerst dichtbij en dan veraf of vice versa focus en ongeacht de afstand tot het onderwerp.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Je zou kunnen afspreken met iemand met een zelfde lens en kijken of daar het probleem ook mee aanwezig is.
Of je eigen lens op een andere camera proberen. Dan weet je vrij snel wat het probleem is.

(heb hier wel een 100mm IS liggen...)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik m ook op crop en herken dit totaal niet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
megacanoehead
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2015 08:50

Bedankt voor jullie antwoord, het bevestigd mijn vermoeden.

Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens in de auto stap en naar de zaak ga waar ik deze lens heb gekocht om daar body/lens uit te wisselen en het probleem vast te stellen.... Ik zal dan hier de bevindingen in elk geval laten weten!
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Herken dit toch wel, de oplossing is dan inderdaad even handmatig onscherp stellen.
Is op zich wel vreemd spaar je zou verwachten dat de lens het zelf ook zou moeten kunnen.
Inmiddels ben ik het gewend en het komt niet altijd voor, het waarom is mij onbekend.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Tot op zekere hoogte kan ik het beschreven fenomeen reproduceren met mijn 7D.
C.Fn III: 4 --> 1 en ik heb het beschreven probleem.
C.Fn III: 4 --> 0 en de lens gaat flink heen en weer om toch iets van focus te kunnen ontdekken, wat uiteindelijk ook wel lukt.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar